بودن یا نبودن تست کرونا تاثیری در جهت درمانی ندارد

به گزارش وبلاگ شریان، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: تست باشد یا نباشد پروتکل های ما برای درمان بیمار راستا خود را به درستی طی می نماید، در راستا درمان و پروتکل های ما تاثیری ندارد و اقدامات پیشگیرانه و درمانی به طور کامل انجام می گردد.

بودن یا نبودن تست کرونا تاثیری در جهت درمانی ندارد

دکتر علی بیرجندی نژاد امروز، 11 اسفندماه، در نشست خبری که در محل سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار گردید، اظهار کرد: در مورد کرونا ما دو بحث داریم؛ یکی اینکه همه مردم این موضوع را جدی بگیرند و دوم اینکه نگرانی بی فایده ایجاد نکنیم. این کار بسیار دشواری است که هم مردم را نگران نکنیم و هم اهمیت موضوع را تاکید کنیم.

وی اضافه نمود: در حال حاضر شرایط بیماری به گونه ای است که اولویت، جدی دریافت موضوع است؛ زیرا بیماری می تواند به سرعت منتقل گردد. اگر بین نگرانی و جدی بودن موضوع مجبور شویم یکی را انتخاب کنیم، روی جدی بودن و اهمیت موضوع تاکید می کنیم، باید با کمترین انتقال نگرانی، جدی بودن شرایط و شرایط را منعکس کرد. موضوع بسیار جدی است و باید به جامعه منتقل کنیم. بدون ایجاد اضطراب باید مردم را حساس کنیم و اگر مجبور شدیم، اضطراب ایجاد نماییم. جدی بودن موضوع نسبت به اضطراب اولویت دارد. اگر مردم کسب خطر بیماری را جدی بگیرند، به مسافرت نمی فرایند. اکنون پذیرفتند شرایط به گونه ای است که باید مراکز مذهبی تعطیل گردد.

بیرجندی نژاد با بیان اینکه جامعه پزشکی هم محل رفت و آمد و هم محل بیشترین میزان احتمال آلودگی است، مطرح کرد: جامعه پزشکی اعم از مطب ها و مراکز درمانی تعطیل نیستند و نخواهند بود؛ زیرا جامعه به ما احتیاج دارد که اطمینان حاصل کند مکانی هست که خدمت بگیرند و بتوانند به پزشک و تیم پزشکی دسترسی داشته باشند. مطب ها، موسسات و بیمارستان های ما مشغول فعالیت هستند.

مراجعه به محیط های درمانی احتمال آلوده شون خود افراد را بالا می برد

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: موکدا توصیه می کنیم مردم از مراجعه غیر ضروری به مراکز درمانی خودداری کنند و اگر بیماری ای دارند که فوریتی ندارد، درمان را به بعد از پایداری شرایط موکول کنند، زیرا مراجعه به محیط های درمانی احتمال آلوده شدن خود فرد را بالا می برد که می تواند این آلودگی را منتقل کند. موسسات پزشکی نیز باید مراجعه کنندگان غیر ضرور خود را کم کنند تا خدمات بیشتری ارائه نموده و توان و پتانسیل خود را روی پیشگیری و درمان کرونا متمرکز کنند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین و اولین گام ماندن در منزل و خود قرنطینه کردن افراد سالم است، توضیح داد: بیشتر اقدامات پیشگیرانه برای این است که ارتباطات را کم کنیم. اولین گروه خطرناک بچه ها و دومین گروه افراد مسن خانواده هستند که این افراد باید در منزل بمانند. بهتر است که مردم در مواردی که ضرورت ندارد در منزل بمانند.

بیرجندی نژاد اضافه نمود: اولین وظیفه ما ماندن در منزل است، اما اگر مجبور به خروج از منزل شدیم، اولین گام این است که در محل تجمع حضور پیدا ننموده، از وسایل نقلیه دارای ازدحام استفاده نکنیم، پیاده یا با دوچرخه به محل مورد نظر خود برویم، تجمعات و جلسات خانوادگی و کاری با حضور افراد متعدد را تعطیل کنیم و در محیط های دربسته نباشیم، محیط های باز خطر انتقال کمتری دارند. اگر در محیط های بسته نیز حضور یافتیم، سعی کنیم هوا تبادل گردد.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: انتقال ویروس به دو شکل صورت می گیرد، یا به وسیله ترشحاتی منتقل می گردد که به همین دلیل باید یک تا دو متر از افراد فاصله داشته باشیم، استفاده از ماسک نیز یاری کننده است. شکل دوم انتقال به وسیله سطوح بوده، بنابراین باید سعی کنیم با شست وشوی مرتب دست ها باعث شکسته شدن این چرخه شویم. اگر دست ها را بشوییم و در فواصل شستن نیز سطحی را لمس نکنیم، به مقدار قابل توجهی جلوی انتقال را می گیریم.

وی اظهار داشت: برای ضد عفونی دست ها باید از الکل 70 درصد استفاده کنیم و اگر نبود، باید به مدت 25 ثانیه شست وشوی دست با آب و صابون را انجام دهیم که اقدامی جایگزین است. سطوح را نیز باید ضد عفونی کنیم که این کار را می توانیم با وایتکس یک درصد انجام دهیم که یا با پاشیدن و یا با دستمال انجام داده و صبر می کنیم تا خشک گردد. استفاده از ماسک در این شرایط لازم است و لزوما نباید ماسک باشد، می توان از دستمال هم استفاده کرد. در خیابان که فاصله کافی با افراد داریم استفاده از ماسک ضرورت ندارد و تنها برای بیماران لازم است.

فریزر کردن و گرم کردن نان باعث کاهش آلودگی می گردد

بیرجندی نژاد بیان نمود: مواد غذایی اعم از نان، میوه جات و سبزی جات نیز ممکن است آلوده شوند، بنابراین آنچه قابل شست وشو است را می شوییم و آنچه قابل شست وشو نیست نیز باید پخته استفاده کنیم. زمانی که نان پخته می گردد، آلودگی آن از بین می رود، اما بعد از اینکه به منزل منتقل شد، بهترین کار این است که فریز و بعد مجددا گرم گردد تا حرارت آلودگی را کمتر کند. شاید نتوانیم آلودگی را صفر کنیم، اما سعی می کنیم آن را به حداقل برسانیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با بیان اینکه این بیماری دو قسمت پیشگیری و درمان دارد، مطرح کرد: 99 درصد کار ما باید متمرکز بر پیشگیری باشد. برای آمار یک مورد تعدادی است که واقعا وجود دارد و دیگری تعدادی است که تست می گیریم، هرچه غربال محدودتر گردد، آمار کاهش می یابد. درمان این بیماری، درمان علامتی است.

وی اضافه نمود: وقتی بیماری با علایم مشابه کرونا مراجعه کرد، تصور ما این است که کرونا ویروس دارد، بنابراین به وی توصیه می کنیم در خانه قرنطینه گردد، اگر علائم شدید شد، وی را بستری می کنیم، پس در فرایند درمان ما تغییری ایجاد نمی گردد. اگر متوجه شویم که این فرد کرونا دارد دقت بیشتری در مورد خانواده وی خواهیم داشت.

بیرجندی نژاد ادامه داد: اگر علائم فرد خفیف است، در خانه قرنطینه می گردد و تست برای او اهمیتی ندارد، اگر علائم فرد کرونا باشد، باید خود را قرنطینه کند و با بقیه تماس نداشته باشد، اگر بستری شد، ما باید مراقبت کنیم تا از فاز حاد بیماری عبور کند. اینکه تست مثبت گردد یا نه، آنفلونزا باشد یا کرونا، ما همین روال را انجام می دهیم. اگر فرد آنفلونزا داشته باشد ممکن است پزشک درمان دارویی را که روی فرد موثر است، انجام دهد.

بودن یا نبودن تست تاثیری در راستا درمانی ندارد

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: آمار ما از دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت است و روال خود را دارد. تست باشد یا نباشد پروتکل های ما برای درمان بیمار راستا خود را به درستی طی می نماید، در راستا درمان و پروتکل های ما تاثیری ندارد و اقدامات پیشگیرانه و درمانی به طور کامل انجام می گردد. هر بیماری که مبتلا به این علایم بود یا تست مثبتی داشت، الزاما احتیاجی به بستری ندارد، برای بستری باید شرایط خاصی پیش بیاید و بیماری شدت خاصی داشته باشد.

وی بیان نمود: بیش از 95 درصد موارد این بیماری در منزل با اقدامات نگه دارنده درمان می گردد، بدون اینکه مسئله ای ایجاد گردد. بهترین کار این است که افراد در منزل باشند و در بیمارستان که محیط آلوده است، قرار نگیرند. توصیه اصلی ما این است که همه را بدون تست مثبت تلقی کنیم و اقدامات درمانی را انجام دهیم. مردم باید زمانی که علائم پیدا شد مراجعه کنند، زیرا در مرکز درمانی چیزی بیشتر از این موارد انجام نمی گردد، جز اینکه خطر را بیشتر کند. تیم درمان کار خود را منوط به تست ننموده و کار بدون تست و با تست به صورت استاندارد خود انجام می گردد. انجام تست نیز رایگان است.

بیرجندی نژاد با اشاره به اینکه اگر لازم باشد بیمارستان های دیگری را در مشهد برای کرونا در نظر می گیریم، توضیح داد: اگر بیمارستان های دولتی کفایت نداشتند و احتیاج به یاری داشتند، بیمارستان های خصوصی و خیریه نیز آمادگی یاری دارند. تعداد قابل توجهی از جامعه پزشکی برای یاری اعلام آمادگی کردند. ممکن است کمبود امکانات داشته باشیم، اما کل جامعه پزشکی آنچه را که مطرح نکردند و نخواهند کرد، بحث اقتصادی است. هیچ کجا هیچ مسئله ای در مورد این موضوع پیش نیامده و نخواهد آمد. بیمارستان ها با تمام توان در این موضوع یاری خواهند کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد اظهار داشت: این بیماری جدید است، بنابراین کیت های آزمایشگاهی باید به شکلی فراوری گردد که اختصاصا بیماری را معین کند، این کیت یا باید وارد شده یا در کشور فراوری گردد.

وی با بیان اینکه اگر شرایط به گونه ای بود که کرونا پیشگیری شد، اعلام می کنیم شرایط سفید است، مطرح کرد: دو، سه هفته پیش رو قطعا بحران جدی بوده و ویروس در حال گسترش است. امیدواریم در اولین فرصت ممکن شرایط سفید اعلام گردد، اکنون همه باید آماده باشیم و موضوع را کاملا جدی بگیریم. در حال حاضر کسی نباید سفر بی مورد و غیر ضرور انجام دهد و باید تجمعات و جلسات غیر ضروری کنسل گردد.

تعطیلی نماز آدینه گام رو به جلویی بود

بیرجندی نژاد اضافه نمود: امیدواریم مردم موضوع را جدی بگیرند و سفرهای خود را در دو، سه هفته پیش رو کنسل کنند. ما از طرف سازمان درخواست داریم که در حرم صرفا از فضاهای باز استفاده گردد و ان هم در حد تردد باشد نه نشستن. فعلا ترددی در مساجد انجام نمی گردد، چه روزانه و چه مجالس مختلف. مقاومت هایی است که مانع می گردد این اتفاق بیفتد، نماز آدینه ها نیز این هفته تعطیل بودند که گام رو به جلویی بود تا مساله را درک کنند. الان ضرورت است که از تمام پتانسیل ها برای کنترل بیماری یاری بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بودن یا نبودن تست کرونا تاثیری در جهت درمانی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودن یا نبودن تست کرونا تاثیری در جهت درمانی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید