ترکیب نانوسیم و نانولوله کربنی برای فراوری فیلتر تصفیه آب

به گزارش وبلاگ شریان، محققان سوئیسی با استفاده از ترکیب نانوسیم و نانولوله کربنی پیروز به ساخت فیلتری شدند که می تواند تنها با استفاده از نور خورشید، آب را تصفیه کند.

ترکیب نانوسیم و نانولوله کربنی برای فراوری فیلتر تصفیه آب

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ شریان، محققان سوئیسی با استفاده از ترکیب نانوسیم و نانولوله کربنی پیروز به ساخت فیلتری شدند که می تواند تنها با استفاده از نور خورشید، آب را تصفیه کند.

دسترسی به آب آشامیدنی تمیز و سالم برای زندگی لازم است. با این حال، آلودگی آب به علت شرایط محیطی و مدیریت ضعیف پسماند در منطقه ها خاصی از دنیا معضلی جدی در دسترسی به آب آشامیدنی پاک و سالم است. این مشکل به ویژه در منطقه ها فقیر با محدودیت دسترسی به برق، که در آن روش های پیشرفته تصفیه آب وجود ندارد، بسیار مهم است. منبع آب ناسالم با انتقال بیماری هایی مانند وبا، اسهال، اسهال خونی و حصبه مرتبط است.

اکنون، تیمی از دانشمندان به رهبری László Forró در EPFL فیلتر تصفیه آب جدیدی ایجاد نموده اند که از نانوسیم های دی اکسید تیتانیوم (TiO 2) و نانولوله های کربنی استفاده می نماید که از چیزی جز نور خورشید انرژی نمی گیرد تا به طور موثر آب را ضدعفونی کند.

نانوسیم های TiO 2 به تنهایی می توانند آب را در حضور نور خورشید تصفیه نمایند. اما در هم تنیدن نانوسیم ها با نانولوله های کربنی، موجب تشکیل یک ماده کامپوزیتی می گردد که با پاستوریزه کردن آب، لایه ای از آلودگی زدایی به سیستم اضافه می نماید و پاتوژن های انسانی مانند باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد.

آب آلوده به وسیله یک لوله وارد این سیستم می گردد، از یک فیلتر چند لایه که بین دو ورقه شیشه قرار گرفته است عبور می نماید و به وسیله یک لوله در پایین سیستم خارج می گردد. هنگامی که نور فرابنفش از طیف مرئی نور خورشید به فیلتر برخورد می نماید، باعث می گردد کامپوزیت گروهی از مولکول ها به نام گونه های اکسیژن واکنش پذیر را فراوری کند. این گونه ها شامل پراکسید هیدروژن، هیدروکسید و اکسیژن هستند و به عنوان کشنده های پاتوژن موثر شناخته شده اند.

این فیلتر قبلاً با پیروزیت روی آب حاوی باکتری ایکولا، برای مطالعات بقای باکتری ها آزمایش شده است. نتایج نشان داد که این فناوری برای از بین بردن سایر پاتوژن ها نیز نباید مسئله ای داشته باشد. این فیلتر آب برای حذف تمام عوامل بیماری زا از آب بسیار کارآمد است و حتی برای از بین بردن ریزآلاینده ها مانند آفت کش ها، بقایای داروها، لوازم آرایشی و ... نیز نتایج امیدوارنماینده ای نشان می دهد.

فرورو می گوید: در سایه همکاری نزدیک بین شیمیدانان، فیزیکدانان و زیست شناسان، ما یک دستگاه تصفیه آب بسیار کارآمد را توسعه داده ایم که به هیچ منبع انرژی جز نور خورشید احتیاج ندارد. نمونه اولیه ما می تواند آب آشامیدنی تمیز را حتی در مکان های دورافتاده برای جمعیت های کوچک تامین کند و به راحتی قابل افزایش مقیاس است. این فناوری یک دستاورد بزرگ است و محصول جانبی مهم این پروژه این است که تعداد زیادی از دانشجویان با استعداد و با انگیزه را جذب نموده است که به مسائل زیست محیطی و برای پایداری اهمیت می دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ترکیب نانوسیم و نانولوله کربنی برای فراوری فیلتر تصفیه آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیب نانوسیم و نانولوله کربنی برای فراوری فیلتر تصفیه آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید