خبرنگاران مصارف بعضی بانکهای خصوصی خراسان رضوی شفاف نیست

به گزارش وبلاگ شریان، مشهد- خبرنگاران- معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی گفت: آمار و اطلاعات مربوط به مصارف بعضی بانکهای خصوصی در این استان شفاف نیست و اغلب آنها از دادن آمار به شورای هماهنگی بانکهای استان اجتناب می نمایند.

خبرنگاران مصارف بعضی بانکهای خصوصی خراسان رضوی شفاف نیست

علی رسولیان روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی بانکهای خصوصی استان اضافه کرد: فرآیند پرداخت منابع و نسبت مصارف به منابع بانکی در بانکهای خصوصی مانند بانکهای دولتی است اما با هر روش که بتوان محاسبه کرد میزان پرداختی بعضی بانکهای خصوصی نسبت به منابع انها از بانکهای دولتی استان کمتر است.

وی ادامه داد: بانکهای خصوصی خراسان رضوی دستکم 120 هزار تا 130 هزار میلیارد ریال منابع استان را در اختیار دارند اما تعدادی از آنها آمار شفافی از میزان پرداخت این منابع ارائه نمی دهند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: بعضی از این بانکها حتی در انجام تکالیف استان در مورد پرداخت تسهیلات مختلف از محل تبصره 18 یا تبصره 16 قانون بودجه و تسهیلات حمایتی دولت در بخشهای دیگر مشارکت نکرده اند یا میزان پرداختی آنها بسیار کم بوده است.

وی اضافه کرد: عدم همکاری 14 بانک خصوصی خراسان رضوی در ارایه آمار و اطلاعات مربوط به مصارف و منابع، باعث شده بود همیشه تفاوت فاحشی بین آمار ارایه شده توسط شورای هماهنگی بانکهای استان با آمار ارایه شده توسط بانک مرکزی از شرایط منابع و مصارف بانکی استان وجود داشته باشد.

رسولیان ادامه داد: در پی تذکرات متعدد استانداری به بانکهای خصوصی خراسان رضوی مبنی بر لزوم ارایه آمار و اطلاعات خود به شورای هماهنگی بانکهای استان، تعدادی از بانکها در این خصوص اقدام کردند اما هنوز هشت بانک در این زمینه همکاری نداشته اند.

وی گفت: تعیین نبودن عملکرد شبکه بانکهای خصوصی خراسان رضوی باعث ایجاد ابهام در مصارف نسبت به منابع بانکی در استان می گردد لذا درخواست ما از بانکها این است که حداقل نسبت مصارف به منابع آنها از میانگین کشوری بالاتر باشد تا بتوان رضایت نسبی را از این بانکها به دست آورد.

معاون استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: طبق بخشنامه بانک مرکزی بانکها باید 50 درصد منابع خود را در استان محل استقرار خود هزینه نمایند، از آنجا که بانکهای خصوصی، بنگاه های مالی به شمار می فرایند باید در بهبود فضای مالی در کشور مشارکت داشته باشند، اما بعضی از این بانکها حتی به بعضی مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری استان عمل نکرده اند.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور مالی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هرچند شرایط پرداخت تسهیلات در بانکهای خصوصی سخت و کف نرخ سود آنها 18 درصد است و این موضوع استقبال از تسهیلات این بانکها را کاهش می دهد اما عدم ارایه آمار و اطلاعات از سوی بانکهای خصوصی این گمان را بوجود می آورد که تسهیلات این بانکها در بخشهای مولد استان هزینه نمی گردد.

مرتضی اشرفی اضافه کرد: یکی از اهداف برگزاری نشست هم اندیشی با مدیران بانکهای خصوصی استان، شفاف سازی در آمار و اطلاعات مربوط به آنهاست که آنالیز اولیه نشان می دهد نسبت مصارف به منابع در بانکهای خصوصی استان پایین است و شاید منابع این بانکها در تهران مصرف می گردد.

وی ادامه داد: براساس آخرین آمار، نسبت مصارف به منابع بانکی در کل کشور 76 درصد اما این نسبت در خراسان رضوی 74 درصد است، این نسبت در بیش از 90 درصد بانکهای دولتی استان به 74 درصد نزدیک است اما در بانکهای خصوصی استان از این عدد کمتر است.

در این نشست مدیران بانکهای خصوصی خراسان رضوی، تمرکزگرایی شبکه بانکهای خصوصی کشور، عدم دسترسی بانکهای خصوصی استانها به آمار و اطلاعات، نداشتن اختیارات لازم یا برخورداری از اختیارات محدود در پرداخت تسهیلات، تغییرات مداوم سیاستهای اعتباری، بالا بودن نرخ سود تسهیلات و کم رغبتی مردم نسبت به دریافت آن از بانکهای خصوصی را از دلایل خود برای عدم ارایه آمار و اطلاعات ذکر کردند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مصارف بعضی بانکهای خصوصی خراسان رضوی شفاف نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مصارف بعضی بانکهای خصوصی خراسان رضوی شفاف نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید