عیدگاه مکانی برای فریادها و آواهای نوروز در کوهسرخ

به گزارش وبلاگ شریان، خبرنگاران/خراسان رضوی پژوهشگر مسائل بومی از عیدگاه به عنوان مکانی برای برگزاری آیین ها و مناسبت های نوروزی از جمله آواها و نواها و فریادهای محلی در کوهسرخ یاد کرد.

عیدگاه مکانی برای فریادها و آواهای نوروز در کوهسرخ

جواد روشندل در گفت وگو با وبلاگ شریان با اشاره به آداب و رسوم ایام نوروز مردم منطقه کوهسرخ گفت: این آداب و رسوم به دلیل تحول عظیمی که بعد از یک خواب زمستانی در طبیعت شکل می گیرد با شکوه فراوان در کوهسرخ برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مردم کوهسرخ با فرا رسیدن ایام نوروز به مکان هایی به نام عیدگاه می فرایند، افزود: در این عیدگاه ها آداب و رسوم رایج به خصوص شادی و نشاط اجتماعی شکل می گیرد.

این پژوهشگر مسائل بومی بیان نمود: مردم با جمع شدن در این عیدگاه ها نه تنها رفتارهای نشاط بخش را به نمایش می گذاشتند بلکه به انجام سرگرمی ها و بازی های بچگانه مانند هفت سنگ، گوی بازی، خاک پیشمار، لَب پروازی، تیله بازی، هرنگ هرنگ، اُو پُشتَک بازی، دست های لولو گاو، ریگ بازی می پرداختند.

وی مطرح نمود: مردم کوهسرخ در این عیدگاه ها آداب و رسوم سنتی و جشن های شادمانی مانند عروسی برگزار می کردند، به طوری که کاروان عروس پس از عبور از پس کوچه ها برای انجام آداب مخصوص از جمله دادن هدایا به عروس و یا برگزاری پایکوبی چوب و بازی اسب چوبی و غلام سیاه در این میدان گاه ها توقف می کردند.

روشندل همچنین شرح داد: عیدگاه ها مکانی برای فریادخوانی و آوازها هم بود، کسانی که صدای خوبی داشتند در این مکان ها شروع به فریاد خوانی و نوروز خوانی می کردند، افرادی هم پایکوبی چوب را به نمایش می گذاشتند.

وی اظهار کرد: آیین هایی هم مخصوص مراسم سنتی بود به عنوان مثال یک شب قبل از روز عید طرف داماد برای عروس عیدی می برد و خانواده عروس با برگزاری مهمانی اقوام داماد را به منزلشان دعوت می کردند و اگر کدورتی هم بین افراد بود با این آیین ها از بین می رفت.

این پژوهشگر مسائل بومی با بیان اینکه عیدگاه ها مکانی برای تجمع جوانان و نوجوانان بود و آداب و رسوم دینی، مذهبی و ملی اجرا می شد، گفت: از آداب و رسوم رایج دیگر کوهسرخی ها در نوروز رفتن بر سرمزار مردگان بود.

وی ادامه داد: پخت سمنو یکی دیگر از اعتقادات و باورهای سفره های هفت سین نوروزی بود که معمولاً این کار بین افراد به صورت مشترک انجام می شد و بین هم توزیع می کردند.

روشندل مطرح نمود: اهالی کوهسرخ در این عیدگاه ها تمامی کارها را می کردند تا سال نو اسباب شادی و همزیستی سالم فراهم شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عیدگاه مکانی برای فریادها و آواهای نوروز در کوهسرخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عیدگاه مکانی برای فریادها و آواهای نوروز در کوهسرخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید