شرکت های دانش بنیان می توانند خواسته های شرکت گاز را تامین نمایند

به گزارش وبلاگ شریان، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران گفت: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان می توانند خواسته ها و نیازهای حوزه گاز را مورد مطاله قرار داده و تامین نمایند.

شرکت های دانش بنیان می توانند خواسته های شرکت گاز را تامین نمایند

مظلوم فارسی باف ظهر امروز در مراسم بازید و عقد قراردادهای پژوهشی شرکت های دانش بنیان حوزه گاز که در پارک علم و فناوری خراسان برگزار گردید، اظهار کرد: در سال 1398 تصمیم بر این شد تا موضوعات مرتبط با فناورهای راهبردی و چالش های موجود در این حوزه را شناسایی کنیم. بر همین اساس بر سه بخش فراوری که شامل حوزه پالایش، انتقال و گازهای استانی است متمرکز شدیم.

وی ادامه داد: این امر منجر به شناسایی 29 قلم راهبردی مورد تقاضا صنعت گاز شد که شامل ویژگی هایی همانند تعداد و تکرار، ارزبری، پیچیدگی تکنولوژی فناوری و چالش محدودیت های دسترسی می شدند و برنامه ریزی جامع برای معین تکلیف و فراوری اقلام انجام شد.

فارسی باف توضیح داد: قراردادی که امروز میان شرکت گاز استان خراسان رضوی و پارک علم و فناوری خراسان امضا شد حاصل این آنالیز ها است.

مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران با اشاره به پیشرفت چشمگیر شرکت های دانش بنیان، گفت: در حال حاضر این شرکت ها می توانند خواسته ها و نیازهای حوزه گاز را مورد مطاله قرار داده و تامین نمایند و به استاندارهایی رسیدند که شرکت گاز استان خراسان رضوی به این نتیجه رسید که از این شرکت ها حمایت کند.

وی با تأکید بر اینکه کالاهای فراوری شده به وسیله شرکت های دانش بنیان از اقلام راهبردی حوزه گاز هستند که جایگزین نمونه های آمریکایی خواهند شد، اعلام کرد: فراوری و توزیع این اقلام باید مورد توجه قرار گرفته و تجاری سازی آنان را دنبال کنیم تا در فراوری این محصولات به خودکفایی برسیم.

فارسی باف افزود: قرارداد فراوری 28 قلم کالای راهبردی دیگر نیز به وسیله مجموعه پارس جنوبی و شرکت انتقال گاز با شرکت های دانش بنیان منعقد شده است. در مجموع حمایت های پژوهشی و فناوری از شرکت های بنیان شامل کل ستاد شرکت ملی گاز بوده است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران حامی شرکت های دانش بنیان است، مطرح کرد: شرکت ملی گاز ایران از شرکت هایی که در خودکفایی اقلام و کالا پیشرو هستند حمایت نموده و همکاری با شرکت هایی که با فراوری قطعات راهبردی با تکنولوژی بالا و قطعاتی که وابستگی ما را کشورهای خارجی را کاهش می دهد در مرکز توجه دارد.

مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران گفت: فراوری اقلام راهبردی را شروع نموده و تا سال 1402 در فرآیندی سه ساله فاز اول خودکفایی در فراوری اقلام راهبری که شامل فراوری تجهیزات و فناوری های با دانش بالاست تکمیل خواهد شد. در این فرآیند توسعه دانش، فناوری و بومی سازی را انجام می دهیم و در پی کپی سازی نیستیم.

وی با اشاره به برآورد هزینه 250 میلیون یورویی خرید این اقلام از خارج از کشور، توضیح داد: با داخلی سازی این اقلام ارزبری به حداقل می رسد و به دانشی 100 درصد داخلی در این بخش خواهیم رسید. در کوشش هستیم فراوری داخل اقلام راهبردی حوزه گاز را به حداکثر برسانیم، چراکه با بومی سازی این اقلام باعث ارزبری برای شرکت ملی گاز نخواهد شد.

فارسی باف گفت: هزینه تمام شده ساخت این اقلام در کشور کمتر از خرید آن از خارج از کشور است که این امر سبب صرفه جویی ارزی در کنار توسعه دانش، مهارت علمی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای مجموعه دانش بنیان کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه فراوری اقلام حوزه گاز تنها محدود به پارک علم و فناوری خراسان نیست، اعلام کرد: این شرکت با تمام پارک های علم و فناوری کشور قراردادهایی در جهت داخلی سازی اقلام منعقد نموده است. شرکت ملی گاز پیشرو بومی سازی اقلام مورد استفاده بوده و توانسته در حوزه توزیع 100 درصد به خودکفایی برسد. بعلاوه در حوزه انتقال در فراوری توربوکمپرسور انتقال گاز طبیعی که مهم ترین قطعه این حوزه است به خودکفایی رسیده ایم. در حوزه پالایشگاهی ظرف حداکثر دو سال آینده به خودکفایی 100 درصدی خواهیم رسید.

مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران افزود: پارک علم و فناوری خراسان جزو پارک های پیشرو در حوزه نفت و گاز است.

حسن افتخاری، مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز در این مراسم، گفت: نمونه آزمایشگاهی دستگاه بوسنج گاز طبیعی پیش از این ساخته شده بود و با امضای این قرارداد 10 نمونه صنعتی این دستگاه ظرف یکسال به همراه بستر تست کالیبراسیون دستگاه های بوسنج و طراحی و ساخت آزمایشگاه مربوطه ساخته خواهد شد.

وی افزود: فراوری این دستگاه در حال حاضر در انحصار کشور آمریکا است و با ساخت آن در داخل، وابستگی به خارج قطع می گردد و علاوه بر استفاده داخلی امکان صادرات آن هم وجود خواهد داشت. قیمت این دستگاه نیز 60 درصد کمتر از قیمت نمونه خارجی آن است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شرکت های دانش بنیان می توانند خواسته های شرکت گاز را تامین نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های دانش بنیان می توانند خواسته های شرکت گاز را تامین نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید