اهمیت نجات مرجان ها؛ به مناسبت روز جهانی صخره های مرجانی

به گزارش وبلاگ شریان، دیروز، اول ژوئن، روز جهانی صخره های مرجانی بود که با هدف جلوگیری از نابودی مرجان ها دراثر افزایش دمای آب دریاها، آلودگی صنعتی، آلودگی پلاستیکی و... نام گذاری شده است.

اهمیت نجات مرجان ها؛ به مناسبت روز جهانی صخره های مرجانی

اول ژوئن با ابتکار گروهی از کسب و کارهای هاوایی، روز جهانی صخره های مرجانی نامیده شد که باهدف اطلاع رسانی درباره کاهش سلامتی صخره های مرجانی اقیانوس ها بود. بااینکه صخره های مرجانی کمتر از یک درصد بستر اقیانوس ها را اشغال نموده اند، اما زیستگاه بیش از 25 درصد از حیات دریایی هستند. مرجان های سراسر جهان به علت افزایش دمای آب دریاها، آلودگی صنعتی، آلودگی پلاستیکی، ماهیگیری بیش ازحد، فاضلاب، کرم های ضدآفتاب شیمیایی و سوء مدیریت اورتوریسم درحال نابودی هستند.

صخره های مرجانی هاوایی که در نزدیکی ساحل قرار دارند، تقریباً درمعرض خطر انقراض هستند. همین آسیب پذیری نشان می دهد که چرا قانون گذاران، شرکت ها و سازمان های محلی در پی حفاظت از محیط زیست دریایی این منطقه هستند. اما چه کاری از گردشگران و شهروندان برمی آید؟

استفاده از ضدآفتاب سازگار با مرجان ها

تعدادی از مواد شیمیایی مورداستفاده در ضدآفتاب ها نظیر اکسی بنزون و اکتیل متوکسی سینامات از عوامل سفیدشدن مرجان ها هستند. باتوجه به این یافته ها، فروش ضدآفتاب های حاوی این مواد شیمیایی، از شروع سال 2021 ممنوع خواهد شد؛ اما مرجان ها تا آن موقع منتظر نمی مانند! Raw Elements USA، شرکت فراوری ضدآفتاب سازگار با مرجان ها و از پایه گذاران روز جهانی مرجان ها است که از آوریل سال 2018 مشارکتی را با هواپیمایی های هاوایی شروع نموده است تا به مسافران هاوایی درباره خطرات شیمیایی تهدیدنماینده مرجان ها اطلاع رسانی نمایند.

از ضدآفتاب های ضدآب، معدنی و غیرنانو (مواد تشکیل دهنده آن با قطر 100 نانومتر یا بیشتر باشند) بهره ببرید که ضمن محاظت از پوست، برای صخره های مرجانی ضرر ندارد. بعلاوه این ضدآفتاب ها حتماً باید حاوی موادی نظیر اکسید روی باشند تا بتوانند از پوست دربرابر طیف وسیع امواج فرابنفش UVB و UVA محافظت نمایند. پوشیدن لباس آستین بلند و لباس ضدآفتاب rash guard (نوعی لباس محافظ که هنگام شنا، غواصی و موج سواری پوشیده می گردد) نیز محافظ خوبی دربرابر آفتاب به حساب می آیند و درعین حال، احتیاج به ضدآفتاب را کم می نمایند.

فاصله گرفتن از مرجان ها

بااینکه صخره های مرجانی شاید شبیه به سنگ باشند، اما ساختارشان از پولیپ های مرجانی زنده تشکیل می گردد و وقتی آن ها را لمس می کنید، پا روی آن می گذارید یا به عنوان محلی برای لنگرانداختن قایق استفاده می کنید، احتمال آسیب به این جاندار وجود دارد. از اسنورکلینگ بهره ببرید و بدن و لوازم خود را از مرجان ها دور نگه دارید.

انتخاب فعالیت ها و اپراتورهای تور مناسب برای مرجان ها

از فعالیت هایی بهره ببرید که اپراتورهای تور دارای گواهی گردشگری پایدار ارائه می نمایند، چراکه به این ترتیب، مطمئن می شوید نقشی در تخریب محیط زیست نخواهید داشت. شرکت غیرانتفاعی Hawaii Ecotourism Assn، به عنوان نهاد ثالث، این گواهی ها را ارائه می دهد. بیش از 40 اپراتور از اوهایو، مائوئی، کائوآئی و جزیره هاوایی، این گواهی را دریافت نموده اند و هر روز بر تعداد آن ها افزوده می گردد.

آموزش راهنماها در زمینه منابع فرهنگی و طبیعی و بعلاوه روش های پایدار دفع زباله، حفاظت از آب، بهره وری انرژی و تحصیلات از شروط لازم برای اخذ گواهی پایداری به شمار میرود. علاوه براین، شناکردن و غذادادن به حیات دریایی به هیچ عنوان مجاز نیست.

در پی نشان آبی رنگ گواهی گردشگری پایدار در اپراتورهای تور باشید یا گزینه های سازگار با مرجان ها را انتخاب کنید. اگر درباره لباس و تجهیزات لازم مطمئن نیستید، می توانید از اپراتورها درباره روش شان سؤال کنید.

ماهیگیری بیش ازحد نیز می تواند تعادل زیست بوم های پیرامون صخره های مرجانی را به هم بزند. عملیات های ماهیگیری که به عنوان مثال ازطریق ریسمان یا تله ماهیگیری انجام می شوند، آسیب فیزیکی به صخره های مرجانی و زیستگاه دریایی اطراف آن می زنند.

اجتناب از مصرف پلاستیک یک بار مصرف

علاوه بر ممنوعیت استفاده از کیسه های پلاستیکی یک بار مصرف در هاوایی، ظروف غذایی پلی استایرن نیز از اول ژوئیه در هاوایی و مائوئی ممنوع می گردد. بااینکه طرح ممنوعیت استفاده از نی های پلاستیکی در سال 2018 رأی نیاورد، اما بسیاری از کسب و کارها به صورت داوطلبانه آن را کنار گذاشته اند. سان فرانسیسکو، سیاتل و همین طور چندین خطوط کروز نیز همین روش را دنبال نموده اند.

قانون گذاران هاوایی قصد دارند کلیه پلاستیک های یک بار مصرف رایج در صنعت غذا و نوشیدنی نظیر ظروف و بطری های پلاستیکی را به طور کامل ممنوع نمایند. این اقدام شاید زیاده روی به نظر برسد، اما آلودگی پلاستیکی می تواند آسیب شدیدی به زیست بوم های دریایی وارد کند.

علاوه براین، هزینه پاکسازی این زباله ها که در تمام نقاط جزایر هاوایی به چشم می خورد، به طور چشمگیری برای مردم محلی افزایش یافته است. هرچه مقدار استفاده از پلاستیک کمتر گردد، احتمالاً پلاستیک کمتری از سواحل، آب دریا و همین طور شکم حیات دریایی سر درمی آورد. در پی خرید وسایل، بطری ها و ظروف غذای چندبار مصرف و استفاده از آن ها باشید. همه این ملاحظات باعث می گردد سفری اصولی داشته باشید و علاوه بر سفر آگاهانه، به جامعه محلی، محیط زیست و حیات وحش احترام بگذارید که شامل فاصله گرفتن از حیات وحش، لمس نکردن مرجان ها، احترام به مالکیت خصوصی و حمایت از کسب و کارهای محلی می گردد.

منبع: کجارو / latimes.com

به "اهمیت نجات مرجان ها؛ به مناسبت روز جهانی صخره های مرجانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت نجات مرجان ها؛ به مناسبت روز جهانی صخره های مرجانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید