همه جیز راجع به پیر چشمی

به گزارش وبلاگ شریان، پیر چشمی یک اصطلاح است که این روزها در میان اقوام و آشنایان، بسیار شنیده می گردد. به طور کلی این واژه به عنوان بخشی از فرایند کاملاً طبیعی افزایش سن فرد تلقی می گردد که در آن توانایی و قدرت بینایی دست خوش تغییر و تحولات بسیاری می گردد.

همه جیز راجع به پیر چشمی

پیرچشمی چیست

توانایی دید افراد در سن ها و دوره های مختلف زندگی، تغییراتی می نماید. در افراد بالای 40 سال ممکن است اختلالی در دید به وجود بیاید که نام آن را پیرچشمی می نامند. پیشرفت بیماری پیرچشمی حدوداً تا 55 سالگی ادامه پیدا می نماید. بیماران مبتلا به پیرچشمی دارای اختلال در تطابق عدسی چشمشان هستند، این بدان معناست که فرد مبتلا دید واضحی از اشیاء نزدیک خود ندارد و آنها را دورتر می بیند.

به عبارت دیگر می توان گفت با افزایش سن در افراد، خاصیت انعطاف پذیری خود را به مرور زمان از دست می دهد و کم می گردد و با کاسته شدن این منعطف بودن، چشم فرد برای دید نزدیک نمی تواند تطابق داشته باشد و اجسام نزدیک را نمی تواند به وضوح مشاهده نماید. افراد مبتلا به پیرچشمی برای خواندن کتاب و یا خطوط ظریف دفتر تلفن با مشکل روبرو می شوند. بعلاوه گاهی ممکن است دچار خستگی و سردرد شوند.1

دلیل پیرچشمی

برای شکل گرفتن یک تصویر و تماشا آن به وسیله شما، چشم از قرنیه و لنز استفاده می نماید. با استفاده از قرنیه و لنز، چشم نور منعکس شده از اشیاء را بر روی یک نقطه متمرکز می نماید. نکته مهم این است که هرچه شیء که قصد تماشا آن را دارید نزدیکتر باشد. لنزها بیشتر خم می شوند.

قرنیه سطح شفاف و مخروطی شکل جلوی چشم شما است.

لنز ساختار شفافی است که به شکل و مقدار یک شکلات اسمارتیز است.

دو ساختار لنز و قرنیه برای متمرکز کردن تصویر بر روی شبکیه چشم، خم شده و نور را بر روی دیواره پشتی چشم منعکس می نمایند.

لنز برخلاف قرنیه، تا حدود زیادی قابل انعطاف بوده و با یاری یک عضله دایره ای که آن را احاطه نموده می تواند شکل خود را تغییر دهد. وقتی به جسمی در فاصله دور نگاه می کنید. عضله مدور شل شده و برعکس هنگامی که به جسمی در فاصله نزدیکی نگاه می کنید، ماهیچه ها منقبض می شوند و به این ترتیب لنزهای ارتجاعی چشم تغییر شکل داده و با این تغییر انحنا، قدرت تمرکز چشم را تغییر می دهند.

پیرچشمی در نتیجه سخت شدن لنز چشم فرد ایجاد می گردد که این سفت و سخت شدن لنز با پیری اتفاق میفتد. از آنجایی که لنزهای چشمی با افزایش سن انعطاف پذیری خود را از دست داده و دیگر انعطاف پذیری قبلی را ندارند، در نتیجه دیگر نمی توانند شکل خود را تغییر دهند. در نتیجه فرد با تماشا تصاویر و اجسام نزدیک با مسائلی روبرو خواهد شد. زیرا دیگر چشم قدرت تمرکز بر روی این اشیاء نزدیک را نخواهد داشت.2

علائم پیرچشمی

بعضی از علائم پیرچشمی عبارتند از:

دور نگه داشتن اشیاء مانند تلفن همراه، کتاب و غیره جهت افزایش وضوح دید

کوچک کردن چشم ها هنگام خواندن به منظور تمرکز بهتر

تاری دید در مکان های کم نور

صرف مدت زمانی در حد چند ثانیه برای تغییر تمرکز چشم به عنوان مثال زمانی که در حال تایپ کردن یک پیغام بر روی گوشی خود هستید و می خواهید پس از آن، به جای دیگری نگاه کنید چند ثانیه طول می کشد تا دید شما تنظیم گردد

احساس خستگی در چشم هنگام مطالعه کردن

احساس سردرد و خستگی حین انجام کارهایی که احتیاج به تمرکز چشم دارند.3

مسائل ناشی از پیرچشمی

چنانچه مشکل پیرچشمی دارید و به موقع و به درستی از آن جلوگیری و یا آن را درمان نکنید، دچار مسائل و اختلالاتی خواهید شد. این مسائل که ناشی از پیرچشمی هستند را برای شما نام می بریم.

زیاد شدن اختلال تاری دید برای جسم های نزدیک

نمره آستیگمات چشم بالا می رود

اختلاف قدرت بینایی در دو چشم زیاد می گردد

امکان ناسازگاری با درمان های تجویز شده متخصص چشم پزشک

سردرد و سوزش چشم ها

احساس خستگی شدید در چشم ها.1

روش های پیشگیری از پیر چشمی

به ساعت خواب خود در طول شبانه روز توجه کنید (8 ساعت خواب در شبانه روز)

مصرف انواع میوه جات و سبزیجات و مرکبات از ابتلا به پیر چشمی پیشگیری می نماید

از عینک آفتابی بهره ببرید

از کشیدن سیگار خودداری کنید.4

درمان پیر چشمی

به طور کلی درمانی قطعی برای پیر چشمی نیست ، اما چندین روش مرسوم درمانی مانند عینک ،لنز های تماسی و جراحی انکساری وجود دارد که دید فرد را بهبود می بخشد.

می توان گفت هیچ کدام از روش های درمانی پیر چشمی ایده آل نیستند ؛ یعنی هرکدام از این روش ها مزایا و مسائلی دارد، اما اگر روش های اصلاحی لیزری به صورت اصولی و دقیق روی قرنیه چشم ، قبل از عمل و با انتخاب درست بیمار اجرا شده باشد ، موثر تلقی می گردد.4

سبک زندگی و درمان های خانگی پیرچشمی

نمی توانید از بروز ابتلا به پیرچشمی جلوگیری کنید اما با پیروی از این نکات می توانید به محافظت از چشم و بینایی خود یاری کنید:

سلامت چشمانتان را چک کنیداین کار را به طور مرتب انجام دهید حتی اگر حس می کنید دید و بینایی تان به قدر کافی خوب است.

بیماری های مزمن خود را کنترل کنید
در صورت عدم درمان مناسب، بیماری های خاصی مانند دیابت و فشار خون بالا می تواند روی بینایی شما تأثیر گذاشته و دید شما را با اختلال روبرو کند.
از چشمان خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید
از عینک آفتابی بهره ببرید. عینکی که بتواند اشعه ماوراء بنفش (UV) را مسدود کند. در صورتی که ساعات طولانی را زیر نور آفتاب می گذارنید، اهمیت استفاده از عینک دودی بیشتر خواهد شد. بعلاوه اگر در حال مصرف داروی نسخه ای هستید که حساسیت چشمان شما به اشعه UV را افزایش می دهد، استفاده از عینک های دودی و قرار نگرفتن در معرض نور خورشید اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
از بروز صدمات چشمی جلوگیری کنید
هنگام انجام کارهای خاص مانند ورزش، چمن زنی، نقاشی یا استفاده از محصولات دیگر با گازها و مواد سمی و شیمیایی، از عینک محافظ بهره ببرید. دقت کنید که استفاده از عینک های مخصوص مطالعه بدون نسخه نمی تواند امنیت چشم هایتان را تضمین نموده و به عنوان عینک حفاظتی مورد استفاده قرار گیرد.
غذاهای سالم بخورید
سعی کنید میوه ها، برگ های سبز و سبزیجات زیادی مصرف کنید. این مواد غذایی به طور کلی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و بعلاوه ویتامین A و بتاکاروتن بوده و مصرف منظم آن ها برای محافظت از بینایی اهمیت بسیار زیادی دارد.
از عینک های مناسب بهره ببرید
عینک مناسب دید شما را بهتر نموده و انجام معاینه مرتب سلامت چشمان شما را تضمین خواهد کرد.
از روشنایی مناسب بهره ببرید
برای دید بهتر، بهتر است چراغ ها را روشن نموده یا منابع روشنایی محل زندگی و کار خود را بیشتر کنید.2

پینوشتها

1.www.binaii.com

2.www.pezeshket.com

3.www.adibmoghaddam.com

4.www.paziresh24.com

منبع: راسخون

به "همه جیز راجع به پیر چشمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه جیز راجع به پیر چشمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید