دستگیری 13حفار غیرمجاز و 2 دزد در استان سمنان

به گزارش وبلاگ شریان، سرهنگ ابوالقاسم کربلایی غلامی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اعلام این خبر، اظهار کرد: یکی از این حفاری ها در یکی از قلعه های روستا بهورد شهرستان ایوانکی گرمسار صورت گرفته بود که با حضور تیم یگان حفاظت و عوامل انتظامی، ادوات حفاری کشف شد.

دستگیری 13حفار غیرمجاز و 2 دزد در استان سمنان

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان ادامه داد: بر اساس گزارش مردمی در مورد انجام حفاری غیرمجاز در یک منزل مسکونی در شهرستان گرمسار، تیم یگان حفاظت در محل حاضر و تعداد 5 نفر حین انجام حفاری در محل مشاهده و متهمان تحویل مراجع قضایی شدند.

کربلایی غلامی اضافه نمود: بر اساس گزارش پلیس آگاهی استان در مورد کشف اشیاء مشکوک در منزل سارقی در سمنان، یک تیم از یگان حفاظت به همراه کارشناس به محل اعزام و تعداد 11 قلم شی سفالی دارای ارزش تاریخی مشاهده شد و در این راستا هم 3 نفر متهم پرونده با تائید کارشناس میراث فرهنگی برای آنالیز پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.

او با قدردانی از همکاری مردم استان و ارائه گزارش های مردمی در زمینه حفاری های غیرمجاز که نقش مهمی در جلوگیری از تخریب آثار تاریخی دارد، گفت: بر اساس گزارش های مردمی در مورد حفاری غیرمجاز در منزل مسکونی در خیابان کهن دژ سمنان، یک تیم از عوامل یگان حفاظت به همراه عوامل کلانتری در محل حاضر و حفاری غیرمجاز به عمق تقریبی 13 متر در منزل مسکونی به وسیله چهار نفر مشاهده شد که متهمان، ضمن دستگیری تحویل عوامل کلانتری شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اشاره به دستگیری یک حفار غیرمجاز به علت حفاری با هدف به دست آوردن اشیا تاریخی در یک منزل مسکونی در شهمیرزاد، گفت: سارقان تجهیزات و آهن آلات منطقه چاه تاریخی خوریان شهرستان سمنان هم با پیگیری های اجرا شده دستگیر شدند.

سرهنگ کربلایی غلامی با اشاره به انجام بیش از 10 هزار بازدید محسوس و غیر محسوس مراقبان از آثار استان، اضافه نمود: این بازدیدها و دستگیری حفاران منجر به کشف 19 قلم شی شد.

او اضافه نمود:جلوگیری از انجام بازسازی های غیراصولی در مغازه ها و منازل مسکونی در بافت های تاریخی هم از جمله فعالیت های یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان است که نقش مؤثری در حفاظت از آثار تاریخی دارد.

براساس ماده 562 قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از 6 ماه تا 3 سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می گردد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، هم وطنان و دوست داران میراث فرهنگی می توانند گزارش های خود را به وسیله تماس با سامانه خبری به شماره 31705 اعلام نمایند.

منبع: گردشبان

به "دستگیری 13حفار غیرمجاز و 2 دزد در استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگیری 13حفار غیرمجاز و 2 دزد در استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید