اتوبوس هواداری از کجا آمد؟

به گزارش وبلاگ شریان، بازی دیروز استقلال و پرسپولیس آن قدر بی حال و بی رمق بود که کمتر کسی درمورد خود آن بازی حرف می زند، اما یکی از حواشی دو تیم که به ما ربط پیدا می نماید، وسایل نقلیه ای است که تیم ها را به استادیوم می آورد. اکنون چند سالی می گردد که بیشتر تیم های جهان از اتوبوس برای حضور در استادیوم استفاده می نمایند تا درعین حال که کنار هم هستند و درمورد بازی آخرین هماهنگی را باهم انجام می دهند، به نوعی روحیه همدلانه و انسجام تیم را هم نشان دهند. اولین اتوبوس هایی که در اختیار بازیکنان و تیم های فوتبال بود، از کجا آمده است؟ این مطلب را دنبال کنید تا از مزایای متفاوت خودروهای بزرگ و جمعی بیشتر بدانید.

اتوبوس هواداری از کجا آمد؟

اولین اتوبوس طرفداری در کدام کشور رونمایی شد؟ ساده تر اینکه اولین بار در کدام کشور طرفداران توانستند با اتوبوس همراه تیمشان بروند و آنها را تشویق نمایند؟ واقعاً تاریخچه مستندی در این زمینه وجود ندارد، اما برآورد ها بیشتر درباره بازی های جام دنیای 1962 شیلی است؛ جایی که تیم ملی انگلیس مجبور شد دو تغییر جداگانه را تحمل کند. آنها اول به لیما، مرکز پرو رفتند و یک بازی تدارکاتی مقابل پرو انجام دادند و سپس راهی سانتیاگو شدند؛ یعنی از لیما تا سانتیاگو مسافتی حدود 7500 مایل را طی کردند، آن هم 24 ساعت قبل از بازی که با معیارهای امروزی کاملاً عجیب و غریب است.

همراه این تیم چندین طرفدار هم رفته بودند. همان ها که دستشان به دهانشان می رسید و می توانستند هزینه حدوداً 4 هزار پوندی (به پول امروز) سفر را بدهند. تیم ملی انگلیس بازی هایش را در ورزشگاه اِل تنیت، آن هم در حضور کمتر از 10 هزار تماشاگرانجام داد . امروز اگر بخواهید مانند تیم ملی انگلیس در همان جهت لیما به محل برگزاری بازی محبت آمیز را طی کنید، 13 ساعت زمان می برد و هزینه اش 500 پوند است. از آن به بعد اتحادیه فوتبال انگلیس تصمیم گرفت از یک سیستم حمایت نماینده طرفداران استفاده کند که امروز از آن با عنوان Englands travelling support یاد می نمایند. این اولین گام برای شریک کردن تماشاگران از لذت فوتبال بود. بستری که در دل آن اتوبوس طرفداری هم شکل گرفت.

وقتی تیم والتر وینترباتم در 1962 به شیلی رفت، از اوشن ترمینال فرودگاه لندن راهی آنجا شد. 4 سال بعد زمانی که تیم ها برای جام دنیای 1966 در خاک انگلیس فرود آمدند، فرودگاه جای آشناتری (هیترو)بود . در این فرودگاه جایی برای عزیمت طرفداران هم در نظر گرفته شده بود. طرفداران با اتوبوس های مخصوص راهی هتل می شدند و رفته رفته این ناوگان حمل و نقل جای خود را در ترددهای فوتبالی باز کرد. این شروع انقلاب سفر در فوتبال بود.

انقلاب سفر هنوز چند دهه با آن چیزی فاصله داشت که در جام دنیای 1966 در یازدهم ژوئیه شروع شده بود. میزبان در حضور حدود 88 هزار نفر به مصاف اروگوئه رفت، ولی شکی وجود ندارد که برگزاری مسابقات در انگلستان تصورات جامعه دنیای را تغییر داد. اگر طرفداران کره شمالی، آرژانتین و مکزیک می توانستند برای حمایت از هموطنان خود در سراسر دنیا سفر نمایند، پس طرفداران فوتبال انگلیس هم می توانستند چنین کاری انجام دهند.

باشگاه سفر

انگلیسی ها برای اینکه از دیگران عقب نمانند، ایده جالبی را مطرح کردند: باشگاه سفر. جام دنیای 1970 اولین کوشش برای ایجاد یک باشگاه مسافرتی رسمی برای طرفداران انگلیس بود؛ برای کسانی که قصد داشتند این تیم را در خارج از کشور همراهی نمایند. انجمن حامیان فوتبال انگلیس به اعضایی که می خواستند به مکزیک سفر نمایند، این فرصت را داد تا در یک سفر سازمان دهی شده برای تماشای مسابقات راهی آن کشور شوند. طرفداران با اتوبوس های یک شکلی به فردوگاه رفتند و راهی سفر شدند. هزینه هر نفر هم برای همراهی تیم بین 350 تا 750 پوند بود (بستگی داشت به مدت زمانی که تیم در جدول مسابقات حضور داشت).

رفته رفته اتوبوس ها به جزئی از فوتبال انگلیس تبدیل شدند. ابتدا قرار بود به عنوان بخشی از تاریخچه لندن حفظ گردد، اما اینقدر محبوب بود که از آنها در جابه جایی تیم ها استفاده شد. بعد هم راهشان را به مراسم جشن قهرمانی تیم های محبوب باز کردند و این گونه شد که انگلستان پس از صادرات فوتبال، فرهنگ اتوبوس سواری را هم به کشورهای دیگر صادر کرد. اکنون دیگر اتوبوس هایی که سقف طبقه دومشان را برداشته اند، به تختِ روانی می ماند که فوتبالیست ها سوار آن می شوند و با طرفداران جشن قهرمانی می گیرند.

این سنت البته در تمام کشورهای مدعی فوتبال، دست کم در 5 کشور اسپانیا، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان نهادینه شده است و اتوبوس ها مثل نشان و پرچم هر باشگاه، خرده فرهنگی قابل اعتنا است که روز به روز مجذوب کننده تر و محبوب تر می گردد. اکنون عشاق سینه چاک فوتبال همه چیز را درباره باشگاه محبوبشان می دانند، حتی می دانند اتوبوس را از کدام کمپانی خریده اند، می دانند که اتوبوس باشگاه هرگز یک اتوبوس بنجل نیست که عن قریب رنگ و بوی تابوت بگیرد و سرنشینانش را راهی دنیا سکوت کند.

***

شما می توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ شریان بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "اتوبوس هواداری از کجا آمد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوبوس هواداری از کجا آمد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید