از دلیل تا درمان درد در قسمت های مختلف کف پا

به گزارش وبلاگ شریان، انحنای کف پا کنترل نحوه توزیع فشار در ناحیه پا را در هنگام انجام فعالیت هایی مثل راه رفتن بر عهده دارد. در صورتی که انحنای کف پا یا بافت های نرم اطراف آن دچار مشکل شوند، امکان احساس درد در همه نقاط پا، زانو، یا پایین کمر وجود دارد. درد کف پا بعلاوه هنگام ایستادن یا راه رفتن برای دوره های طولانی ایجاد می شود. این شرایط اغلب به خاطر ضعف و سفتی عضلات و تاندون هایی که انحنای کف پا را حفظ می نمایند، ایجاد می شوند.

از دلیل تا درمان درد در قسمت های مختلف کف پا

درد در نواحی مختلف پا

پاها هر روز انسان را از نقطه ای به نقطه دیگر جا به جا می نمایند، ولی فرد معمولاً تا زمانی که این اندام بدن احساس درد نداشته باشد، به آن توجه نمی شود.

زمانی که درد کف پا پدیدار می شود، فرد در پی راهی برای رهایی از این درد خواهد بود. اما برای اینکه برترین روش درمانی به کار گرفته شود، ضروری است که مشکل به درستی شناخته شود. اولین نکته که باید شناسایی شود این است که کدام قسمت پا احساس درد می نماید؟

درد کف پا می تواند در نتیجه عوامل مختلف ایجاد شود. انحنای کف پا کنترل نحوه توزیع فشار در ناحیه پا را در هنگام انجام فعالیت هایی مثل راه رفتن بر عهده دارد. در صورتی که انحنای کف پا یا بافت های نرم اطراف آن دچار مشکل شوند، امکان احساس درد در همه نقاط پا، زانو، یا پایین کمر وجود دارد. درد کف پا بعلاوه هنگام ایستادن یا راه رفتن برای دوره های طولانی ایجاد می شود. این شرایط اغلب به خاطر ضعف و سفتی عضلات و تاندون هایی که انحنای کف پا را حفظ می نمایند، ایجاد می شوند.

درد کف پا علل بسیار مختلفی دارد که به دو دسته تقسیم میشود :

1- درد های راجعه یا به اصطلاح رادیکولر؛

علت درد کف پا و مچ پا در این موارد بعلت انتشار از نقاط دیگر است. بعضی از شایعترین علل این درد ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

- دیسک کمر .

- دیسک گردن.

- بیماری ام اس.

- کلیه بیماری های درگیر نماینده سیستم عصبی مرکزی.

- بعضی بیماری ها و آسیب های زانو.

- بعضی بیماری ها و آسیب های لگن.

2- درد های ناشی از بیماری های خود پا؛

بسیاری از مراجعه نمایندگان دنبال پاسخ این سوال هستند که درد کف پا از چیست ؟

بطور خلاصه شایعترین علل ایجاد درد پا موارد زیر می باشد که در ادامه به اختصار شرح خواهم داد.

- خار پاشنه یا به اصطلاح فاشیت پلانتار.

- کف پای صاف یا فلت فوت

- کف پای قوس زیاد یا های آرک فوت

- بونیون

-متاتارسالژی

- انواع آرتریت های التهابی و غیر التهابی

- بورسیت ها

- انگشت چکشی

- میخچه و زگیل

- مورتون نروما

- نروپاتی دیابتی

- انواع تومرهای کف پا

- ناخن داخل گوشت

- عفونت ها

- ضربه ها و شکستگی های حاد و مزمن

- و غیره….

در ادامه سعی میکنم به طور خلاصه در باره هر یک از موارد فوق شرح دهم. شرحات کاملتر را میتوانید با کلیک روی هر کدام بدست آورید.

درد پاشنه پا

اگر فرد در ناحیه پاشنه پا احساس درد داشته باشد، فرد احتمالا به پلانتار فاسیتیس یا درد پاشنه پا مبتلا است. یک التهاب در گروهی از تاندون ها و رباط ها به وجود آمده و در نهایت باعث ایجاد این درد می شود . معمولاً این درد در صبح هنگام ،زمانی که فرد به تازگی از تخت برخاسته بیش تر از سایر مواقع است. فرد می تواند این درد را در پاشنه و یا در قوس کف پا احساس کند.

برای درمان آن:

* به پاهای خود استراحت دهید

* اجازه ندهید که ماهیچه های پا و پاشنه پا کشیده شده و منقبض شوند

* داروهای مسکن مصرف کنید

* کفش هایی که به خوبی از قوس کف پا پشتیبانی نموده و دارای کفی مناسب هستند را بخرید.

درد خار پاشنه (Heel spurs)

یکی دیگر از دردهای پا است. در درد خار پاشنه شاهد رشد استخوان کف پاشنه پا هستیم. افراد به علت پوشیدن کفش نامناسب، راه رفتن و حالت ایستادن غلط و یا حتی به واسطه فعالیت های ورزشی همانند دویدن به این عارضه مبتلا خواهند شد. فرد مبتلا به درد خار پاشنه در هنگام راه رفتن و یا حتی ایستادن درد زیادی را تحمل خواهد نمود. بسیاری از مردم خارپاشنه دارند ولی همه درد خاصی را احساس نخواهند کرد. افرادی که دارای کف پای صاف هستند و افرادی که دارای قوس کف پای زیادی هستند، بیش تر از سایر افراد به درد خار پاشنه مبتلا خواهند شد.

برای درمان آن:

* استفاده از کفی های مناسب در کفش که برای تهیه آن ها از عکس برداری سه بعدی پا استفاده می شود.

* استفاده از کفش مناسب با کفی مناسب

* استفاده از داروهای مسکن

* استراحت دادن به پا

* درمان های فیزیوتراپی

اگر فرد هنوز احساس درد داشته باشد، بهتر است که با پزشک خود مشورت کند

گاهی کبودی های عمیقی در قسمت زیرین انگشتان پا ایجاد می شود که معمولاً علت آن برخورد به اجسام سخت است. دردی که در این مواقع فرد احساس می نماید مانند راه رفتن بر روی سنگ های کوچک است. این درد به آرامی از بین می رود.

برای درمان آن:

* به پا استراحت دهید

* بر روی ناحیه مورد نظر یخ بگذارید

* از داروهای مسکن بهره ببرید

شکستگی پاشنه پا

این عارضه معمولاً در اثر سقوط یا افتادن و تصادف رانندگی ایجاد می شود. بر اثر این عارضه استخوان پاشنه پا نه تنها می شکند بلکه امکان قطعه قطعه شدن آن هم وجود دارد. درد پاشنه پا، کبودی، تورم و راه رفتن سخت از علایم اصلی شکستن استخوان پاشنه پا هستند.

برای درمان آن:

* به پاشنه پا فشار وارد نکنید، حتی در صورت لزوم از عصا بهره ببرید

* با استفاده از پدهای مخصوص از پاشنه پا محافظت کنید

* از مچ بند پا و یا آتل پا بهره ببرید

* از پزشک خود بخواهید که داروهای مسکن مناسب را برای شما تجویز کند

* درمان فیزیوتراپی را آغاز کنید

اگر هنوز احساس درد داشتید، از پزشک خود بخواهید که سایر روش های درمانی همانند جراحی را آنالیز کند.

درد توپ کف پا (Ball of Foot Pain)

در متاتارسالژیا Metatarsalgia فرد درد و التهاب زیادی را در ناحیه توپ کف پا احساس می نماید. پوشیدن کفش های خیلی تنگ علتی برای این عارضه است. گاهی انجام حرکات ورزشی مانند پریدن و یا دویدن به شیوه ای نامناسب هم می تواند عاملی برای این درد باشد.

برای درمان این عارضه باید:

* داروهای مسکن مصرف شود

* بر روی ناحیه دردناک یخ گذاشته شده و پا استراحت داده شود.

* کفش مناسب پوشیده شود

مورتون نوروما

در این عارضه اطراف عصبی که بین انگشت سوم و چهارم پا وجود دارد، ملتهب شده و باعث گزگز کف پا می شود. در این عارضه فرد علاوه بر احساس درد در ناحیه کف پا، احساس بی حسی را هم تجربه خواهد نمود. زنان به علت پوشیدن کفش پاشنه بلند بیش تر از مردان این عارضه را تجربه خواهند کرد.

برای درمان:

* کفش هایی باید پوشیده شود که قسمت داخلی آن کم ترین فشار را به عصب مربوطه وارد کند.

* مصرف داروهای استروئیدی یا تزریق دیگر داروها به داخل پا

* مصرف قرص های مسکن

* جلوگیری از پوشیدن کفش پاشنه بلند

* پرهیز از انجام فعالیت هایی که فشار زیادی را به عصب کف پا وارد می نمایند

* آنالیز راه درمانی جراحی از طریق پزشک معالج

درد استخوان کنجدی پا (Sesamoiditis)

در نزدیکی انگشت بزرگ پا دو استخوان کوچک قرار دارند که تنها از طریق تاندون ها به هم متصل هستند. به این استخوان ها کنجدی اطلاق می شود، زمانی که تاندون های اطراف این استخوان ها آسیب ببیند و یا ملتهب شود، این عارضه ایجاد می شود. این عارضه در دونده ها و رقصنده های باله بسیار شایع است.

برای درمان:

* به پا استراحت دهید

* بر روی ناحیه دردناک یخ بگذارید

* در زیر انگشتان پا پد های مخصوص قرار دهید

* انگشت شصت را با چسب به سایر انگشتان بچسبانید و اجازه دهید تا مفاصل درمان شوند.

* کفش هایی با پاشنه های کوتاه بپوشید

* در صورت صلاح دید پزشک استروئید تزریق کنید

درد قوس کف پا

پلانتار فاسیتیز یا درد پاشنه پا یکی از عوامل اصلی درد قوس کف پا به شمار می رود. این عارضه علاوه بر پاشنه می تواند قوس کف پا را هم درگیر کند. برای درمان هم از تزریق استروئید و داروهای بی حسی موضعی استفاده می شود.

1- کف پای صاف منعطف: کف پای صاف منعطف بچه ها که یکی از علل شایع مراجعه خانواده ها می باشد، معمولا بدون درد است. با گذر زمان و عدم استفاده از کفش و کفی مناسب و درمان به موقع میتواند باعث تاندونیت و درد در قسمتی از پا که در تماس با زمین است بشود.

2- کف پای سخت :کف پای صاف غیر منعطف در اغلب موارد میتواند باعث ایجاد درد در کل کف پا شود. درمانهای مختلفی از تغییر کفش و کفی مناسب تا تزریق ازون و کورتون و جراحی در صورت تشخیص پزشک برای شما ممکن است تجویز شود.

کف پای صاف (flat feet) زمانی که در هنگام ایستادن و یا راه رفتن کف پا به صورت کامل بر روی سطح زمین قرار داشته باشد، این عارضه رخ می دهد و باعث ایجاد درد در پا می شود. کف پای صاف با پوشیدن کفش هایی که دارای کفی مخصوص هستند، استراحت دادن به پا، گذاشتن یخ بر روی پا و استفاده از عصا یا فیزیوتراپی قابل درمان است. در موارد حاد اما جراحی توصیه می شود.

درد انگشتان پا

نقرس (Gout) یک فرم از التهاب مفاصل است که باعث ایجاد درد در انگشتان پا می شود. کریستال ها در مفاصل انگشتان پا تجمع پیدا می نمایند و باعث ایجاد درد شدید و تورم می شوند. معمولاً انگشت بزرگ پا بیش تر درگیر می شود.

برای درمان:

* به پا استراحت دهید

* بر روی ناحیه دردناک یخ بگذارید

* داروهای غیر استروئیدی (NSAIDs) یا پردنیزون (prednisone) مصرف کنید

* غذاهایی که باعث وخیم شدن نقرس می شوند را مصرف نکنید.

انحراف انگشت بزرگ پا : بونیون(bunion) یک برآمدگی استخوانی است که روی مفصل در پایه انگشت شست پا بروز می نماید. هر فردی می تواند به این عارضه دچار شود، خصوصاً اگر کفش های تنگ به پا کند. افراد مبتلا به این عارضه معمولا به عارضه انگشت چکشی پا هم دچار هستند. سعی کنید که کفش راحتی انتخاب کنید، اگر هنوز درد وجود داشته باشد، پزشک گزینه جراحی را پیشنهاد می نماید.

در انگشت چکشی پا (hammertoes): انگشت دوم، سوم یا چهارم از مفصل دوم خم می شود و شکلی مانند چکش پیدا می نماید. اگر ماهیچه ها از بالانس کافی برخوردار نباشند یا فرد کفش های تنگ به پا کند، این مشکل رخ خواهد داد. بهتر است کفش هایی پوشیده شود که دارای نوک تیز نباشند تا انگشتان پا فضای کافی در اختیار داشته باشند.

در انگشت چنگالی پا (Claw toe): نوک انگشت به سمت بالا یا پایین خم شده و امکان صاف شدن دوباره ندارد. بر اثر بیماری هایی همانند دیابت یا بر اثر مصرف بیش از مقدار الکل، سیستم عصبی آسیب دیده، ماهیچه ها ضعیف شده و این مشکل رخ می دهد. اگر این مشکل درمان نشود، باعث بروز پینه در پا خواهد شد

در انگشت چمنی (Turf toe): قسمت پایه انگشت بزرگ پا دردناک خواهد بود. در واقع این عارضه نوعی شکستگی استخوان کنجدی پا محسوب می شود.

شکستگی انگشت پا: در واقع نوعی از شکستگی استخوانی است که می تواند استخوان هر کدام از انگشت های پا را درگیر کند. اگر شکستگی ها در حد ترک خوردگی باشد، تنها استراحت و گذاشتن یخ بر روی محل آسیب دیده و مصرف داروهای مسکن کفایت می نماید.برای شکستگی های وخیم تر اما گاهی احتیاج به جراحی وجود دارد.

آرتروز شست پا یا شست پای سفت :همان گونه که از نامش پیداست انگشت بزرگ پا را درگیر می نماید. علایم و شدت درد این عارضه به مرور زمان بدتر خواهد شد. برای درمان این مشکل باید داروهای مسکن و تمرین های کششی پا انجام شود.

میخچه و پینه :میخچه ضخیم شدگی یا برجستگی لایه های خارجی پوست است ، که معمولاً روی نواحی استخوانی مثل مفاصل انگشتان پا به وجود می آید. پینه اما ضخیم شدگی بدون درد پوست است که در اثر فشار یا تحریک مداوم به وجود می آید.

درد در حاشیه خارجی پا

در حاشیه خارجی پنجمین استخوان متاتارسال یا کف پایی قرار گرفته است که معمول ترین استخوانی است که دچار شکستگی می شود. معمولاً بعد از اینکه ضربه ای به پا وارد شد، فرد احساس درد، تورم و کبود شدن در حاشیه خارجی پای خود خواهد داشت. اگر احساس می کنید استخوانی در این ناحیه شکسته است باید به پزشک مراجعه نموده و عکس رادیولوژی از پای خود تهیه کنید.

برای درمان:

* داروی مسکن مصرف کنید

* به پا استراحت داده، بر روی آن یخ قرار داده و آن را بالا نگه دارید.

* بر روی پای آسیب دیده قدم نزنید

* امکان جراحی را با پزشک خود مطرح کنید

* اتل یا گچ گرفتن پا توصیه می شود.

تاندونیت تیبیال خلفی

عضله ساقی خلفی نقش بسیار مهم در حمایت از انحنای میانی کف پا دارد. مشکل تاندونیت تیبیال خلفی معمولاً به خاطر استفاده زیاد از این عضله در هنگام انجام فعالیت هایی مثل ورزش های دارای سطح تماس بالا همانند فوتبال یا تنیس یا در نتیجه آسیب دیدگی هایی مثل زمین خوردن ایجاد می شود. این شرایط باعث التهاب تاندون یا حتی پارگی آن می شود و می تواند باعث درد در ناحیه کف پا شود. این درد معمولاً با انجام فعالیت یا در هنگام ایستادن به مدت طولانی تشدید می شود. در صورتی که این مشکل ادامه داشته باشد، بخش داخلی پا (انحنا یا قوس میانی کف پا) به تدریج انحنای خود را از دست می دهد و این شرایط در نهایت باعث صاف شدن کف پا خواهد شد.

یک آزمایش ساده برای تشخیص این شرایط ایستادن بر روی یک پا و بلند کردن بدن بر روی سر انگشتان است. در صورتی که فرد نتواند این کار را انجام دهد، احتمالاً به مشکل تاندونیت تیبیال خلفی دچار شده است. روش های درمان قابل استفاده در این حالت معمولاً شامل استراحت، یخ درمانی، تمرین های حرکتی، استفاده از کفش و کفی طبی و فیزیوتراپی است.

سندروم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال زمانی ایجاد می شود که به عصب تیبیال در هنگام عبور از تونل تارسال در بخش میانی استخوان قوزک فشار وارد شود. این شرایط می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا و نیز ایجاد احساس گز گز شود. در این حالت بی حسی ایجاد شده در پاشنه پا اغلب به سمت انگشت شست و سه انگشت مجاور آن کشیده می شود. علاوه بر این، ممکن است این شرایط باعث ایجاد احساس گرما و سرما در امتداد ناحیه کف پا شود.

سندرم تونل تارسال در نتیجه همه مسائلی ایجاد می شود که باعث محدود شدن فضا در ناحیه تونل تارسال می شود. برای مثال در این رابطه می توان از تشکیل کیست، برآمدگی، زائده های استخوانی، و ورم در ناحیه قوزک به خاطر آسیب دیدگی یا تومور نام برد.

هدف اصلی روش های درمان مورد استفاده برای درد کف پا، کاهش درد در ناحیه کف پا است. برای مثال به منظور درمان درد کف پا می توان از تمرین های تقویتی و کششی، بانداژ محکم و تزریق استروئید در این رابطه استفاده کرد. در صورتی که درد در ناحیه کف پا با وجود استفاده از این روش های درمانی ادامه داشته باشد، ممکن است انجام عمل جراحی بر روی بیمار الزامی شود.

درمان

نحوه درمان درد کف پا بستگی به علت ایجاد درد دارد. در این حالت تشخیص علت درد در مراحل اولیه آن نقش مشخص نماینده در انتخاب برترین روش درمانی برای آن دارد. در صورتی که درد خفیف تا میانه باشد، بهبود شرایط کفش می تواند به کاهش علائم ایجاد شده یاری نماید. علاوه بر این، گاهی اوقات می توان از داروهای ضد التهاب و مسکن به منظور درمان درد کف پا استفاده کرد. برای مواردی که مشکل ایجاد شده جدی تر باشد، می توان از تزریق استروئید و شوک ویو تراپی به منظور کاهش درد و ورم ایجاد شده و نیز بهبود علت ایجاد درد استفاده کرد.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت دکتر میر

سایت پروفسور فروغ

منبع: راسخون

به "از دلیل تا درمان درد در قسمت های مختلف کف پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان درد در قسمت های مختلف کف پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید