اگر غفلت کنیم، گونه های در خطر انقراض را برای همواره از دست می دهیم

به گزارش وبلاگ شریان، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با اشاره به شرایط بغرنج و خطرناک گونه های در خطر انقراض در ایران گفت: اگر غفلت ما ادامه پیدا کند ممکن است بعضی گونه های بومی ما برای همواره از دست بروند.

اگر غفلت کنیم، گونه های در خطر انقراض را برای همواره از دست می دهیم

حسن اکبری در گفت و گو با وبلاگ شریان با اشاره به موضوع قرق های اختصاصی در کشور گفت: ما در شرایط سخت، حساس و ویژه ای هستیم و فرصت زیادی برای نجات گونه های در خطر انقراض نداریم. اگر غفلت ما ادامه پیدا کند ممکن است بعضی گونه های بومی ما برای همواره از دست بروند.

اکبری اضافه نمود: بخشی از مسائل ما مربوط به مسائل حقوقی می گردد. ما احتیاج داریم تا ضوابط تاثیرگذاری در زمینه پیشگیری از تخریب حیات وحش ایجاد کنیم که این موضوع احتیاجمند همکاری مجلس و سایر قانونگذاران است.

وی ادامه داد: بخشی از مسائل حفاظت از حیات وحش نیز مربوط به اعتبارات اختصاص یافته به محیط زیست است. اعتبارات ما یا باید داخلی باشد و دستگاه ها به ما یاری نمایند یا باید خودمان منبع عایدی داشته باشیم. راه سوم نیز این است که بخشی از وظایف حفاظت روی دوش مردم گذاشته گردد و مردم با ما همکاری نمایند. ما برای دریافت منابع دولتی طرح های زیادی ارائه دادیم و مذاکرات زیادی با دستگاه های دیگر کردیم اما به نظر می رسد منابع بیشتری در کار نخواهد بود.

اکبری با اشاره به راهکارهای جایگزین منابع دولتی برای حفاظت محیط زیست گفت: اگر می خواهیم از منابع دولتی کمتر استفاده کنیم باید با نهادهای خصوصی و غیردولتی و مردم همکاری کنیم. همکاری مستلزم سود بردن آن ها از حیات وحش است. در شرایط فعلی نه تنها سودی به مردم نمی رسد بلکه از سوی حیات وحش به آن ها خسارت نیز وارد می گردد. سالانه میلیاردها تومان خسارت به مزارع کشاورزی و دام مردم وارد می گردد که قابل جبران نیست. در سفر اخیر به مازندران مشاهده کردم که 50 درصد مراجعات مردمی به دلیل خسارت گونه ءهایی مانند پلنگ به دام مردم محلی است.

وی در ادامه گفت: ما اقداماتی در جهت پیگیری خسارت و بیمه این افراد انجام دادیم اما تا زمانی که راه جبرانی برای خسارت نداریم و نمی توانیم انتظار همکاری از مردم داشته باشیم.

اکبری در خاتمه اظهار کرد: یکی دیگر از راهکارهای حفاظت، توسعه قرق های اختصاصی است که با مدل فعلی توانسته به افزایش جمعیت حیات وحش یاری کند البته ایراداتی هم به این طرح وارد است که باید رفع گردد. ما باید منابع عایدی قرق ها را به سمت گردشگری طبیعت ببریم. بعلاوه صدور پروانه شکار نیز راهی برای بازگشت عایدی است البته ما نمی خواهیم مجوز شکاری به شکارچیان سودجو بدهیم که تنها برای لذت شکار می نمایند. هدف از اعطای مجوز، تامین معیشت جوانان است البته اولین اولویت ما بالاتر از همه موارد، حفاظت از حیات وحش است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اگر غفلت کنیم، گونه های در خطر انقراض را برای همواره از دست می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر غفلت کنیم، گونه های در خطر انقراض را برای همواره از دست می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید