برترین سوغاتی های همدان

به گزارش وبلاگ شریان، سوغاتی های همدان

استان همدان شهر با تنوع بالا در صنایع دستی در ایران است که در این زمینه رتبه دوم را در کشور کسب نموده است. حدود 157 رشته صنایع دستی در این شهر وجود دارد که بسیاری از آن ها به ثبت ملی رسیده است. این استان به شیرینی های سنتی بسیار خوشمزه و ترشی های رنگارنگ معروف است. سوغاتی های همدان سبب شده اند تا این استان علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی که دارد با این خوشمزه ها بیشتر در بین گردشگران مشهور و محبوب گردد. در ادامه این مطلب خبرنگاران معروف ترین سوغاتی های همدان را خدمتتان توضیح خواهد داد تا بیشتر با این استان آشنا شوید.

برترین سوغاتی های همدان

صنایع دستی استان همدان

در اصل صنایع دستی یکی از اصلی ترین صنعت های همدان به شمار می رود. از جمله محصولاتی که در این استان فراوری می گردد محصولاتی چرمی، گلیم بافی، گیوه بافی و مرواریدبافی است. بعلاوه هنرمندان زیادی در زمینه های منبت کاری، معرق کاری، مسگری، قلم زنی، طلا کوبی، نقره کوبی و سنگ تراشی در استان همدان فعالیت دارند.

سفال لالجین استان همدان

از دیگر سوغاتی های همدان می توان به صنایع سفالی آن اشاره نمود. هنر سفالگری حدود 700 سال است که نسل به نسل در این استان می چرخد و در بازارچه های این استان به فروش می رسد. قدمت این صنعت را در موزه سفال شهر همدان که در یکی از منطقه ها قدیمی شهر قرار گرفته است، به وضوح می توانید مشاهده کنید.

چرم استان همدان

یکی از مهمترین مواردی که نقش عمده ای در زندگی مردم استان همدان به خصوص در نواحی حاشیه ای دامپروری است. مردم این شهر نزدیک به 3000 سال قبل از پوست حیوانات چرم درست شده است و با آن برای خود لباس و کفش درست می نموده اند. از همین رو عده زیادی از افرادی که در این استان زندگی می کنند چرم دوزی را بلد هستند و همین سبب شده که همدان، به دباغخانه نیز معروفیت پیدا کند و کارخانه های ساخت چرم بسیاری در آن به وجود بیاید. اما متاسفانه اکنون تعدادی از این کارخانه ها و کارگاه ها از کار افتاده اند. چرم استان همدان بسیار مرغوب و باکیفیت است و حتی به کشورهای اروپایی هم صادر می گردد.

گلیم استان همدان

گلیم، فرش بافته شده صاف و یا قالی بدون گره، پرز و خواب است. گلیم استان همدان در نوع خودش بی نظیر و در بین خاص و عام معروف است. استاد کاران ماهر و زبردست، طر ح ها و نقش های زیبایی بر روی گلیم پیاده می کنند و به همین خاطر افراد زیادی از سراسر جهان، مجذوب گلیم های شهر همدان می شوند. گل قندی، خرچنگی،زنگوله، دست دلبر، گل لاله، اسلیمی، گل سبدی، ضربدری و جناقی از معروف ترین طرح های گلیم شهر همدان هستند. گلیم شهر نهاوند در استان همدان، حرف اول را می زند و حتی به کشورهای آسیایی و اروپایی هم صادر می گردد.

قالی بافی استان همدان

همانطور که معین است همدانی ها بسیار هنرمند هستند و در هر زمینه ای از هنرهای دستی نقش مهمی دارند. قالی بافی یکی دیگر از سوغاتی های همدان است که توجه ایرانی ها و خارجی های بسیاری را به خود جذب نموده است. هنرمندان قالی باف شهر همدان برای رنگ کردن نخ، از شیره گیاهان و درختان استفاده می کنند. طرح های ترنج و ماهی جزء بیشترین طرح هایی هستند که روی قالی ها خود نمایی می کنند.

مروار بافی استان همدان

با توجه به این که مروار به خوبی در این شهر پیدا می گردد، اهالی هنرمند این استان با استفاده از اقدام به تزئین جایگاه، میز، سبد و لباس می کنند که همین خود سبب که یک مورد دیگر به سوغاتی های همدان اضافه گردد.

انگشت پیچ

یکی از شیرینی های قدیمی و سنتی که در شهر همدان وجود دارد و دارای پیشینه ای بالغ بر یک قرن است انگشت پیچ است. این شیرینی معمولا در ماه مبارک رمضان طبخ و توزیع می گردد. دلیل نام گذاری آن این بوده است که در گذشته به دلیل اینکه قاشق نبوده مردم باید این شیرینی را دو انگشت خودشان می پیچیدند و میل می کردند.

انگشت پیچ را با شکر، آب، سفیده تخم مرغ، گلاب و جوهر لیمو تهیه می کنند.

نان کماج استان همدان

نان کماج یکی دیگر از شیرینی های سنتی و قدیمی است که دارای معروفیت جهانی است و خوشمزه ترین آن ها را در محله های قدیمی پیدا خواهید کرد. این نان از ترکیباتی نظیر آب، آرد، روغن مایع، کره، پودر دارچین، تخم مرغ، نمک، شکر، کنجد، خمیرمایه فوری، گردو، شیر و کمی شکلات تشکیل می گردد.

این شیرینی به میزان ای خوشمزه ای که مسافران آن را به عنوان سوغاتی برای اقوام و دوستانشان می برند.

نان شیرمال استان همدان

یک نان بسیار محبوب که تمام ایران آن را طبخ می کنند و یکی از گزینه های اصلی میزهای صبحانه و عصرانه ما ایرانی هاست. این نان یکی از خوراکی های سنتی و محبوب همدان است و دارای ترکیباتی نظیر گردو، تخم مرغ، آرد، کشمش، شیر، روغن، ماست، کره، نمک و کنجد می باشد. نان شیرمال نظر بسیاری از مسافرانی که به همدان می فرایند را جلب می نماید.

حلوا زرده استان همدان

یک غذای بسیار خوشمزه و مقوی که در شهر همدان پخته می گردد حلوا زده است و اغلب اوقات بر سر سفره همدانی ها واقع شده است. آشپزهای با سلیقه و خوش ذوق همدانی با استفاده از موادی چون شکر، زعفران، نشاسته، زرده تخم مرغ، گلاب، و روغن این حلوای خوش طعم را طبخ می کنند.

حلوا زرده استان همدان به ثبت ملی رسیده است.

شیرینی های سنتی همدانی

همدان شهر تمدن و تاریخ ایران از لحاظ شیرینی پزی دارای تنوع بسیاری بالایی است و زمانی به این شهر می روید می توانید یک ساک پر از شیرینی های خوشمزه و خوش عطر بیاورید. از جمله این شیرینی ها نیز عبارتند از : نان نارگیلی استان همدان، آبنبات قیچی، راحت الحلقوم، برساق، حلوا ارده، حلوا لوزی، سنل، گز و نان چای

باسلوق استان همدان

شیرینی باسلوق یکی از شیرینی های معروفی است که در همدان همراه با فرا رسیدن سال نو طبخ می گردد و با عطر و بوی بی نظیری که دارد تمام کوچه ها و محله های همدان بوی خوش می گیرید. البه قابل ذکر است که مردم اراک و مراغه هم این شیرینی را طبخ می کنند.

عسل طبیعی

به دلیل رواج زنبورداری در استان، عسل یکی از سوغاتی های همدان است که می تواند طعم شیرین طبیعت را برایتان به ارمغان بیاورد. خرید عسل در همدان را تجربه کنبد و از آن لذت ببرید.

انواع ترشی و مربا

طعم کم نظیر ترشی ها و شیرینی مرباهای لذیذ همدان برای همواره زیر دندان شما می ماند. در سفر به این شهر از طعم این خوردنی های لذیذ بی نصیب نمانید.

منبع: الی گشت

به "برترین سوغاتی های همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین سوغاتی های همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید