تلخ اما واقعی؛ 30 درصد سالمندان در آسایشگاه ها مجهول الهویه هستند ، 50 درصد سالمندان اختلال خواب دارند

به گزارش وبلاگ شریان، دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی و رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با یادآوری ضرورت آموزش های خودمراقبتی به سالمندان، گفت: سالمندی مانند سفر به یک کشور ناشناخته است.

تلخ اما واقعی؛ 30 درصد سالمندان در آسایشگاه ها مجهول الهویه هستند ، 50 درصد سالمندان اختلال خواب دارند

باید با مسائل، مسائل و امتیازات آن آشنا شد. سبک زندگی خود را اصلاح کرد، متاسفانه مردم سالمندان را به عنوان افراد ناتوان می شناسند، در حالی که در بدترین حالت فقط 10 درصد سالمندان به آلزایمر مبتلا می شوند.

دکتر احمد دلبری در یازدهمین سلسله نشست سلامت سالمندی که به همت معاونت فرهنگی و پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با موضوع توانمندسازی سالمندان با رویکرد ارتقاء معیشت برگزار گردید، طی سخنانی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان، افزایش امید به زندگی در چند دهه گذشته کارنامه موفقی داشتیم، اظهار کرد: در کنار افزایش عمر و سال های زندگی افراد آیا توانستیم کیفیت زندگی افراد را نیز افزایش دهیم؟ متاسفانه با وجود افزایش سال های زندگی، امروزه با شمار زیادی از سالمندانی مواجحهه هستیم که دارای بیماری های مزمن فشارخون و قند خون بالا هستند.

وی با یادآوری دهه 60، دوران رشد جمعیت کشور، اضافه کرد: در این سال های متمادی در پی تامین احتیاجهای روز جامعه و تامین احتیاجهای جمعیت متولدین دهه 60 بودیم. از جمله ساخت مدرسه های متفاوت دولتی و غیر انتفاعی، سازمان ملی جوانان، تامین اسکان ها و ... . اکنون باید تمام این خدمات در جهت احتیاج نو جامعه، یعنی گروه سالمندی کشور صورت گیرد.

دلبری با بیان اینکه تناسبی بین احتیاجهای جامعه و اقدامات موجود در آن نیست، اضافه کرد: با این ترند جمعیتی یک ابربحران در حوزه سالمندی خواهیم داشت و مطمئنا از آنجایی که مسائل سالمندی در حالت عادی 5 الی 6 برابر مسائل نوجوان است، به راحتی از عهده این مسائل بر نخواهیم آمد.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی و رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با اشاره به اینکه سالمندی همانند شمشیر دو لبه عمل می نماید، یادآور شد: می توان سالمندی را یک فرصت دانست و خدمات و امکانات رفاهی جامعه را در جهت سالمندان پیش ببریم. از طرفی سالمندی همانند یک تهدیدی بزرگ برای کشور محسوب می گردد، با توجه به فعالیت های دولت های سابق و نو قطعا در این حوزه با چالش های بسیاری روبه رو خواهیم بود، تا فرصت!

وی با بیان اینکه هنوز سند شورای ملی سالمندی به علت نگاه سنتی ما به حوزه سالمندی و نیز مسائل ساختاری به مرحله اجرا و عملیاتی نرسیده است، مطرح کرد: اکنون 30 درصد سالمندانی که در آسایشگاه نگه داری می شوند مجهول الهویه هستند، یعنی بچه ها شان آن ها را بدون اعلام نام و هویت رها نموده اند.

توانمندسازی سالمندان از اولویت های ارائه خدمات به آن هاست

دلبری با اشاره به لزوم توانمند سازی میانسالان و سالمندان، گفت: با این کار به یک سالمندی فعال و پویا دست می یابیم و با توجه به اینکه سیستم غربالگری قوی برای سالمندان و مسائل آن ها وجود ندارد، لذا باید به یاری متخصصین و نیز رسانه ها در توانمندسازی سالمندان کوشش کنیم.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی و رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با اشاره به اینکه توانمندسازی سالمندان باید قبل از ورود آن ها به سنین سالمندی صورت گیرد، بیان نمود: ابتدا باید روند سالمندی را در کشور اصلاح کرد و یک شب آن ها را با عنوان سالمند نشناسیم. به افراد باید آموزش داده گردد قبل از رسیدن به سنین بازنشستگی و سالمندی از خدمات غربالگری استفاده نمایند، چطور سرگرمی نمایند، چطور کار نمایند؛ چراکه یک سوم زندگی آن ها هنوز پیش رو است. سالمندی و بازنشستنگی به معنای در خانه ماندن و از کارافتادگی نیست.

وی با یادآوری ضرورت آموزش های خودمراقبتی به سالمندان، توضیح داد: سالمندی مانند سفر به یک کشور ناشناخته است. باید با مسائل، مسائل و امتیازات آن آشنا شد. سبک زندگی خود را اصلاح کرد، متاسفانه مردم سالمندان را به عنوان افراد ناتوان می شناسند، در حالی که در بدترین حالت فقط 10 درصد سالمندان به آلزایمر مبتلا می شوند.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی و رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با ذکر نظر شخصی خود یادآور شد: سالمندی یعنی شخصی که از سلامت جسمی و روحی برخوردار بوده که اکنون به سنین بالا رسیده است.

دلبری با بیان اینکه 90 درصد سالمندان فعلی کشور یک بیماری مزمن ، 72 درصد آن ها 2 و 50 درصد آن ها 3 بیماری مزمن دارند، گفت: با آموزش افدامات خودمراقبتی می توان از شدت این بیماری ها کاست.

مهم ترین مسائل و چالش های سالمندی تنهایی مهم ترین مشکل سالمندان کشور

وی با اشاره به اینکه تهدید اصلی جامعه سالمندی ما تنهایی، انزوا، افسردگی و اختلالات روحی است، بیان نمود: تنهایی مسائل سیاری به وجود آورده است. ضروری است تا سالمندان در مکان هایی دور یکدیگر جمع شوند، هم آموزش های خود مراقبتی را دریافت نمایند و هم از تنهایی و انزوا خارج شوند.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی و رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با بیان اینکه 30 درصد همسر سالمندان فعلی فوت نموده اند و بچه ها آن ها ازدواج یا مهاجرت نموده اند، گفت: باید برای آن ها برنامه ریزی کرد و تکنولوژی روز را به آن ها آموزش داد؛ چراکه گوشی های هوشمند می تواند، نقش موثری در تعامل و ارتباطالات سالمندان ایفا نماید.

اختلال خواب از مسائل شایع 50 درصد سالمندان

دلبری با اشاره به یکی دیگر از مهم ترین مسائل سالمندان، اضافه کرد: بیش از 50 درصد سالمندان اختلال خواب دارند، لذا مهم ترین، در دسترس ترین، راحت ترین و مقرون به صرفه ترین اقدام اصلاح سبک بهداشت خواب آن هاست.

وی با بیان اینکه کم تحرکی از دیگر مسائل شایع سالمندی است، توضیح داد: باید وزرات بهداشت به جای هزینه های گزاف بر روی درمان قبل از هر چیزی در حوزه پیشگیری و آموزش گام بردارد.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی و رئیس مرکز تحقیقات سالمندی با اشاره به اینکه ضروری است تا شهر دوست دار سالمند داشته باشیم، گفت: این امر شاید با توانمند سازی مرتبط نباشد، اما بسیار موثر است.

دلبری با بیان اینکه فقر در جامعه سالمندی 2 برابر سایر گروه هاست، مطرح کرد: حدود 55 درصد سالمندان کشور هیچ گونه مستمری دریافت نمی نمایند.

وی با اشاره به اینکه قانون حمایت از سالمندان در کشور وجود ندارد، گفت: نگه داری از والدین سالمند برای بچه ها افتخار است، اما برای دولت یک چالش بزرگ محسوب می گردد. متاسفانه شرایط صندوق های بازنشسشتگی خوب نیست و مشاغل ما برای سالمندان تعبیه نشده است در حالی که در اروپا مشاغل سالمندی بیشتر از سایر است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تلخ اما واقعی؛ 30 درصد سالمندان در آسایشگاه ها مجهول الهویه هستند ، 50 درصد سالمندان اختلال خواب دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلخ اما واقعی؛ 30 درصد سالمندان در آسایشگاه ها مجهول الهویه هستند ، 50 درصد سالمندان اختلال خواب دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید