راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در پاریس فرانسه

به گزارش وبلاگ شریان، پاریس شهری زیبا با خیابان ها و بلوارهای شلوغ اما مجذوب کننده، ساختمان های تاریخی، موزه های متعدد، بوتیک های شیک، رستوران های لوکس و … است که می تواند هر گردشگری را از گوشه و کنار جهان جذب خود کند. اگرچه برترین راه کشف زیبایی های پاریس قدم زدن در کوچه پس کوچه های این شهر است، اما از آنجاییکه پاریس شهر بزرگی است، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در پاریس راه منطقی تری خواهد بود.

راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در پاریس فرانسه

شبکه حمل و نقل عمومی در پاریس بسیار گسترده و پیشرفته است و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی، می توانید به راحتی خود را به مقصد مورد نظر خود برسانید و بازدید از این شهر و زیبایی هایش را تکمیل کنید.

در ادامه این مقاله از وبلاگ گردشگری وبلاگ شریان، با راهنمای جامع استفاده از حمل و نقل عمومی در پاریس فرانسه آشنا خواهید شد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

نکات اولیه درباره حمل و نقل عمومی در پاریس

راهنمای خرید بلیت شبکه حمل و نقل عمومی در پاریس

بلیت اعتباری حمل و نقل عمومی پاریس

سفر از فرودگاه به پاریس با حمل و نقل عمومی

راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در پاریس

. مترو

. RER

. اتوبوس

. تراموا

نکات اولیه درباره حمل و نقل عمومی در پاریس

شهر پاریس به 20 منطقه شهری (arrondissements) تقسیم شده است که منطقه 1 از مرکز شهر آغاز شده و به صورت ساعتگرد ادامه می یابد. شبکه حمل و نقل عمومی در پاریس تمامی منطقه ها شهری پاریس را به طور کامل و جامع پوشش می دهد.

حمل و نقل عمومی پاریس از چندین وسیله از قبیل مترو، اتوبوس، تراموا و قطار تندروی شهری یا RER (Réseau Express Régional) تشکیل می گردد. البته می توان با اغماض، تاکسی های پاریس را نیز بخشی از شبکه حمل و نقل عمومی در پاریس دانست زیرا می تواند بخش مهمی از سفر درون شهری شما در تور فرانسه را پوشش دهد.

اگرچه مترو پرکاربردترین وسیله حمل و نقل عمومی پاریس است، اما در واقع این وسایل حمل و نقل یکدیگر را تکمیل می نمایند و با استفاده ترکیبی از آنها، می توانید به هر گوشه از شهر زیبای پاریس دسترسی داشته باشید.

راهنمای خرید بلیت شبکه حمل و نقل عمومی در پاریس

تمامی وسایل حمل و نقل عمومی پاریس به وسیله شرکت دولتی حمل و نقل پاریس (RATP) مدیریت می شوند و به همین علت می توانید با استفاده از یک بلیت مشترک، از تمامی آنها بهره ببرید. این بلیت تی پلاس (T+) نام دارد و با آن می توانید به هر نقطه از پاریس سفر کنید. قیمت بلیت مترو در پاریس 1.9 یورو است و البته اگر بسته 10 تایی آن را بخرید، هزینه آن کمتر خواهد شد و تنها 14.9 یورو پرداخت خواهید کرد.

این بلیت را می توانید از دستگاه های اتوماتیک فروش بلیت، باجه های فروش بلیت، ایستگاه های اتوبوس و حتی سیگارفروشی ها نیز بخرید. البته اگر بدون خرید بلیت سوار اتوبوس شوید، می توانید بلیت را از خود راننده نیز بخرید اما در این حالت هزینه بیشتری را باید بپردازید.

بلیت اعتباری حمل و نقل عمومی پاریس

اما علاوه بر خرید بلیت، برای استفاده از حمل و نقل عمومی پاریس یک راه دیگر نیز دارید و آن استفاده از بلیت های اعتباری مسافرت نامحدود حمل و نقل عمومی در پاریس است.

این بلیت اعتباری امکان استفاده نامحدود از مترو، RER، اتوبوس و تراموای پاریس را فراهم می نماید و به ویژه در میان گردشگران بسیار محبوبیت دارد. این بلیت ها را با توجه به برنامه سفر خود، می توانید با اعتبارهای 1، 2، 3 و 5 روزه بخرید. البته در نظر داشته باشید که این روزها به طور متوالی و از زمان خرید بلیت محاسبه می گردد.

البته در نظر داشته باشید که این بلیت های اعتباری نیز دو نوع مختلف دارند:

بلیت های اعتباری محدوده 1 تا 3، برای حمل و نقل در پاریس و منطقه ها حاشیه ای نزدیک

بلیت های اعتباری محدوده 1 تا 5، برای حمل و نقل در پاریس، فرودگاه های شارل دوگل و اورلی، دیزنی لند و ورسای.

جدول قیمتی بلیت اعتباری حمل و نقل عمومی در پاریس به توضیح زیر است:

محدوده 1 تا 3
روزهاقیمت (یورو)
112
219.5
326.65
538.35
محدوده 1 تا 5
روزهاقیمت (یورو)
125.25
238.35
353.75
565.8

بنابراین پیش از استفاده از حمل و نقل عمومی در پاریس، بهتر است با آنالیز برنامه تور فرانسه و تعداد دفعات پیش بینی شده برای استفاده از این شبکه، برترین راه برای پرداخت قیمت بلیت RER پاریس و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی را مشخص کنید.

سفر از فرودگاه به پاریس با حمل و نقل عمومی

به احتمال خیلی زیاد، شما با استفاده از هواپیما به پاریس و فرودگاه شارل دوگل سفر نموده اید. فرودگاه شارل دوگل فرانسه، اصلی ترین فرودگاه بین المللی این کشور و یکی از شلوغ ترین فرودگاه های دنیا است که در 25 کیلومتری شمال شرق پاریس واقع شده است.

بنابراین قبل از آغاز گشت و گذار در پاریس و پیش از هر چیز، باید خود را از فرودگاه شارل دوگل فرانسه به شهر پاریس برسانید.

RER

حمل و نقل از فرودگاه شارل دوگل به پاریس با استفاده از RER، سریع ترین و بعلاوه مقرون به صرفه ترین راه ممکن است. با سوار شدن به خط RER B از دو ایستگاه در نزدیکی دو ترمینال فرودگاه، خیلی راحت می توانید به پاریس بروید.

این قطارها هر 7 الی 8 دقیقه از دو سکوی 11 و 12 ایستگاه به سمت پاریس حرکت می نمایند و بعد از 30 دقیقه، به ایستگاه Gare du Nord می رسند. هزینه بلیت این قطار برای هر نفر 10 یورو است و خاطرتان باشد تا اتمام سفر و پیاده شدن از قطار، حتما بلیت را نزد خود نگه دارید.

اتوبوس

یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس که با استفاده از آن می توانید از فرودگاه شارل دوگل به شهر پاریس بروید، استفاده از اتوبوس های Roissybus است. این اتوبوس های همه روزه از ساعت 6 تا 23 فعال هستند و هر 15 الی 20 دقیقه، از سه ترمینال فرودگاه به سمت پاریس حرکت می نمایند.

قیمت بلیت این اتوبوس 11 یورو است که می توانید از دکه های روزنامه فروشی، دستگاه های اتوماتیک فروش بلیت و یا راننده خود راننده بخرید. با توجه به ترافیک معمول این راستا، سفر شما از فرودگاه تا مرکز شهر پاریس حدود 1 ساعت طول خواهد کشید.

البته خطوط 350 و 351 نسبت به این اتوبوس مقرون به صرفه تر هستند اما با توجه به راستا طولانی تر و توقف های بیشتر، سفر شما تا 2 ساعت نیز به طول خواهد انجامید.

بعلاوه اگر پرواز شما بعد از نیمه شب در فرودگاه به زمین نشست، می توانید با استفاده از خطوط N140 و N143 اتوبوس های شبانه که هر نیم ساعت حرکت می نمایند خود را به شهر برسانید.

حمل و نقل از فرودگاه شارل دوگل به پاریس با استفاده از RER، سریع ترین و بعلاوه مقرون به صرفه ترین راه ممکن است

تاکسی

یکی دیگر از وسایلی که می توانید با آن از فرودگاه به شهر پاریس بروید، تاکسی های فرودگاه هستند. هر چند از لحاظ قانونی، تاکسی به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی در پاریس شناخته نمی گردد، اما می تواند بسیار کاربردی و راحت باشد.

اگرچه تاکسی راحتی بسیار زیاد و راحتی قابل قبولی دارد، ولی هزینه بسیار بالایی نیز دارند. برای استفاده از تاکسی های فرودگاه و سفر به پاریس، باید بین 50 تا 60 یورو هزینه پرداخت کنید.

راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در پاریس

در ادامه این مقاله شما را با هر یک از وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس و ضوابط و شرایط استفاده از آنها بیشتر آشنا می سازیم:

مترو

مترو پرطرفدارترین وسیله نقلیه عمومی پاریس است که در راستای 214 کیلومتری با حدود 300 ایستگاه فعالیت می نماید. این شبکه که بیشتر بخش های آن در زیرزمین است، یکی از شلوغ ترین متروهای دنیا است.

متروی پاریس 16 خط دارد که با رنگ ها و شماره های مختلف مشخص هستند پاریس و بخشی از حاشیه آن را پوشش می دهند.

برای پیدا کردن ایستگاه های متروی پاریس کافیست در پی تابلوهای M بزرگ و زرد رنگی بگردید که در ورودی این ایستگاه ها قرار دارند. تقریباً در تمامی ایستگاه ها می توانید نقشه های بزرگی از شبکه متروی پاریس پیدا نموده و راستا خود را از روی آن مشخص کنید. معمولاً برای رسیدن به مقصد احتیاج است که یک یا چند بار خط خود را تعویض کنید، پس راستای را انتخاب کنید که به کمترین تعویض خط احتیاج باشد.

برای خرید بلیت متروی پاریس می توانید به باجه فروش بلیت یا دستگاه های اتوماتیک مراجعه کنید. برای استفاده از مترو به بلیت T+ یا بلیت اعتباری حمل و نقل عمومی پاریس احتیاج دارید.

متروی پاریس روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 6 صبح تا 45 دقیقه پس از بامداد، و روزهای آدینه و شنبه تا ساعت 1:45 دقیقه بامداد فعالیت می نمایند.

RER

سیستم قطار تندروی شهری پاریس یک سیستم ترکیبی است که در مرکز و حومه شهر پاریس فعالیت دارد و دسترسی به منطقه های مانند کاخ ورسای، استاد دو فرانس، دیزنی لند و … را فراهم می نماید. RER مانند مترو است اما توقف های کمتر و در نتیجه سرعت بیشتری دارد. بعلاوه علاوه بر مرکز پاریس، در بقیه نقاط قطارهای RER روی سطح زمین حرکت می نمایند.

5 خط این شبکه حمل و نقل عمومی در پاریس با حروف الفبا و رنگ های مختلف از یکدیگر متمایز می شوند و با 250 ایستگاه، در بعضی از نقاط با خطوط متروی پاریس تلاقی می نماید.

قیمت بلیت RER پاریس بر اساس محدوده ای که از آن بهره ببرید تغییر می نماید. اگر قصد دارید در محدود 1 از RER بهره ببرید، به بلیت عادی مترو احتیاج دارید.

اما اگر بخواهید از محدوده 1 فراتر بروید، به بلیت خاصی به نام Billet Ile-de-France احتیاج دارید که از باجه ها و دستگاه های فروش اتوماتیک بلیت ایستگاه های مترو و RER قابل خرید است. قیمت بلیت RER بر اساس مسافت راستا شما مشخص می گردد و بین 1.9 تا 12.05 یورو قیمت خواهد داشت.

این قطارها همه روزه از ساعت 6 صبح تا 45 دقیقه بامداد فعالیت می نمایند.

اتوبوس

اگرچه استفاده از متروی پاریس بسیار راحت است، اما حیف است که به جای تماشای خیابان ها و ساختمان های زیبای پاریس در تونل های زیرزمینی وقت خود را صرف کنیم. به همین علت اتوبوس می تواند راه حل برترین برای استفاده از حمل و نقل عمومی در پاریس باشد.

شبکه اتوبوس پاریس 64 خط و صدها ایستگاه مختلف دارد و به همین علت دسترسی به نقاط مختلف پاریس را امکان پذیر می سازد. بعلاوه استفاده از اتوبوس نسبت به مترو راحت تر و سریع تر است. برای سوار شدن به اتوبوس های پاریس می توانید از همان بلیت T+ بهره ببرید و هزینه آن برای خطوط یا ایستگاه های مختلف تفاوتی ندارد.

البته در نظر داشته باشید که هنگام سوار شدن به اتوبوس، باید بلیت خود را در دستگاه مخصوصی که در اتوبوس قرار گرفته است تایید کنید.

ساعت کاری اتوبوس های پاریس از ساعت 7 صبح تا 20:30 در خط های عادی و در خط های اصلی تا 30 دقیقه بامداد است. بعلاوه اتوبوس های شبانه از 30 دقیقه بامداد تا 7 صبح فعالیت دارند.

تراموا

همانگونه که تا به امروز حتما متوجه شده اید، شبکه حمل و نقل عمومی در پاریس بسیار گسترده و متنوع است. تراموا یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی پاریس است که در 7 خط و با 148 ایستگاه، محیط پاریس را پوشش می دهد. از آنجاییکه خطوط تراموا در حاشیه شهر پاریس کشیده شده اند، چندان نزد گردشگران محبوبیت ندارند. تنها خط تراموای پاریس که می تواند برای گردشگران جذابیت داشته باشد، خط شماره 1 است که مقصد نهایی آن کلیسای جامع سنت دنیس است. البته که برای رسیدن به این کلیسا می توانید از خط 13 مترو نیز بهره ببرید.

همانگونه که مشاهده کردید، پاریس مانند بسیاری از شهرهای بزرگ و مقصدهای گردشگری مهم، به یک شبکه حمل و نقل عمومی گسترده و پیشرفته مجهز است که با استفاده از آن می توانید خود را به راحتی به هر گوشه ای از شهر برسانید. در واقع علاوه بر بعضی محدودیت ها، می توانید با استفاده از هر وسیله ای که دوست دارید خود را به مقصد مورد نظر خود برسانید.

منبع: ققنوس

به "راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در پاریس فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی در پاریس فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید