میگ، 31؛ جنگنده ای که همه قوانین را زیر پا گذاشت!

به گزارش وبلاگ شریان، میگ-31 شباهت بسیاری به میگ-25 دارد و تا حدی شرح می دهد که چرا ناتو هنگام اختصاص نام رمز خود به هواپیمای جانشین فاکس بَت، بخش فاکس را حفظ کرد.

میگ، 31؛ جنگنده ای که همه قوانین را زیر پا گذاشت!

در حالی که مطمئناً این روزها در لیگ F-35، F-22 یا حتی بیشتر هواپیماهای ایالات متحده یا ناتو حضور ندارند، میگ-31 همچنان یکی از هواپیماهای سریع جنگ سرد برای اتحاد جماهیر شوروی بود.

  • سلاح تازه و مخوف کلاشینکف افسانه ای در راه است!/ عکس

هنگامی که میگ-25 فاکس بَت در سال 1970 وارد خدمت اتحاد جماهیر شوروی شد، باعث نگرانی برنامه ریزان نیروی هوایی ناتو شد. فاکس بت سریع ترین رهگیر جهان در آن موقع بود و ترس همیشگی از ناشناخته ها در کنار آن پرواز می کرد. با این حال، بیشتر این ترس پس از فرار خلبان میگ-25، ستوان ویکتور بلنکو در سال 1976، از بین رفت. اما ماشین جنگی شوروی اجازه نداد که فرار بلنکو آنها را از پیشرفت در این زمینه باز دارد. بدین ترتیب میگ-31 فاکس هاوند به دنیا آمد.

فاکس هاوند پرواز خود را در سپتامبر 1975 انجام داد و به طور رسمی با PVO اتحاد جماهیر شوروی Voyska protivovozdushnoy Oborony یا سربازان دفاعی ضد هوایی در سال 1981 وارد خدمت شد. میگ-31 شباهت چشمگیری به میگ-25 دارد، که احتمالاً حداقل تا حدی شرح می دهد که چرا ناتو هنگام اختصاص نام رمز خود به هواپیمای جانشین، بخش فاکس را حفظ کرد. با این حال، فاکس هاوند را در حالی خواهید دید که مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات اویونیک دیجیتال است که نسل قبل فاکس، فاقد آن بودند.

میگ-31 اولین هواپیمای جنگنده شوروی بود که به لطف رادار آرایه فازی خود، قابلیت look-down/shoot-down را داشت، هرچند که فاکس هاوند می تواند در تمام شرایط آب وهوایی به طور موثر کار کند و در عین حال قوانین پرواز بصری و قوانین پرواز ابزاری را در روز و شب رعایت کند.

پیشرفت دیگر، دامنه تازه هواپیمای تازه بود که پس از برخاستن اولیه به 3000 کیلومتر افزایش یافت و با یک سوخت گیری هوایی به 5،400 کیلومتر تبدیل شد. در مقابل، فاکس بت پر از گاز، برد نسبتاً کوتاهی را متحمل شد یعنی 1860 کیلومتر در 0.9 ماخ و 1630 کیلومتر هنگام با سرعت 2.35 ماخ. در واقع این نشان می دهد که بلنکو چقدر خوش شانس بود که از ولادیووستوک به هوکایدو، ژاپن فرار کرد.

خلبانان فاکس هاوند نیز از کاهش احتمال شکست در برقراری ارتباط برخوردار بودند، زیرا میگ-31ها می توانند با هواپیماهای دیگر در سورتی پرواز خود شبکه را بیاندازند، اطلاعات مکان های هواپیماهای دشمن را مخابره نمایند و در نتیجه منطقه بسیار وسیع تری را نسبت به گروه های بدون شبکه هواپیماها پوشش دهند. پانصد و نوزده فروند فاکس تا کنون فراوری شده است که از این تعداد 370 فروند به نیروی هوایی روسیه تحویل داده شده و 30 فروند در خدمت نیروی هوایی قزاقستان است. در جولای 2020، وزارت دفاع روسیه قصد خود را برای سرمایه گذاری در برنامه های نوسازی و افزایش عمر ناوگان میگ-31 خود خاطرنشان کرد.

  • زمین تخت است، همه دروغ می گویند به جز این نقشه!

  • ظاهر ترسناک این حیوان، نفس را در سینه حبس می نماید!/ عکس

  • فراوری وانت ال90 در قاره آمریکا/ تولد دوباره وانت ایران خودرو آن سوی جهان/ عکس

منبع: nationalinterest

منبع: خبرآنلاین

به "میگ، 31؛ جنگنده ای که همه قوانین را زیر پا گذاشت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میگ، 31؛ جنگنده ای که همه قوانین را زیر پا گذاشت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید