همه چیز، همه جا، ناگهان؛ تخیلی بی حد و مرز و درخشان

به گزارش وبلاگ شریان، عنوان این فیلم در واقع مثل خلاصه ای کوتاه از داستان آن است؛ فیلمی که پر از ایده های عجیب است؛ مجموعه ای از چندین دنیای درهم و برهم با آدم های انگشت دراز و سگ های پرنده؛ و از همۀ این ها مجذوب کننده تر بازی خیره کننده و فوق العادۀ میشل یئوه است.

همه چیز، همه جا، ناگهان؛ تخیلی بی حد و مرز و درخشان

به گزارش وبلاگ شریان؛ هیجان فیلم بدون هیچ معطلی و مقدمه ای آغاز می گردد و یک لحظه هم نمی گذارد که نفس بکشید. آغاز قصه در یک رختشویخانۀ درب و داغان در کالیفرنیای جنوبی اتفاق می افتد؛ جایی که اِوِلین وانگ عصبی و نگران به همراه شوهر خونسردش به نام ویموند آن را اداره می نمایند.

پدر یانگ قرار است برای جشن سال نو به کالیفرنیا بیاید؛ دختر بزرگش النور قرار است دوست نوش را در مهمانی به بقیه معرفی کند و جلسه ای هم قرار است با ادارۀ مالیات برگزار گردد؛ جلسه ای که سرنوشت کسب و کار خانواده به آن وابسته است. جیمی لی کورتیس نقش نمایندۀ ادارۀ مالیات را بازی می نماید؛ آدمی سرسخت و عبوس که انگار تجسم کامل نظام بوروکراتیک است.

اما قبل از این قرار دیدار اتفاق عجیبی می افتد؛ ویموند همسرش را به داخل یک گنجۀ وسایل نظافت می کشد؛ یک هدفون بلوتوثی روی گوشش می گذارد و او را به یک بُعد دیگر می فرستد. حالا یانگ برای اینکه بتواند با مامور مالیات دیدار کند و دنیا (یا حداقل این دنیا) را نجات بدهد باید به ابعاد و دنیا های بی نهایتی دست پیدا کند که در آن ها او یک آشپز، یک ستارۀ سینما و یک رزمی کار حرفه ای است؛ او باید همۀ این قابلیت ها را با خودش به راهرو های پرپیچ و خم ادارۀ مالیات بیاورد.

البته او در این دنیا های موازی تنها نیست؛ اعضای خانوادۀ او هم نسخه های خودشان را در اینجا ها دارند. آن ها باید برای نجات کسب و کارشان با هم متحد باشند و بیگانگی هایشان را کنار بگذارند.

دن کوان و دانیل شاینرت مشترکا کارگردانی این فیلم را به عهده داشته اند. کاملا معلوم است که این دو نفر دانشجویان فوق العاده ای در آموختن سینما بوده اند. خیلی از صحنه های فیلم آن ها یادآور شلوغی های متافیزیکی فیلم های واچوفسکی هاست و خیلی از صحنه های دیگر هم آدم را یاد فیلم های مایکل گوندری و اسپایکی جونز می اندازد. جاه طلبی و بلندپروازی دن و دانیل کاملا مشهود و خیالپردازی آن ها واقعا بی حد و مرز است.

در این داستان همه چیز شیر تو شیر و درهم برهم است و هیچ چیز غیر ممکنی وجود ندارد. اما در عین حال هیچ چیزی تصادفی نیست. همه چیز طبق یک منطق عجیب و غریب و پیچیده و در دل راستا زمانی دایره وار فیلم اتفاق می افتد. هر موضوعی که در فیلم مطرح می گردد نقشی کلیدی در پیش بردن داستان دارد و این قدرت قصه گویی کارگردان ها را نشان می دهد. هر وقت که فکر می کنید همه چیز به اوج خودش رسیده است، فیلم یک ورق دیگر رو می نماید و حال و هوای فیلم را یک پله هیجان انگیزتر و مفرح تر می نماید.

همه چیز، همه جا، ناگهان در یک کلام فیلمی است که شما را در تمام مدت تماشای آن در دل دنیا های گوناگون و رنگ و وارنگ خودش غرق می نماید و هیجان زده و مشتاق نگه می دارد.

  • کارگردانی و فیلمنامه: دن کوان (Dan Kwan)، دانیل شاینرت (Daniel Scheinert)
  • بازیگران: جیمی لی کورتیس (Jamie Lee Vurtis)، جنی اسلیت (Jenny Slate)، میشل ینوه (Michelle Yeoh)
  • امتیاز: 8.1/10

منبع: ew.com

منبع: فرارو

به "همه چیز، همه جا، ناگهان؛ تخیلی بی حد و مرز و درخشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز، همه جا، ناگهان؛ تخیلی بی حد و مرز و درخشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید