راجع به جراحی آرترودز چه میدانید؟

به گزارش وبلاگ شریان، آرترودز Arthrodesis که به آن فیوژن Fusion یا خشک کردن مفصل هم میگویند نوعی عمل جراحی است که در آن قابلیت حرکت کردن مفصل کاملا از بین میرود. از این نوع عمل جراحی در مواردی استفاده میشود که نمیتوان درد مفصل را با روش های معمول از بین برد.

راجع به جراحی آرترودز چه میدانید؟

جراحی فیوژن مفصل یا آرترودز چیست؟

در صورتی که درد مفصلی شدیدی داشته باشید، ممکن است پزشک پیشنهاد کند جراحی فیوژن مفصل (که آرترودز نیزنامیده می گردد) را انجام دهید. این فرآیند دو استخوانی که در تشکلی مفصل دردناک مشارکت دارند را به هم جوش می دهد.

این امر موجب می گردد استخوان ها به یک استخوان جامد تبدیل شوند و می توانند در کاهش درد مؤثر باشد. بعلاوه می تواند مفصل را پایدارتر نموده و یاری کند وزن بیشتری روی آن تحمل گردد.

آیا من به جراحی فیوژن مفصل احتیاج دارم؟
با گذشت زمان، آرتروز می تواند به مفاصل آسیب جدی برساند. اگر سایر درمان ها یاریی ننموده باشند، ممکن است مرحله بعدی جراحی فیوژن مفصل باشد. این روش می تواند در تسکین علائم مسائل کمر مانند بیماری تحلیل دیسک و اسکولیوز نیز مؤثر باشد.

جراحی فیوژن مفصل می تواند در مفاصل مختلف مانند موارد زیر انجام گردد:

ستون فقرات (علائم، نشانه ها و راه های پیشگیری از کمر درد)

مچ پا

مچ دست

انگشتان دست

شست ها

پا

ممکن است مدتی - گاهی اوقات تا ماه ها- طول بکشد تا جراحی فیوژن مفصل بهبود یابدد. از این رو پزشک ارتوپد می خواهد بداند آیا شما می توانید با بهبودی طولانی مدت کنار بیایید یا خیر.

در صورت وجود مشکل سلامتی، مانند موارد زیر جراحی فیوژن مفصل ممکن است برای شما مناسب نباشد:

کیفیت ضعیف استخوان

عفونت

عروق باریک

مسئله ای در سیستم عصبی که ممکن است مانع بهبودی شما گردد.1

آماده شدن برای عمل آرترودز (خشک کردن مفصل)

هنگام آماده شدن برای عمل جراحی، پزشک شما لیستی از دستورالعمل ها را به منظور اطمینان از موفقیت آمیز بودن عمل جراحی به شما ارائه می نماید. این دستورالعمل ها عبارتند از:

مصرف داروهایی مانند داروهای رقیق کننده خون را طبق دستور پزشک، یک هفته یا بیشتر قبل از عمل قطع کنید.

در صورت مصرف هرگونه دارو یا مکمل، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

فضای منزل خود را به نحوی آماده کنید که برای حرکت با ویلچر، واکر یا عصا آماده باشد.

با یک نفر هماهنگ کنید تا پس از عمل جراحی شما را به خانه برساند.

پس از نیمه شب روز قبل از عمل جراحی، چیزی نخورید و چیزی ننوشید.2

عمل جراحی آرترودز چگونه انجام می گردد؟

روش های مختلفی برای انجام عمل جراحی آرترودز وجود دارد و روش انتخاب شده به عوامل مختلفی از جمله سلامت عمومی بیمار، نظر جراح درباره اینکه کدام روش برترین است و شرایط مفصل خاص آسیب دیده، بستگی دارد.

در یکی از روش های جراحی، عمل به وسیله استفاده از یک پیوند استخوانی کامل می گردد. به طور کلی دو نوع پیوند استخوانی وجود دارد: در نوع اول پیوند استخوان از بخش دیگری از بدن خود بیمار برداشته می گردد.

به این عمل آتوگرافت گفته می گردد. در نوع دوم، پیوند استخوانی از یک بافت استخوانی اهداکننده یا بافت مصنوعی ترکیبی ساختگی تامین می گردد و این نوع از پیوند، به اصطلاح فنی آلوگرافت نامیده می گردد.2

خشک کردن مفصل چه فایده ای دارد

وقتی مفصلی بشدت خراب میگردد بیمار احساس درد شدیدی میکند. این درد به دلیل حرکت سطوح مفصلی بر روی هم ایجاد میگردد. در این موارد سطح مفصلی رویه غضروفی خود را از دست داده و ناهموار میگردد و حرکت این سطوح ناهموار بر روی هم ایجاد درد میکند. بعلاوه مفصل ممکن است تغییر شکل داده و پایداری خود را هم از دست بدهد.

این شرایط زندگی عادی بیمار را دستخوش مسائل جدی میکند. با خشک کردن مفصل دیگر حرکتی بین استخوان های تشکیل دهنده مفصل انجام نمیگردد.

پس درد بیمار از بین میرود. جراح در حین انجام آرترودز استخوان ها را در امتداد مناسبی خشک میکند پس تغییر شکل مفصل هم اصلاح شده و بعلاوه مفصل کاملا پایدار میگردد. این پایداری بخصوص در مفاصل اندام تحتانی برای راه رفتن بسیار مهم است.

بدی آرترودز از بین رفتن حرکت مفصل است. پس از انجام این عمل جراحی دیگر هیچ حرکتی در مفصل وجود نخواهد داشت.3

بعد از عمل آرترودز یا خشک کردن مفصل

پس از عمل جراحی خشک کردن مفصل، حدود 12 هفته پای شما در گچ قرار می گیرد. اگرچه در طول هفته دوم تا ششم گچ اولیه شما با یک گچ سبک تر جایگزین می گردد. در طول مدتی که همچنان در بیمارستان بستری هستید، چگونگی راه رفتن با عصا و در بعضی موارد تمریناتی که باید برای بهبودی و حفظ انعطاف پذیری و قدرت عضلات انجام دهید به شما آموزش داده می گردد.

طی دو هفته اول بعد از عمل شما باید تا حد امکان وزنی روی پای عمل شده نیاندازید و آن را بالاتر از سطح بدن خود نگه دارید. بعلاوه انجام تمرینات ورزشی کششی و استقامتی که به وسیله فیزیوتراپیست به شما آموزش داده شده است در این دوره بسیار مهم است.

در طول هفته دوم پس از عمل باید بتوانید با استفاده از عصا مسافت های کوتاهی را راه بروید اما مهم است که به خاطر داشته باشید هیچگونه وزنی روی پای عمل شده نیاندازید.

پس از گذشت شش هفته و هنگامی که عکس برداری با اشعه ایکس تایید کند که استخوان به درستی در حال بهبود یافتن است، می توانید وزن خود را روی پای عمل شده بیاندازید. برای انجام این کار باید از صندل جراحی مخصوصی که برای شما فراهم شده بهره ببرید. بعلاوه باید تا حد امکان نواحی اطراف زخم جراحی را ماساژ دهید. اگر چه انجام این کار می تواند دردناک باشد اما حساسیت زدایی در محل زخم و اطمینان از نچسبیدن بافت ها به یکدیگر اهمیت بسیاری دارد.

مهم است که 6 تا 12 هفته پس از عمل بتوانید به کار خود بازگردید. با این حال اگر شغل شما شامل انجام کارهای دستی سنگین است ممکن است بازگشت شما به شغل خود شش ماه طول بکشد.2

خطرات ناشی از جراحی فیوژن مفصل چیست؟

به طور کلی پزشکان بر این باور اند که این روش خطری ندارد. بیشتر افراد پس از اقدام به این روش، خوب هستند و عوارض ناشی از آن نادر است. با این حال هنوز هم ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

شکستگی ابزار

بافت اسکار دردناک

آرتروز مفاصل مجاور

عفونت

خون ریزی

لخته شدن خون

آسیب عصبی

بعلاوه افراد سیگاری در معرض بیماری هستند که پزشکان آن را آرتروز کاذب می نامند. این بدان معناست که استخوان کافی برای جوش خوردن کامل مفصل وجود ندارد. در چنین شرایطی ممکن است در نهایت انجام جراحی دوم لازم باشد.1

پینوشتها

1.www.darmankade.com

2.www.tehranpain.ir

3.www.iranorthoped.com

منبع: راسخون

به "راجع به جراحی آرترودز چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راجع به جراحی آرترودز چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید