معرفی تعدادی از بهترین جاهای دیدنی ایلام

به گزارش وبلاگ شریان، ایلام استانی در غرب ایران است که مکانهای توریستی بسیار جذابی برای مسافران دارد. کوه چمن گیر، غار کناتاریکه، کوه اهوران، تفرجگاه تجریان، طاق شیرین و فرهاد، شهر تاریخی ماداکتو، قلعه والی، کاخ فلاحتی از معروف ترین جاذبه های گردشگری ایلام بحساب می آیند که هر ساله گردشگرانی را به خود جذب می کنند. در ادامه مقاله بهترین جاهای دیدنی ایلام با ما همراه باشید تا شما را با دیدنی های معروف ایلام آشنا کنیم.

معرفی تعدادی از بهترین جاهای دیدنی ایلام بیشتر بخوانیدسفر به ایلام | از روستاهای ایلام و قلعه های تاریخی چه می دانید؟

تنگ ارغوان

در ورودی جاده شمالی کرمانشاه-ایلام منطقه ای طبیعی و بسیار چشم نواز وجود دارد که به آن تنگ ارغوان گفته می گردد. این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایلام در راه رودخانه ای بوده که پر از گلها و درختان به رنگ ارغوانی هست.

بیشتر بخوانیدتنگه ارغوان | دشتی ارغوانی رنگ در ایلام

آبشار گچان

در ابتدای جهت ایلام-سرابله آبشاری بسیار زیبا و طبیعتی بکر وجود دارد که چشمها را به خود خیره می کند. این آبشار در بین مردم به آبشار گچان مشهور شده و در جوار دره گچان و در نزدیکی کوه های مانشت واقع هست. درختان بلوطی که در این مورد از معروف ترین جاذبه های گردشگری ایلام وجود دارند، این مکان را بسیار زیبا و دیدنی تر کرده اند.

تفرجگاه جنگلی ششدار

تفرجگاه جنگلی ششدار در 5 کیلومتری شهر ایلام قرار داشته و بخاطر زیبایی های خاصی که در فصول بهار و پاییز دارد و همچنین نزدیکی آن به دیگر تفرجگاه شهر ایلام، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. کوه قلاقیران که سمبل شهر ایلام محسوب می گردد نیز در این منطقه قرار گرفته است.

روستای سراب کلان

روستای سراب کلان در 55 کیلومتری استان ایلام واقع شده است. این مورد از دیدنی های معروف ایلام شامل رودخانه، جنگل و آب و هوایی بسیار دلنشین بوده و به همین خاطر، یکی از مناطق گردشگری بحساب می آید.

دره ییلاقی هفت آب

دره ییلاقی هفت آب، دره ای ییلاقی و بسیار زیبا و دارای طبیعتی دست نخورده هست. این مورد از بهترین جاهای دیدنی ایلام بسیار زیبا و چشمگیر بوده و به هفتاو شهرت دارد. این دره از روستای جعفرآباد که در 30 کیلومتری ایلام واقع شده، شروع و تا ارتفاعات طولاب ادامه می یابد.

تنگه رازیانه

تنگه ای عمیق، باریک و دارای مناطق دست نخورده ای جالب در نزدیکی روستای چنارباشی وجود دارد که پر از نواحی سرسبز و دوست داشتنی است. این مورد از دیدنی های معروف ایلام به تنگه رازیانه مشهور شد. این منطقه از ایلام بدلیل وجود مناطق گردشگری طبیعی بسیار پرطرفدار بوده و سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سرتاسر ایران است.

بیشتر بخوانیدمنطقه چشم نواز تنگه رازیانه

کوه چمن گیر

کوه چمن گیر یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری ایلام بوده که برای کوهنوردی و طبیعتگردی می توان به آنجا سفر کرد. این منطقه طبیعی در 22 کیلومتری جنوب شرقی ایلام واقع شده و دارای ارتفاعی نزدیک به 2600 متر است.

کوه اهوران

کوه اهوران در فاصله 83 کیلومتری از ایلام واقع شده و دارای ارتفاع 2120 متری هست. این منطقه طبیعی از بهترین جاهای دیدنی ایلام بحساب می آید.

غار کناتاریکه

در 35 کیلومتری جاده ایلام به سمت دره شهر و در نزدیکی روستایی به نام پاکل، غاری بزرگ وجود دارد که به غار کناتاریکه مشهور هست. این منطقه طبیعی بسیار زیبا و جالب از جاذبه های گردشگری طبیعی ایلام بحساب می آید که بدلیل سرمای هوا، حتی یک موجود زنده هم در آن یافت نمی گردد.

تفرجگاه تجریان

تفرجگاه تجریان منطقه ای خوش آب و هوا در استان ایلام بوده که در 20 کیلومتری جاده چوار و در منطقه ای به نام مورت و بولی واقع شده است. این منطقه بدلیل وجود درختان زیاد و بسیار زیبا به این نام شهرت یافت.

منطقه حفاظت شده کبیر کوه

منطقه حفاظت شده کبیر کوه دارای وسعتی بیش از 1600 هکتار بوده و گونه های مختلف جانوری مانند پلنگ، قوچ، میش، آهو، کل، بز و خرس در آنجا یافت می شوند. این منطقه را می توان گزینه ای برای گشت و گذار در طبیعت در نظر گرفت که هرساله توریستهای بسیاری به آن سفر می کنند.

آبشار وه ریز

آبشار وه ریز، منطقه ای طبیعی در استان ایلام بحساب می آید که در همسایگی روستای چشمه کبود واقع شده و دارای ارتفاعی بالغ بر 10 متر هست. این آبشار زیبا از روی صخره ای به شکل هلال سرازیر شده و از ارتفاعات کبیر کوه سرچشمه می گیرد.

طاق شیرین و فرهاد

طبق گفته مردم محلی، طاق شیرین و فرهاد توسط فرهاد برای استراحت شبانه شیرین احداث شده است؛ طاقی از سنگ که در دامنه کوه واقع شده و از سنگهایی تراش خورده که به صورت ردیفی و به شکل خشکه چین روی یکدیگر بنا شده اند، شکل گرفت.

نقش برجسته گل گل ملکشاهی

نقش برجسته گل گل ملکشاهی، کتیبه ای است که بر روی صخره ای در نزدیکی روستا به زبان آشوری و خط میخی نوشته شده و روی این اثر تاریخی تصویر پادشاه آشوری کنده کاری شده است.

سم دل دل

سم دل دل، اثری تاریخی است که از قلوه سنگهای زیاد که به شکل نعل اسب و به صورت خشکه چین روی یکدیگر قرار گرفته، تشکیل شده است. در کف بخش داخلی آن تخته سنگی بر روی زمین قرار گرفته است که بر روی آن آثاری متعلق به سم اسب دیده می شوند که طبق باور بومیان این منطقه، جای سم اسب یکی از امامان شیعه هست.

گورستان چنار

گورستان چنار در منطقه چنار باش واقع شده و روایت است پیشینه آن به هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) مربوط می گردد.

قلعه هزارانی

قلعه هزارانی به دوره حکومت ساسانیان باز می گردد. قلعه هزارانی در جاده آبدانان به سمت مورموری و در روستای هزارانی بر روی تپه ای طبیعی بنا شده و با مصالحی همچون سنگ و گچ احداث شده است.

قلعه سام

قلعه سام از دیگر مناطق گردشگری تاریخی ایلام بحساب می آید که در شهرستان شیروان چرداول و در نزدیکی روستایی به نام چم بور واقع شده است؛ مجموعه ای بسیار قدیمی که از سه بخش مربوط به هم و با فاصله از همدیگر تشکیل شده و گفته می گردد پیشینه آن به اواخر دوران پارتها و اوایل دوران ساسانیان مربوط می گردد.

آتشکده موشکان

آتشکده موشکان اثری قدیمی و باستانی بوده که طبق نظر باستان شناسان، پیشینه آن به دوره حکومت ساسانیان مربوط می گردد. این اثر با ارزش از ملات ساروج و سنگ احداث شده و در 3 کیلومتری شهر سرابله واقع شده است.

چهار طاقی

چهار طاقی از آثار تاریخی و باستانی استان ایلام بوده که به طاق نیز شهرت یافته است. این بنای قدیمی به دوران ساسانیان تعلق دارد و در واقع آتشکده ای بوده که امروز تنها چهار طاق از آن باقی مانده و سازندگانش آن را تنها با قلوه سنگ و گچ احداث کرده اند.

منبع: همگردی

به "معرفی تعدادی از بهترین جاهای دیدنی ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از بهترین جاهای دیدنی ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید