خبرنگاران زاخارووا: شواهد درباره ادعای شرکت ایران در حمله به عربستان قانع کننده نیست

به گزارش وبلاگ شریان، مسکو- خبرنگاران- سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: شواهد قانع کننده در گزارش سازمان ملل درباره ادعای شرکت ایران در حمله به مراکز نفتی عربستان سعودی وجود ندارد.

خبرنگاران زاخارووا: شواهد درباره ادعای شرکت ایران در حمله به عربستان قانع کننده نیست

ماریا زاخارووا روز چهارشنبه در نشست خبری هفتگی در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه در میدان اسمولنسکایا سنایا مسکو گفت: کارکنان دبیرخانه سازمان ملل که به بازرسی پرداخته بودند و بر اساس اطلاعات آنها گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره شرکت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی تنظیم شده است، چنین اجازه ای را نداشتند.

وی همچنین گفت که سه کشور اروپایی در ماه ژانویه گذشته بر اساس اطلاعات بی اساس درباره ایران سعی کردند مکانیسم ماشه را راه اندازی نمایند اما کمیسیون مشترک برجام این اقدام آنها را تایید نکرد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در گزارشی مدعی شد، موشک های کروز که سال گذشته در حملات متعددی به تأسیسات نفتی و فرودگاه بین المللی در عربستان سعودی از آنها استفاده شد، دارای منشأ ایرانی بوده اند.

زاخارووا اعلام کرد: از گزارش چنین برداشت می گردد که چند تن از کارکنان دبیرخانه سازمان ملل به دعوت کشورهای ذینفع به ماموریت رفته و شواهدی را نگاه نموده اند. آنها هیچ گونه مجوز برای چنین بازرسی نداشتند.

وی اضافه کرد: بازرسی یا راستی آزمایی از سوی سازمان ملل در قطعنامه 2231 شورای امنیت پیش بینی نشده است. دبیرخانه سازمان ملل ضرورتی برای کارشناسی ندارد. با این وجود این بازرسان خودخوانده ادعا کردند که آنچه که مشاهده نموده اند شباهت زیادی به تسلیحاتی دارد که ایران در گذشته در نمایشگاه تسلیحاتی به نمایش گذارده بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه اضافه کرد: ازجمله شواهد انکارناپذیر به نوشته ای فارسی اشاره شده است. این ادعا موارد قبلی را به یاد می آورد که از گفت وگو به زبان هایی در خصوص دست داشتن کشورهایی که این زبان ها در آن تکلم می گردد در جرایم نتیجه گیری می شد.

زاخارووا با انتقاد از کارکنان دبیرخانه سازمان ملل که چنین نتیجه گیری از بازرسی خود نموده اند، ادامه داد: این کارشناسان غیرحرفه ای که تصمیم گرفتند وظیفه بازرس را که ویژه آنها نیست بازی نمایند و به این فکر نکردند که این سازه هایی که آنها مشاهده نموده اند (تسلیحات) کار کسانی باشد که کوشش می نمایند به هر بهایی ایران را مقصر معرفی نموده و هر وسیله ای برای آنها خوب محسوب می گردد.

وی اعلام کرد: اینکه بخشی از این شواهدی که علیه ایران ارائه شده است درنتیجه رهگیری ناوهای آمریکایی و استرالیایی از بعضی کشتی ها در آبهای بین المللی به دست آمده است جای نگرانی خاص دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: در گزارش سازمان ملل هیچ اشاره نشده است که این گونه فعالیت ها که بیشتر به راهزنی دریایی شباهت دارد خارج از چارچوب معیارهای پذیرفته شده در روابط بین کشورها و قوانین بین المللی است.

وی ادامه داد: اینکه واحدهای رهگیری نماینده بدون هر گونه کنترل اقدامات خود را انجام دادند این گونه شواهد را بی ارزش می نماید. جای تاسف دارد که مولف این گزارش سازمان ملل فرصت نکرد و تمایل نیافت به شرایط پیرامون کوشش برای راه اندازی مکانیسم ماشه در ماه ژانویه گذشته توجه کند.

مقام روس اضافه کرد: باید به این نکته اشاره نمود که به رغم ادعای هواداران این نظریه (دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی) مساله فقط به رجوع نمایندگان سه کشور اروپایی به نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا محدود شد. آنها از قصد خود برای بکارگیری مکانیسم ماشه آگاه کردند اما این مکانیسم به دلیل نواقصی که در شواهد وجود داشت شروع نشد.

وی اضافه کرد: در نتیجه کمیسیون مشترک برجام برای آنالیز این مساله حتی نشستی برگزار نکرد.

وی یادآوری کرد که وزارت خارجه روسیه روز 24 ژانویه به تفصیل در این باره اظهارنظر نموده است.

زاخارووا اعلام کرد که مسائل و چالش های قطعنامه 2231 به صورت اتوماتیک رفع نمی گردد و برای این منظور انسجام کوشش ها و همکاری وجود دارد و نیز نباید در این مساله فشار بکار برد و شورای امنیت و سازمان ملل باید برای این منظور کوشش کند.

وی گفت: روسیه ارزیابی خود از گزارش دبیر کل سازمان ملل در خصوص قطعنامه مربوط به برجام را در نشست روز سی ام ماه ژوئن شورای امنیت اعلام خواهد نمود. به نظر ما گفت وگوها در این مورد ساده نخواهد بود.

به گفته مقام روس، این گزارش را به زحمت می توان متوازن و سنجیده خواند. می توان در آن به کمبود واقعگرایی و عدم وجود شواهد که با استفاده از آن بتوان اتهام ایران را اثبات کرد اشاره نمود.

وی ادامه داد: هیچ گونه شواهد قانع نماینده در خصوص تخلفات ایران به اعضای شورای امنیت ارائه نشده است.

زاخارووا این احتمال را بعید ندانست که در گزارش دبیر کل سازمان ملل سازه هایی که به عنوان شواهد برای اثبات اتهام ایران اشاره شده کار کسانی باشد که به هر بهایی علاقه مند به اثبات اتهام ایران هستند.

اقدامات مخالفان برجام قابل محکومیت است

زاخارووا گفت: بحث ها در کمیسیون مشترک برجام دو سال است که جریان دارد و طرف روسی سعی دارد که برجام را از اقدامات خصمانه آمریکا حفظ کند. تصمیم اخیر آمریکا برای لغو معافیت های از مراکز هسته ای ایران که هسته برجام را تشکیل می دهند نمونه شاخص آن است که چه کسی و چگونه توافق های هسته ای در برجام را نقض و به قطعنامه 2231 ضربه می زند.

وی اضافه کرد: بارها در این مورد با شرکای خود گفت وگو نموده ایم، امکان برای بازگشت برجام به وضع قبلی از دست نرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: اقدامات مخالفان برجام قابل شدیدترین و قاطعانه ترین محکومیت است.

وی ادامه داد: حفظ برجام و تامین اجرای کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت را فقط می توان بر اساس گروهی تحقق بخشید.

وی اضافه کرد: برای این منظور احتیاج به اجرای تعهدات همه طرف های درگیر و نیز حمایت قاطعانه بقیه جامعه جهانی وجود دارد.

زاخارووا توضیح داد: روسیه امیدوار است که دبیرخانه و مدیریت سازمان ملل به این فرایند یاری کند و از هر گونه کوشش برای ضربه زدن به تصمیمات جمعی شورای امنیت کنار بماند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران زاخارووا: شواهد درباره ادعای شرکت ایران در حمله به عربستان قانع کننده نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زاخارووا: شواهد درباره ادعای شرکت ایران در حمله به عربستان قانع کننده نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید