تفسیر نظریه فرسوده شدن و از بین رفتن در خصوص پیری

به گزارش وبلاگ شریان، نظریه فرسوده شدن و از بین رفتن در خصوص پیری ادعا می نماید که سلامتی ما در نتیجه استفاده و بعضی علل بیرونی نظیر اینکه چقدر مرغوبیت بدن انسان تنزل پیدا می نماید، وخیم تر می گردد.

تفسیر نظریه فرسوده شدن و از بین رفتن در خصوص پیری

مترجم: ایرج علیزاده

منبع:راسخون

نظریه فرسوده شدن و از بین رفتن در خصوص پیری ادعا می نماید که سلامتی ما در نتیجه استفاده و برخی علل بیرونی نظیر اینکه چقدر مرغوبیت بدن انسان تنزل پیدا می نماید، وخیم تر می گردد.

نظریه فرسوده شدن و از بین رفتن به وسیله دکتر آگوست ویزمان، زیست شناس آلمانی، در سال 1882 مطرح شد.

پیری فرایند طبیعی تکامل یافتن و بزرگ شدن است و بعد از مدت زمان مشخصی به مرگ فرد منجر می گردد. با گذر زمان سن ما هم بالا میرود و نهایتاً می میریم. این چرخه زندگی است. اما چرا پیر می شویم؟ چه چیزی سبب ضعف تندرستی ما می گردد؟ نظریه های مختلفی وجود دارند که روی روانشناسی مرگ متمرکز شده اند.

با گذشت زمان و در نتیجه فرسودگی و گسستن کیفیت هر چیزی کاهش می یابد. با این وجود آیا همین قاعده در خصوص بدن انسان هم صادق است؟ آیا بدن ما هم دست خوش تغییر و تحول شده و در نتیجه کارکردن و گسستن پیر می گردد؟ بر اساس این نظریه، به واسطه عوامل بیرونی بدن ما دچار نقصان و تنزل می گردد، از این رو تندرستی ما تقلیل می یابد. زمانی که استفاده از بدن آسیب هایی به بدن وارد می نمایند که از آستانه تحمل بدن فراتر است، مرگ رخ می دهد. با وقوع پیری، بدن بعلاوه توانایی بازسازی تخریب ها و مبارزه با بیماری ها را از دست می دهد. بدن ما با قرار گرفتن در برابر علل بیرونی و بعلاوه کارکرد زیاد، در آستانه استفاده نادرست واقع شده است.

تعریف

نظریه های مختلفی برای توجیه پیری وجود دارد که از میان آنها نظریه فرسوده شدن و از کار افتادن ادعا می نماید آدمیزاد مانند کالا است و سلول های بدن ما در معرض استفاده و از بین رفتن هستندعوامل بیرونی زیادی مانند مواد شیمیایی، اشعه فرابنفش، آب و هوای ناملایم و... وجود دارند که به سلول های بدن ما لطمه می زنند. به اضافه ممکن است دلایل مختلفی، مانند سیگار کشیدن و مصرف بیش از میزان الکل، وجود داشته باشد که به آسیب های وارد شده بر بدن بیافزاید.

سبک زندگی و کار کشیدن بیش از میزان از بدن، سرعت آسیب های وارد شده بر بدن را تسریع می نماید. به طور خلاصه این حاکی از آن است که پیری در انسان ها در نتیجه فرسایشی است که بدن در معرض آن واقع شده است. بیایید نگاهی بیاندازیم به چند مثال تا این نظریه بیولوژیک پیری را تفسیر کنیم.

مثال ها

پوست

پوست ظریف ترین و در معرض ترین بخش بدن انسان است. جدای از آب و هوا نور آفتاب، کوفتگی، آثار بارداری و... همگی پیامدهای فرسوده شدن و از بین رفتن هستند که پوست در معرض آنها واقع شده است و با افزایش سن لایه های روپوستی ضعیف تر شده و چروکیده تر به نظر می رسد.

استخوان ها

استخوان ها هم فرسوده می شوند و با بالارفتن سن افراد زیادی از پوکی استخوان و ورم استخوان اظهار ناراحتی می نمایند. هرچه زمان می گذرد، ماهیچه ها منقبض شده و تحلیل می فرایند و به این ترتیب حجم آنها کمتر می گردد. علاوه بر این در نتیجه کشیدگی از درد مفاصل رنج می بریم.

بینایی

با گذر زمان ممکن است تا حدودی بینایی خود را از دست بدهیم یا طعمه بیماری هایی مثل آب مروارید شویم. چشمان ما قدرت توان طبیعی ساختن اشک را از دست می دهند و این به خشکی چشم ختم می گردد. وقوع پیرچشمی عادی می گردد که خواندن متون ریز چاپ شده را سخت می نماید.

این علایم بعد از پنجاه سالگی به چشم می خورند.

ضعیف شدن قوه شنوایی

ضعف شنوایی هم می تواند نتیجه پیری باشد. البته گوش داد ن به موسیقی با صدای بلند، سیگار کشیدن و... ممکن است ضعیف شدن قوه شنوایی را تشدید کند. جلوگیری از ضعف شنوایی ناشی از پیری بسیار سخت است و ممکن است پیامد آسیب به سلول های حساس داخل حلزون گوش باشد.

تاثیر بر رگ های خونی

با افزایش سن رگ های خونی ما انعطاف پذیری خود را از دست می دهند که به بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و سایر بیماری های قلبی منجر می گردد.

محدودیت های نظریه فرسوده شدن و از بین رفتن :

از آنجایی که پیر شدن صرفاً نتیجه آسیب به سلول های بدن نیست، افراد زیادی هستند که ادعاهای این نظریه را رد می نمایند. جانورانی وجود دارند که می توانند اندام های جدیدی برای اعضای آسیب دیده بدن خود جایگزین نمایند. انسان ها می توانند ناخن دربیاورند. لذا این عدم توانایی در جایگزین کردن اندام ها است که باعث پیری می گردد. به علاوه برخی ضعف ها و مسائل نتایج برخی مسائل ژنتیک هستند. بعلاوه تفاوت هایی در طول عمر گونه های مشابهی از جانوارن مشاهده شده است.

در سرانجام می توان گفت نظریه فرسوده شدن و از بین رفتن پاسخ کامل و بدون نقصی به این سوال که چرا پیر می شویم ، نمی دهد. هرچند این نظریه ممکن است در برخی موارد صحیح باشد، کلا نمی توان آن را ثابت شده دانست.

منبع: راسخون

به "تفسیر نظریه فرسوده شدن و از بین رفتن در خصوص پیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفسیر نظریه فرسوده شدن و از بین رفتن در خصوص پیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید