12 کشور از پیشرفته ترین کشور ها در حوزه علم

به گزارش وبلاگ شریان، علم بزرگترین ابزار مورد احتیاج برای حل بعضی از بزرگترین مسائل پیش روی بشر است. اخیرا وزارت انرژی ایالات متحده از پیشرفتی در زمینه انرژی همجوشی خبر داده است. این دستاورد یک نفع خالص در خروجی انرژی در مقایسه با انرژی ورودی می باشد که برای گرم کردن منبع سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. این پیشرفت به احتمال زیاد منجر به افزایش سرمایه گذاری در انرژی همجوشی و تسریع درک بیش تر آن خواهد شد و اگر چالش های مهندسی و مالی به میزان کافی بزرگ نباشند ممکن است تا سال 2030 به یک نیروگاه همجوشی موثر منتهی گردد.

12 کشور از پیشرفته ترین کشور ها در حوزه علم

پیشرفت در علوم منجر به افزایش بازده فناوری می گردد. برای مثال، معادله موشک، قانون سوم کپلر (دور حرکت سیاره به دور خورشید با فاصله سیاره تا خورشید تناسب دارد) در خصوص حرکت سیاره ای و قوانین حرکت و گرانش نیوتن در کنار یکدیگر سفر فضایی را امکان پذیر می سازند. مهندسان از این قوانین برای محاسبات مربوط به طراحی موشک، مکانیک مداری آن و اصلاح مسیر استفاده می نمایند.

از سوی دیگر، رشد فناوری منجر به فراوری مالی بیش تر می گردد. از این نظر علم به طور غیر مستقیم با رشد مالی همبستگی دارد.

زیرساخت های علمی

پژوهش های علمی پیش تر به دانشگاه محدود می شد. با این وجود، با پیچیده تر شدن جوامع، زیرساخت های پژوهش و توسعه علمی نیز تکامل یافته است و موسسات دولتی غیر آموزشگاهک و شرکت های خصوصی - عمومی را نیز شامل می گردد.

این امر به ویژه در تحقیقات پیرامون هوش مصنوعی صدق می نماید. در حالی که تحقیقات در این زمینه تحت سلطه دانشگاهیان است 19.2 درصد از کل مقالات منتشر شده در حوزه هوش مصنوعی در سطح دنیای حاصل تحقیقات شرکت ها بوده اند. در چین و اتحادیه اروپا دومین سهم عمده در تحقیقات هوش مصنوعی متعلق به موسسات دولتی غیر آموزشگاهک است که به ترتیب 15.6 درصد و 17.2 درصد می باشد.

روند های علمی، و شرکت ها و موسسات مسلط بر آن

با توجه به مقالات منتشر شده به وسیله موسسات و شرکت های دانشگاهی، هوش مصنوعی و فناوری زیستی سریع ترین رشته های علمی در حال رشد در دنیا هستند. از نظر آموزشگاهک دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به ترتیب با انتشار 70.67، 39.85 و 37.69 مقاله منتشر شده در نشریه نیچر در سال 2018 میلادی بر عرصه تحقیقات در ایالات متحده مسلط بوده اند.

در عرصه شرکت ها، شرکت هایی مانند آلفابت، مایکروسافت و انویدیا بر حوزه هوش مصنوعی تسلط دارند. شرکت آلفابت 98.5 درصد از ساختار پروتئین های انسانی را حل نموده است که یک مشکل بزرگ برای نیم قرن محسوب می شد. هم چنین یکی از شرکت وابسته به آلفابت برای یافتن روش های نو برای ضرب های ماتریس طراحی شده است و انتظار می رود با کشف الگوریتم های نو سرعت رایانه ها را افزایش دهد. بعضی از بزرگترین پیشرفت های علمی در کشور هایی مانند ایالات متحده و آلمان در حال رخ دادن هستند.

در ادامه به 12 کشور برتر دنیا از نظر علمی (از نظر اندازه انتشار مقالات علمی و دارا بودن موسسات برتر دانشگاهی و تحقیقاتی و سهم تحقیق و توسعه از فراوری ناخالص داخلی) اشاره خواهیم کرد:

1- ایالات متحده امریکا

تعداد مقالات علمی در سال 2021: 726552 مقاله

این کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده و با اختلاف زیادی از سایر کشور ها در علم رجحان دارد. ایالات متحده 3.45 درصد از فراوری ناخالص داخلی 2020 خود را صرف علم و فناوری نموده است. رجحانن امکانات تحقیقاتی آن کشور دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست هستند و شرکت های برتر آن کشور از جمله گوگل، مایکروسافت، اپل و آمازون در حوزه تحقیق و توسعه فعالیت می نمایند.

2- بریتانیا

تعداد مقالات علمی در سال 2021: 243792 مقاله

معترجحانن موسسات تحقیقاتی بریتانیا دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالج لندن و دانشگاه کمبریج هستند. این کشور بعلاوه به علت پیشتازی در فناوری فکر عمیق (دیپ مایند) شناخته شده است.

3- آلمان

تعداد مقالات علمی در سال 2021: 208210 مقاله

این کشور 3.14 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را در سال 2020 صرف تحقیق و توسعه علمی نموده و سهم 6 درصدی آن در فراوری دنیای در سال 2019 میلادی از بالاترین رتبه ها در دنیا بود. دانشمندان آلمانی 29 جایزه نوبل در فیزیک را از آن خود ساخته اند. از رجحانن نهاد های تحقیقاتی آلمان می توان به انجمن هلمهولتس، موسسه ماکس پلانک، و انجمن لایب نیتس اشاره نمود.

4- کانادا

تعداد مقالات علمی در سال 2021: 130786 مقاله

کانادایی ها بیش از 130000 مقاله علمی در سال 2021 در مجلات معتبری مانند نیچر منتشر نموده اند. کانادا به شدت بر روی علوم کشاورزی، پزشکی و محیط زیست متمرکز است و از سیستم آموزشی ای در سطح دنیای برخوردار می باشد که تعدادی از برترین پژوهشگران را به دنیا عرضه نموده است.

5- فرانسه

تعداد مقالات علمی در سال 2021: 128210 مقاله

سهم فرانسه در کوشش علمی دنیای قابل توجه است. عمده مقالات علمی فرانسه در رشته های فیزیک، پزشکی و شیمی بوده اند. از موسسات برتر علمی فرانسه می توان به مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی و دانشگاه سوربن اشاره نمود. فرانسه در سال 2020 میلادی 2.35 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را صرف تحقیقات علمی کرد.

6- هلند

تعداد مقالات علمی در سال 2021: 74,317 مقاله

هلند کشوری در شمال غربی اروپا با سهم قابل توجه در علم است. سه موسسه تحقیقاتی برتر آن کشور دانشگاه اوترخت، دانشگاه آمستردام و انستیتو هوبرشت به علت اعتبار علمی شان در سطح دنیای شناخته شده اند. هم چنین، هلند به طور گسترده به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشور ها در علم کشاورزی شناخته می گردد. هلند 2.29 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را در سال 2020 میلادی صرف تحقیقات علمی نموده بود.

7- استرالیا

تعداد مقالات علمی در سال 2021: 125211 مقاله

استرالیا در اقیانوسیه واقع شده است. استرالیا سهم قابل توجهی در تحقیقات علمی دنیای دارد. در مطالعه ای انجام شده به وسیله PLOS Biology 443 پژوهشگر استرالیا در زمره 2 درصد پژوهشگران برتر دنیا از نظر علمی قرار گرفته بودند. استرالیایی ها بیش از 120000 مقاله علمی در سال 2021 منتشر کردند. سه موسسه تحقیقاتی برتر آن کشور به ترتیب دانشگاه ملبورن، دانشگاه سیدنی و دانشگاه کوئینزلند هستند. دانشگاه ملبورن هشت بار برنده جایزه نوبل در زمینه مطالعه، تدریس و پژوهش در علم شده است.

استرالیا در سال 2019 میلادی 1.83 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را صرف کوشش های علم و فناوری کرد. بعضی از یاری های علمی قابل توجه از این کشور شامل جداسازی ژن های مقاومت در برابر بیماری زنگ گندم، معین توالی ژنوم کوالا و ایجاد تکنیکی برای شناسایی تک تک نانو ذرات آزاد شده از سلول ها است.

8- ایتالیا

تعداد مقالات علمی در سال 2021: 154,304 مقاله

ایتالیا در سال 2020 میلادی 1.53 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را برای اهداف تحقیق و توسعه هزینه کرد. سه موسسه تحقیقاتی برتر ایتالیا عبارتند از: شورای ملی تحقیقات، دانشگاه ساپینزا رم و دانشگاه میلان.

9- ژاپن

تعداد مقالات علمی در سال 2021: 144778 مقاله

ژاپن یکی از پیشرفته ترین کشور های آسیایی در علم است. آن کشور در شرق آسیا واقع شده است. اقتصاد بزرگ ژاپن همراه با توسعه انسانی بالای آن کشور منجر به تبدیل شدن ژاپن به یکی از کشور های مرزی در تحقیقات علمی شده است. سهم ژاپن در عرصه فراوری صنایع مبتنی بر دانش و فناوری (KTI) در دنیا در سومین رتبه از نظر بالاترین رتبه در دنیا بوده و در سال 2019 میلادی 8 درصد از فراوری دنیای را شامل می شد.

در همان سال فراوری صنعت تحقیق و توسعه 14 درصد از کل فراوری ناخالص داخلی ژاپن را تشکیل می داد. از این میان، 3 درصد مربوط به تحقیق و توسعه با فناوری پیشرفته بوده است. از موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی برتر ژاپن می توان به دانشگاه توکیو، دانشگاه کیوتو و دانشگاه اوزاکا اشاره نمود. ژاپن یکی از معدود کشور های آسیایی است که شرکت های فناوری و تحقیقاتی مانند انویدیا، مایکروسافت، فایزر و مِرک در آن فعالیت می نمایند.

10- سوئیس

تعداد مقالات علمی در سال 2021: 57331 مقاله

سوئیس در اروپای مرکزی واقع شده است. سوئیس یکی از پیشرفته ترین کشور ها در حوزه علم است. سوئیس در سال 2019 میلادی 3.15 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را صرف تحقیق و توسعه نموده بود. دو موسسه تحقیقاتی برتر آن کشور موسسه فناوری فدرال سوئیس و دانشگاه زوریخ هستند.

11- چین

تعداد مقالات علمی در سال 2021: 860012 مقاله

چین با فراوری ناخالص داخلی 18 تریلیون دلار تا سال 2021 میلادی دومین اقتصاد بزرگ دنیا است. این کشور 2.40 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را در سال 2020 به تحقیق و توسعه در بخش های مختلف اختصاص داد. سه مرکز تحقیقاتی برتر در چین عبارتند از آموزشگاه علوم چین، وزارت آموزش جمهوری خلق چین و دانشگاه تسینگ هوا. چین هم چنین یکی از کشور ها با بالاترین رتبه در حوزه فراوری دنیای صنایع مبتنی بر دانش و فناوری (KTI) دارد. صادرات آن کشور در سال 2018 میلادی 17 درصد از محصولات و خدمات صنایع مبتنی بر دانش و فناوری را شامل می شد.

12- اسپانیا

تعداد مقالات علمی در سال 2021: 122688 مقاله

اسپانیا در جنوب اروپا واقع شده است. در سال 2021 میلادی در مجموع 122688 مقاله به وسیله پژوهشگران اسپانیایی با میانگین 1.20 استناد در هر مقاله منتشر شد. سه موسسه برتر آن کشور برای تحقیقات علمی عبارتند از: شورای ملی تحقیقات اسپانیا، انستیتو بهداشت کارلوس سوم و دانشگاه بارسلونا. اسپانیا 1.14 درصد از فراوری ناخالص داخلی خود را در سال 2020 میلادی صرف تحقیق و توسعه نموده است.

منبع: www.insidermonkey.com

منبع: فرارو

به "12 کشور از پیشرفته ترین کشور ها در حوزه علم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 کشور از پیشرفته ترین کشور ها در حوزه علم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید