با مرگ کیم جونگ اون، چه کسی رهبر کره شمالی می شود؟

به گزارش وبلاگ شریان، دانستن اینکه واقعاً در کره شمالی چه می گذرد بسیار سخت است. اگر گزارش های منتشر شده در این هفته معتبر باشد، رهبر این کشور، کیم جونگ اون بعد از انجام یک عمل جراحی در شرایط بدی قرار گرفته است. اگرچه ممکن است این گزارش ها به زودی رد شوند، اما در هر صورت این سؤال را ایجاد می کند که در صورت درگذشت ناگهانی و تعجب برانگیز کیم جونگ اون، چه کسی می تواند سلطه بر ملت هسته ای و 25 میلیون نفری کره شمالی را به دست بگیرد. وبسایت Quartz طی مقاله ای به بررسی این موضوع پرداخته است.

با مرگ کیم جونگ اون، چه کسی رهبر کره شمالی می شود؟

در اوایل هفته جاری، گزارشی تأیید نشده از Daily NK، یک وب سایت خبری مستقر در سئول، گفت که رهبر کره شمالی تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته و در یک ویلا در خارج از پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی در حال گذراندن دوره نقاهت خود است. پس از آن خبرگزاری CNN آمریکا با استناد به گفته های یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد که بررسی دقیق اطلاعات توسط ایالات متحده نشان می دهد که رهبر عالی کره شمالی در خطر جدی قرار گرفته است. این برآورد ها وقتی شدت یافت که کیم جونگ اون در مراسم بزرگداشت روز تولد کیم ایل سونگ، پدربزرگش و بنیانگذار کره شمالی در 15 آوریل، به طور غیرمنتظره ای در این مراسم حضور پیدا نکرد. نکته قابل توجه این است که رسانه های دولتی کره شمالی نیز در این خصوص به طور کامل سکوت اختیار کردند و این در حالی است که این رسانه ها هر روز تصاویر و فیلم های متعددی از وی، در مکان های مختلف و حتی بی اهمیت پخش می کردند.

در آن سو، دولت کره جنوبی گفت که نمی تواند گزارشات مربوط به تحت عمل جراحی قرار دریافت کیم جونگ اون را تأیید کند و تا به امروز علائمی از شرایط غیر عادی در سلامتی رهبر کره شمالی دریافت نکرده است. دولت چین نیز در بیانه ای مشابه گفت که نمی تواند برآورد های اخیر را تأیید کند.برخی منابع رسانه ای نیز ساعتی پیش گزارش کردند که چین یک تیم پزشکی برای مشاوره درمانی در مورد کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به این کشور اعزام کرده است. خبرگزاری رویترز در خبری اختصاصی گفت که این تیم پزشکی چینی شامل سه نفر است و روز پنجشنبه پکن را به مقصد پیونگ یانگ ترک کرده است. اعزام این تیم به پیونگ یانگ با انتشار شایعات زیادی در مورد سلامتی رهبر کره شمالی همزمان شده است.

اما اگر واقعاً کیم جونگ اون درگذشته باشد، چه کسی قدرت در کره شمالی را به دست خواهد آورد؟ با توجه به اینکه کره شمالی در مدت هفت دهه توسط همین خانواده اداره شده است، احتمالاً خانواده کیم بیشترین شانس در کسب قدرت را دارد. چوونگ سونگ چانگ، تحلیلگر موسسه Sejong در کره جنوبی، می گوید: احتمال اینکه خواهر رهبر کره شمالی یعنی کیم یو جونگ، وارث قدرت در کره شمالی باشد، بیش از 90 ٪ است. وی گفت: وی نژاد و خون سلطنتی دارد و در کره شمالی نیز در واقع یک سلسله سلطنتی حاکم است. در سال های اخیر وی به همراه برادرش در جریان جلسات مهم با رهبران جهان از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شرکت داشته است و همین امر برخی ناظران را وادار کرد که رسماً مقام شماره 2 کره شمالی را برای وی در نظر بگیرند.

درباره تحولات اخیر کره شمالی و شرایط احتمالی کیم جونگ اون بیشتر بخوانید:

کیم جونگ اون کجاست؟ خبر مرگ رهبر کره شمالی صحت دارد؟

چین یک تیم پزشکی برای کیم جونگ اون اعزام کرد

انتشار گزارش هایی از خروج اون از پیونگ یانگ

منابع کره ای: رهبر کره شمالی زنده است

ترامپ: گزارش های مربوط به بیماری کیم جونگ اون درست نیست

آخرین خبرها از شرایط کیم جونگ اون

گزینه های جانشینی رهبر کره شمالی چه کسانی هستند؟

شایعه مرگ مغزی رهبر کره شمالی از کجا آمد؟

خواهر اون احتمالا رهبر بعدی کره شمالی باشد

تحولات مشکوک در کره شمالی؛ ماجرای بیماری کیم جونگ اون چیست؟

با این حال برخی از ناظران دیگر، فرهنگ ماشینی رژیم کره شمالی را مانعی برای به دست دریافت قدرت، توسط کیم جو جونگ می دانند. بلومبرگ در سال 2017 نوشت: ساختار رهبری در کره شمالی کاملاً مردسالار و با ذهنیت مسلط مردانه است. با چنین قوانینی کیم یو جونگ را نمی توان به عنوان یک جانشین احتمالی در نظر گرفت.

در همان سال، برادر ناتنی و بزرگتر رهبر عالی کره شمالی یعنی کیم جونگ نام، که در ماکائو زندگی می کرد، در فرودگاه کوالالامپور از طریق عامل اعصاب کشته شد. کیم جونگ نام می دانست که رهبر کره شمالی قصد جان او را دارد به همین دلیل طی نامه ای به برادر کوچکش، به او التماس کرد که جانش را به او ببخشد، اما نتیجه ای نگرفت.

کیم جونگ اون یک برادر دیگر به نام کیم جونگ چول دارد که بزرگتر هم هست. اما اعتقاد بر این است که وی هیچ علاقه ای به سیاست و زندگی عمومی ندارد و پدرش کیم جونگ ایل، برای قرار دریافت در قدرت او را همچون یک دختر تلقی می کرد. او ظاهراً یک نوازنده گیتار با استعداد است و پنج سال پیش در کنسرت اریک کلپتون مورد توجه قرار گرفت. کمتر کسی احتمال می دهد که وی به مقام رهبری نائل شود، اما واقعیت این است که او خون سلطنتی دارد و مرد است؛ بنابراین برخی از مهمترین شاخصه های جانشینی رهبر کره شمالی را دارد و نمی توان او را به طور کلی نادیده گرفت.

کیم جونگ اون چند فرزند دارد، اما آن ها به اندازه کافی بزرگ نیستند که قدرت را به دست بگیرند. او همچنین یک دایی، کیم پیونگ ایل - 65 ساله - دارد که گفته می شود نوامبر گذشته پس از گذشت چندین دهه به عنوان دیپلمات در اروپا، به کره شمالی بازگشت. اما او مدتی است که خارج از محافل قدرت در کره شمالی است. دایی دیگر رهبر کره شمالی، جانگ سونگ تاک، زمانی که یکی از قدرتمندترین مردان کشور بود، به خیانت متهم شد و در دسامبر سال 2013 یعنی تنها دو سال پس از به قدرت رسیدن کیم جونگ اون، اعدام شد (و تهدید دیگری از بین رفت).

در خارج از خانواده کیم، چو ریونگ هائه وجود دارد که سال گذشته رئیس جمهور هیئت رئیسه مجلس اعلای مردم شد و رهبر کره شمالی وی را به عنوان رئیس دولت انتخاب کرد. او چندین دهه برای خانواده های حاکم خدمت کرده است، اما فاقد عنصر مهم در جانشینی کره شمالی یعنی همخونی با خاندان حاکم کیم است. یک احتمال دیگر ظهور یک رهبری جمعی است که هم اعضای خانواده سلطنتی و هم شخصیت های ارشد وفادار را در خود جای دهد. در این چیدمان احتمالاً کیم یو جونگ علی رغم جنسیت وی، یک نیروی اصلی خواهد بود، در حالی که چو و دیگر افراد متنفذ احتمالاً به عنوان نیرو های همتراز ظاهر شوند.

در این میان برخی از ناظران نیز می ترسند که مبارزات قدرت برای جانشینی در کره شمالی آغاز شود. در صورت بروز چنین اتفاقی، این امر می تواند منجر به یک بی ثباتی خطرناک برای منطقه شود، زیرا سلاح های هسته ای ممکن است به دست افراد ناشناخته ها بیفتد و احتمالاً موج بزرگی از پناهندگان نیز به سمت چین سرازیر شوند. به عبارت بهتر جنگ قدرت بر سر جانشینی کیم جونگ اون نه تنها ممکن است باعث فاجعه در کره شمالی شود بلکه این فاجعه ممکن است بسیار فراتر از مرز های این کشور گسترده شود و امنیت جهانی را مختل کند.

با این وجود، همه این احتمالات بستگی به شرایط جسمانی رهبر فعلی کره شمالی دارد که در دهه چهارم زندگی خود قرار گرفته است. با مرگ زودرس او، هر یک از سناریو های پیش گفته احتمال وقوع یافتن دارند، اما اگر وی بتواند ثابت کند که شرایط جسمانی او مناسب است، با توجه به نفوذ و قدرتی که در کشور دارد، می تواند کماکان به گسترش قدرت خود ادامه دهد. او می تواند تا سال 2070 هم زنده باشد، در قدرت بماند و شاهد آمدن و رفتن رهبران غربی باشد در حالی که همچنان بر سلطه آهنین خود بر مردم کره شمالی ادامه می دهد. زرادخانه های هسته ای خود را توسعه دهد و فرزندان پسر خود را به گونه ای تربیت کند که جانشین مناسبی برای او باشند.

منبع: فرارو

به "با مرگ کیم جونگ اون، چه کسی رهبر کره شمالی می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مرگ کیم جونگ اون، چه کسی رهبر کره شمالی می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید