برق دزدی از دل کارخانه های متروک برای استخراج رمزارز!

به گزارش وبلاگ شریان، با تشدید طرح برخورد با استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارزها، هر روز برتعداد دستگاه های ماینر بدون مجوز افزوده می گردد. درحالی که در زمستان سال گذشته مسئولان صنعت برق نگرانی زیادی از تأثیر فعالیت دستگاه های استخراج رمزارز ها بر شبکه برق نداشتند، اما با ورود به فصل گرم امسال و رشد کم سابقه مصرف برق که درنهایت به اعمال خاموشی از یک سو و واردات برق از کشور های شمالی شد، نگاه این مسئولان هم به این پدیده تغییر کرد، به طوری که ماینر ها به اسم اصلی ترین عامل خاموشی ها و عدم تعادل میان فراوری و مصرف معرفی شدند.

برق دزدی از دل کارخانه های متروک برای استخراج رمزارز!

به گزارش ایران، در روز های اخیر انتشار اخبار شناسایی مزارع استخراج رمزارز در سطح کشور، وسعت قابل توجه این فعالیت ها را به تصویرکشید. درحالی که مدیرعامل توانیر ازکشف بیش از 190 هزاردستگاه ماینرغیرمجاز درکشور از ابتدای طرح برخورد خبرمی دهد، سخنگوی صنعت برق درگفت و گو با اقتصاد نیوز اعلام می نماید که طبق برآورد ها 800 هزاردستگاه غیرمجاز دیگر در کشور فعال است. براین اساس می توان تخمین زد که درمجموع حدود یک میلیون دستگاه ماینر غیرمجاز درکشور وجود داشته است که تا به امروز نزدیک به 200 هزاردستگاه آن کشف شده است. این درحالی است که اندازه مصرف برق هردستگاه ماینر استخراج رمزارز معادل یک کولر گازی و 15 عدد یخچال است.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فراوری، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) درگفت و گو با ایرنا، تا به امروز و از ابتدای طرح برخورد با استخراج نمایندگان غیرمجاز رمزارز، بیش از 190 هزار دستگاه غیرمجاز کشف و جمع آوری شده است.

به گفته محمدحسن متولی زاده جمع آوری این دستگاه ها با یاری گزارش های مردمی ممکن شده است. مردم احساس نموده اند و اطلاع یافته اند که فعالیت این دستگاه های غیرمجاز علاوه بر آسیب به شبکه برق به تأسیسات خود آن ها هم خسارت وارد می نماید. بعلاوه مردم آگاهی یافته اند که فعالیت مراکز غیرمجاز باعث کمبود برق در کشور می گردد. بر این اساس مردم اطلاعات بیشتری در اختیار مأموران شرکت های توزیع قرار داده اند که منجر به کشف و ضبط این دستگاه ها شده است.

وی از تشدید برخورد با فعالیت این نوع دستگاه ها با توجه به فرایند افزایش مصرف برق اطلاع داد و گفت: خاطیان با یاری قوه قضائیه به مجازات می رسند.

طبق اعلام مسئولان صنعت برق، اندازه مصرف 190 هزاردستگاه ماینر غیرمجازی که تا به امروز کشف شده بیش از 550 مگاوات است. اما نکته جالب توجه این است که به گفته مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، تخمین زده می گردد حدود 800 هزار ماینر غیرمجاز دیگر در کشور در حال فعالیت هستند. بدین ترتیب بیش از 4 برابرماینر های غیرمجازی که تا به امروز کشف و شناسایی شده، دستگاه بدون مجوز درسطح کشور وجود دارد که اندازه تقریبی مصرف برق این دستگاه ها به حدود 2 هزار و 500 مگاوات می رسد.

فعالیت ماینر ها در کارخانه های متروک

برپایه گزارش های ارائه شده، بیشتر مزارعی که درهفته های اخیر کشف شده درکارخانه های متروکه فعال بوده اند. در روز نخست تیرماه جاری، عظیم ترین مزرعه استخراج رمزارز ها با 7 هزاردستگاه درکارخانه ای متروکه در غرب تهران کشف شد که 20 مگاوات از برق فراوریی کشور را می بلعید. این مزرعه با استفاده از انشعابات موجود درمنطقه که مورد استفاده نبودند برق خود را تأمین می کرد.

همانطور که پیش بینی می شد، جهش قیمتی ارز های مجازی طی ماه های اخیر جذابیت استخراج این رمزینه ارز ها را افزایش داده است و برهمین اساس، با اجرای فاز دوم مانور کشوری مقابله با مزارع غیرمجاز ارز دیجیتال، تعداد قابل توجهی از این مزارع کشف شده اند.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران عظیم با اجرای این مانور، در یک روز، 42 مزرعه غیرمجاز ارز دیجیتال در تهران، شناسایی و جمع آوری شد.

به گفته حسین صبوری به منظور کاهش بار شبکه و تأمین برق مورد احتیاج هموطنان تهرانی، برخورد جدی با مزارع غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال در دستور کار این شرکت واقع شده است، به همین دلیل تا به امروز بیش از 11 هزار ماینر غیرمجاز در کلانشهر تهران جمع آوری شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش قابل ملاحظه مصرف برق در کشور و به منظور جلوگیری از بروز خاموشی، با اجرای فاز دوم مانور مقابله با مزارع غیرمجاز ارز دیجیتال در تهران که با همراهی عوامل قضایی و پلیس تهران عظیم، برگزار گردید، گروه های عملیاتی منطقه ها 22 گانه برق با مراجعه به مزارع غیرمجاز رمزارز، اقدام به قطع انشعابات غیرمجاز برق و جمع آوری تجهیزات مورد استفاده کردند.

روش های شناسایی ماینر های غیرمجاز

با هوشمندسازی نسبی صنعت برق کشور، ابزار های متعددی برای شناسایی ماینر های غیرمجاز دراختیار متولیان قرارگرفته است. درهمین زمینه حمیدرضا منصوری معاون بهره برداری و دیسپاچینگ این شرکت گفت، کارشناسان این شرکت از روش های متعددی به منظور پایش مصرف برق شبکه توزیع تهران عظیم به منظور شناسایی مزارع غیرمجاز ارز دیجیتال استفاده نموده و بر اساس نتایج حاصل با همکاری نیروی انتظامی و به وسیله نیرو های عملیاتی منطقه ها 22 گانه برق، اقدام به جمع آوری ماینر های غیرمجاز می نمایند.

وی توضیح داد علاوه بر ضبط ماینر های غیرمجاز به وسیله پلیس تهران عظیم، متخلفان ملزم به جبران خسارات وارد آمده به شبکه برق بر اساس دستورالعمل های مشخص شده هم هستند.

یکی از روش های شناسایی ماینر های غیرمجاز آنالیز بارپایه بدون نوسان درطول شبانه روز است. در واقع پس از نیمه شب اندازه مصرف واحد های مسکونی، صنعتی و تجاری بشدت کاهش می یابد و این درحالی است که آنالیز بارمصرفی در بعضی از منطقه ها نشان می دهد که مصرف به صورت خطی ادامه دارد.

بعلاوه با توجه به تجهیز شرکت برق به هوش مصنوعی و شناسایی رابطه برق با اینترنت امکان کشف مراکز استخراج ماینینگ ممکن شده است. با این حال موضوعی که نگرانی مسئولان صنعت برق را در پی داشته، مهاجرت ماینر های غیرمجاز به شبکه خانگی است.

جایزه 20 میلیونی سوت زنی

درکنار روش های متعددی که کارشناسان صنعت برق برای کشف مزارع به کار می گیرند، کاراترین روش سوت زنی است. طبق اعلام مدیران بخش عمده ای از مزارع کشف شده با گزارش های مردمی ممکن شده است. این درحالی است که برای تشویق سوت زنی گزارش دهندگان مردمی 20 میلیون تومان جایزه نقدی دریافت می نمایند.

به طوری که تا به امروز بیش از 700 میلیون تومان پاداش به مردم پرداخت شده است. علاوه براین برای حفظ حریم گزارش دهندگان اطلاعات هموطنانی که گزارش مراکز غیرمجاز رمز ارز ها را می دهند محرمانه خواهد ماند و پیگیری ها هم محرمانه انجام می گردد.

علاوه بر اینکه مراکز غیرمجاز رمز ارز ها پلمب و اشتراک برق آن ها قطع و دستگاه های غیرمجازشان جمع آوری می گردد، به مراکز قضایی هم معرفی خواهند شد و دیگر نمی توانند با صنعت برق کشور همکاری نمایند. بعلاوه بهای برق مصرفی مراکز غیرمجاز از زمان شروع فعالیت با نرخ برق صادراتی محاسبه خواهد شد و هزینه خسارت های وارده این مراکز به شبکه برق هم از آن ها اخذ خواهد شد.

منبع: فرارو

به "برق دزدی از دل کارخانه های متروک برای استخراج رمزارز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برق دزدی از دل کارخانه های متروک برای استخراج رمزارز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید