کنگاور یکی از شهرستان های دیدنی استان کرمانشاه به شمار می رود

به گزارش وبلاگ شریان، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، کنگاور یکی از شهرستان های دیدنی استان کرمانشاه به شمار می رود.

کنگاور یکی از شهرستان های دیدنی استان کرمانشاه به شمار می رود

شهرستان کنگاور با داشتن پیشینه ای کهن و همپایه تاریخ ایران توجه بسیاری از باستان شناسان و علاقمندان به فرهنگ و هنر ایرانی را به خود معطوف نموده است. شهرستانی تاریخی که قدمت آن با توجه به گودین تپه، به بیش از هفت هزار سال پیش بر می گردد و علاوه بر طبیعت بکر و زیبا، جاذبه های تاریخی، جهانگردی و مذهبی متعددی را در خود جای داده که از مهمترین آنها میتوان به معبد الهه آبها یا همان معبد آناهیتا اشاره نمود.

آثار تاریخی، فرهنگی و جاذبه های منحصر بفرد طبیعی و میهمان نوازی مردم کنگاور موجب شده تا این شهرستان به عنوان یکی از منطقه ها جهانگردی ایران در داخل و خارج از کشور شناخته گردد. 120 اثر تاریخی ثبت شده ملی در شهرستان کنگاور از دوران مادها، هخامنشیان، ساسانیان، سلجوقیان، صفویان، اشکانیان و قاجاریان تلالویی از فرهنگ و تمدن ایرانیان را به نمایش گذاشته است.

بنای معروف به معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور واقع شده است. این بنا بر روی تپه طبیعی با حداکثر ارتفاع 32 متر نسبت به زمین های اطراف ساخته شده و در گوشه شمال غرب این بنا امامزاده ابراهیم نهاده شده است. معبد آناهیتا که برای آناهیتا، الهه آب و باروری احداث شده در سه صفه به طور طبقاتی (زیگوراتی) و به صورت چهار ضلعی در ابعاد 220 * 209 متر بنا شده است.

تاریخ احداث این اثر دقیقا معین نیست اما با توجه به ساخت معابد با فضای رو باز که از دوره اردشیر دوم هخامنشی به بعد مرسوم شده، این بنا را به دوره های هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهند.

این بنا بر روی تپه ای با ارتفاع 32 متر و در ابعاد 209 متر در 224 متر ساخته شده است. ارتفاع ستونهای این بنا نسبت به قطر آنها سه به یک است و این باعث شده در میان تمام معابد جهان بی نظیر و منحصر بفرد باشد که این معبد دومین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید است.

براساس مقاله کنگاور یکی از شهرستان های دیدنی استان کرمانشاه به شمار می رود، باید بدانید که در بخش شمال شرقی بنا دو ردیف موازی سنگهای تراشیده به کار رفته که نشان از ورودی به عرض دو متر در این بخش از بناست. معدن سنگ چهل مران در2 کیلومتری غرب این بنا نهاده شده است و اکنون سنگهای نیمه تراش میان ستون و سنگهای نما در سطوح معدن از همان زمان به جای مانده است.

بدون شک معبد آناهیتا به لحاظ ارزش تاریخی از جمله برجسته ترین آثار و میراث های فرهنگی سرزمین ایران است. بعلاوه ویژگی های منحصر بفرد این محوطه تاریخی توانسته در جذب جهانگرد داخلی و خارجی و رونق مالی منطقه هم بسیار تاثیرگذار باشد.

این اثر سالهاست در انتظار ثبت در لیست جهانی یونسکو نهاده شده است که یکی از موانع ثبت این اثر در لیست جهانی یونسکو کامل نشدن پژوهش در مورد سابقه بنا و قطعی نشدن نظریه های مربوط به سابقه تاریخی آن است.

بیشتر بخوانیدمعبد آناهیتا کرمانشاه؛ بنایی تاریخی که بی مهری بسیاری دید

گودین تپه در 5.12 کیلومتری جنوب شرقی کنگاور و یک کیلومتری شهر گودین نهاده شده است. این تپه تاریخی نخستین بار در سال 1965 میلادی برابر با 1344 هجری شمسی به وسیله کایلریانگ کانادایی مورد حفاری نهاده شد.

این تپه هفت هزار ساله دارای هفت لایه تاریخی است و آثار بدست آمده از آن حکایت از استقرار طولانی و تقریبا بی وقفه از اواسط هزاره ششم ق.م است. جدیدترین طبقه آن مربوط به دوران اسلامی و قدیمی ترین طبقه متعلق به اواخر دوره نوسنگی است.

آثار بدست آمده در این تپه شامل اتاقهای متعلق به دوران ماد، ستونهای چوبی با پایه های سنگی و الواح سنگی کاسه های سفالی بوده که حکایت از داد و ستد این منطقه با منطقه شوش در آن موقع را دارد.

از آنجایی که هیچگونه اطلاعاتی از این غار کمتر شناخته شده در دسترس نیست به سراغ رئیس انجمن راهنمایان جهانگردی استان کرمانشاه رفتیم تا غار ماران کنگاور را بیشتر برای ما معرفی کند؛

حسن اسماعیلی با بیان اینکه غار ماران یکی از زیباترین و مسن ترین غارهای استان کرمانشاه در روستای رستم آباد بزرگ شهرستان کنگاور نهاده شده است، اضافه نمود: دهانه ورودی آن بر بالای تپه های غربی این روستا واقع شده است.

وی گفت: این غار آهکی یکی از غار چاه های عمودی زیبا و دارای چکنده ها و چکیده های (استلاگمیت و استلاگتیک) فراوانی است که چشم هر ببینده ایی را خیره می نماید.

اسماعیلی ورودی این غارچاه را بسیار تنگ و کوچک توصیف کرد و شرح داد: با توجه به دهانه کوچک غار تنها یک نفر می تواند از آن آویزان شده و بوسیله طناب های استاندارد کوهنوردی و نفرات زبده در آن فرود آید، لذا بازدید از آن برای افراد عادی بسیار مخاطره انگیز است.

این کوهنورد کنگاوری در ادامه شرح داد: این غار زیبا با یک چاه 10 متری در ابتدا و سپس با یک شیب تند پنجاه متری به چاهک دیگری می رسد، سپس وارد تالارهای نسبتا بزرگ این غار فعال و گاها ریزشی می شویم.

وی ادامه داد: این غار دو طبقه دارای چندین تالار و راهروهای متعدد پیچ در پیچ به طول حدودا 350 متر و عرض و ارتفاع های متفاوتی می باشد که 30 سال پیش به وسیله بومی ها شناسایی و به وسیله کوهنوردان خبره کنگاور تا خاتمه کشف و شناسایی شد.

رئیس انجمن راهنمایان جهانگردی استان کرمانشاه در سرانجام یادآور شد: بازدید از این غار صرفا از اواسط تابستان تا اواسط پاییز و تنها برای غارنوردان حرفه ای میسر خواهد بود.

پل کوچه در 12 کیلومتری کنگاور بر سر راه جاده کنگاور به تویسرکان در کنار روستای کوچه و بر روی رودخانه خرم رود احداث شده است. تاریخ احداث این پل به دوره صفویه و زمان شاه عباس برمی گردد، مصالح به کار رفته در این پل عموما آجر و گچ و قلوه سنگ است و دارای پنج چشمه طاق از نو جناغی است.

روزگاری بدلیل حجم زیاد رودخانه پایه های زیرین پل، محافظ و در واقع مهار نماینده جریان تند آب بود که اکنون بعضی از نقاطه پایه ها نمایان است.

خانه ساری اصلانی که مربوط به اواخر دوره قاجار است، از دیگر آثار تاریخی این شهرستان محسوب می گردد. این خانه تنها خانه تاریخی و ثبتی شهرستان کنگاور است که در مرکز شهر کنگاور و در جنب مسجد جامع واقع شده و مرحله اول آن در امسال با اعتبار 90 میلیون تومان بازسازی و بازسازی شد و اکنون آماده بازدید جهانگردان است.

بقعه مبارکه امامزاده ابراهیم (ع) در مرکز شهرستان کنگاور و منتهی الیه ضلع شمال غربی معبد آناهیتا واقع شده است. امامزاده ابراهیم (ع) از نوادگان امام سجاد (ع) است. آستان مقدس این امامزاده در سال 1336 هجری شمسی بر اثر زلزله ای که رخ می دهد، بطور کلی تخریب و تنها سر درب ورودی آن باقی می ماند که بعدها بازسازی و طبق نقشه های قبلی بازسازی شد.

بقعه امامزاده باقر بهاالدین (ع) در ابتدای ورودی شهر گودین و در کنار تپه تاریخی گودین واقع شده و از نوادگان امام باقر (ع) می باشد. هر ساله آستان مقدس امامزاده باقر بهاالدین (ع) پذیرای زائران زیادی از اطراف شهرستان و نیز استانهای دیگر هست و با توجه به اینکه در کنار تپه تاریخی گودین واقع شده، دارای دو جاذبه همزمان تاریخی و مذهبی است.

براساس مقاله کنگاور یکی از شهرستان های دیدنی استان کرمانشاه به شمار می رود، باید بدانید که امامزاده سید جمال الدین (ع) در روستای فش در 15 کیلومتری شمال غربی کنگاور واقع شده است. امامزاده سید جمال الدین (ع) از نوادگان امام صادق (ع) هست. این امامزاده در کنار قبرستان قدیمی واقع شد بطوریکه تعدادی سنگ قبر متعلق به قرون چهارم و پنجم هجری قمری نیز در آن محل یافت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی شهرستان کنگاور در مورد جاذبه های جهانگردی کنگاور و اقدام های اجرا شده برای جذب جهانگرد در این شهرستان گفت: در شهرستان کنگاور پنج دهستان داریم که اغلب آنها قابلیت جهانگردی دارند اما 2 دهستان فش و خزل غربی منحصر به فرد هستند.

محمدجواد عظیمی اضافه نمود: این 2 دهستان ظرفیت های خوب جهانگردی تاریخی و طبیعی را دارند و در حوزه دهستان فش روستای هدف جهانگردی فش را داریم که یکی از 14 روستای هدف جهانگردی استان است.

این مسئول ادامه داد: بعلاوه ما در استان کرمانشاه 50 منطقه نمونه جهانگردی داریم که فش یکی از این 50 منطقه جهانگردی است.

عظیمی گفت: فش یک سراب طبیعی بسیار زیبا نیز دارد که به ثبت ملی رسیده و از سوی دیگر این روستای قدیمی و تاریخی به عنوان دهکده ملی ساخت سازهای سنتی به ثبت ملی رسیده است.

رئیس میراث فرهنگی کنگاور ادامه داد: از نظر بحث میراث ناملموس نیز، نمایش تعزیه فش در سال 96 به ثبت ملی رسیده است.

وی توضیح داد: همانطور که گفته شد منطقه فش از مجذوب کنندهیت های زیادی برخوردار بوده و جاذبه های آن در بخشهای مختلف به ثبت ملی رسیده است.

عظیمی گفت: هم اکنون بیش از 80 کارگاه ساخت سازهای سنتی در فش وجود دارد که این کارگاه ها نیز جز میراث ناملموس محسوب می گردد.

وی اضافه نمود: ما سالانه شاهد این هستیم که گردشگر ها از کشورهای اروپایی به این منطقه سفر نموده از کارگاه ها بازدید نموده و حتی اقدام به خرید این ساز های سنتی شامل سه تار، تنبور و دو تار که فراوریی مردم این روستا است، می نمایند.

رئیس میراث فرهنگی کنگاور ادامه داد: بیشترین اشتغال و کسب و کار مردم این روستا در حوزه فراوری سازهای سنتی است. سراب گرمه خانی را از دیگر جاذبه های جهانگردی استان برشمرد و گفت: این سراب از سراب های مجذوب کننده این شهرستان است که پتانسیل ملی شدن را نیز دارد.

عظیمی اضافه نمود: سراب گرم خانی از آبهای سراب فش تزریق می نماید و بسیار بکر و زیبا است.

عظیمی اشاره ای به مجذوب کنندهیت های دهستان خزل غربی نیز داشت و گفت: یک سراب به نام سراب ماران در این شهرستان داریم که سال 94 به ثبت ملی رسیده است.

وی اضافه نمود: از مهمترین ویژگی های این سراب نسبت به سرابهای دیگر این بوده که میزبان پرندگان مهاجر است و سالانه هزاران پرنده به این سراب مهاجرت می نمایند.

منبع: همگردی

به "کنگاور یکی از شهرستان های دیدنی استان کرمانشاه به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنگاور یکی از شهرستان های دیدنی استان کرمانشاه به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید