استفاده سموم پرخطر به 2 درصد رسیده است

به گزارش وبلاگ شریان، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور با اشاره به لزوم استفاده از سموم کم خطر اضافه کرد: اندازه استفاده سموم پرخطر به 2 درصد رسیده است.

استفاده سموم پرخطر به 2 درصد رسیده است

به گزارش سرویس مالی وبلاگ شریان، مسعود گیل آبادی، با بیان اینکه سال گذشته این همایش به علت بیماری کرونا برگزار نشد، گفت: در نمایشگاه فعلی 105 شرکت فراورینماینده حضور دارند.

وی با اشاره به هجمه های وارد شده به فراوریات سم در کشور اضافه نمود: به بهانه برگشت محصولات کشاورزی، فراورینمایندگان سم در داخل کشور سرکوب شدند و ترسی در مردم ایجاد کردند که مصرف محصولات کشاورزی برای آنها ضرر دارد. این مسئله ضربه بزرگی به اقتصاد جامعه کشاورزی وارد کرد.

گیل آبادی با بیان اینکه هجمه ها به سه محصول سیب زمینی، فلفل دلمه ای و کیوی بود، ادامه داد: این بحث مطرح شده است که در این محصولات به جای مانده سموم دیده شده است اما طی گزارش های اخیری که به دست ما رسیده معین شد که در هیچ یک از این محصولات به علت به جای مانده سموم مرجوع نشدند. کشور ازبکستان تکذیبیه در این زمینه منتشر کرد و بحث باقی ماندن سموم در محصولات را به کلی رد کرد.

وی با بیان اینکه شپشک توت در محصول کیوی مشاهده شده است، گفت: مشاهده این شپشک به خوبی نشان می دهد که اساساً در محصول، آفت کش استفاده نشده است، به همین علت این در محصول دیده شد.

رئیس انجمن فراورینمایندگان سموم کشور با اشاره به اینکه اعمال تحریم ها، فشارهای زیادی بر فراورینماینده وارد نموده است، یادآور شد: با وجود تحریم های اجرا شده علیه ما هیچکدام از کشاورزان برای دسترسی به سموم با مشکل روبرو نشدند.

گیل آبادی با اشاره به ظرفیت فراوری سم در کشور اذعان کرد: اتحادیه 52 عضو دارد که این اعضا توانایی فراوری 250 هزار تن را دارند. این در حالی است که اندازه سم مورد احتیاج کشاورزان 40 هزار تن است.

وی با اشاره به راهکارها برای کاهش سموم به جای مانده محصولات کشاورزی بیان نمود: سازمان ترویج وزارت جهاد باید در این زمینه ورود کند و به کشاورزان دوره ماندگاری سموم را آموزش بدهد. قبل از شیوع بیماری کرونا، بسیاری از فراورینمایندگان برای بازاریابی محصولات خود سمینار برگزار می کردند و به کشاورزان آموزش می دادند که از چه زمانی از سموم استفاده نمایند که در محصول، سموم باقی نماند.

رئیس انجمن فراورینمایندگان سموم کشور با اشاره به لزوم استفاده از سموم کم خطر اضافه نمود: باید انگیزه وارد کردن سموم تکنیکال و آماده به مصرف پرخطر را کاهش بدهیم. باید این خبر خوش را بدهم که اندازه استفاده سموم پرخطر به 2 درصد رسیده است. واردات 20 قلم سمومی که در داخل کشور فراوری می شوند گرفته شده است و باید وزارت جهاد کشاورزی از واردات سمومی که مشابه آن در داخل کشور وجود دارد، گرفته گردد تا اینگونه فراوری در کشور ادامه یابد.

گیل آبادی در سرانجام گفت: از مسئولان وزارت کشاورزی تقاضا داریم که جلوی صادرات گرفته نگردد و موانع پیش روی صادرات را بردارند.

در ادامه افتتاحیه نمایشگاه صیاد فرهادی، رئیس انجمن فراورینمایندگان کود کشور گفت: بیش از 5000 برند کود در کشور فراوری می گردد که این اندازه 100درصد احتیاج کشور را تامین می نماید و ما احتیاجی به واردات نداریم. بسیاری از فراورینمایندگان با وجود شرایط سخت فراوری، پای کشور خود ایستاده اند و با مسائل تحریم های داخلی و خارجی مبارزه می نمایند.

وی با بیان اینکه تحریم های داخلی کمر فراورینمایندگان را شکسته است، اضافه نمود: تحریم های داخلی، هزینه های زیادی را به ما تحمیل نموده است. منظور از تحریم های داخلی، همین هزینه های گمرک، تامین اجتماعی و دارایی هستند.

فرهادی با اشاره به افزایش کیفیت محصولات داخلی گفت: فراوریات ما قابلیت رقابت با کشورهای خارجی را دارند و حتی می توانیم به صادرات آنها نیز فکر کنیم.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا

به "استفاده سموم پرخطر به 2 درصد رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده سموم پرخطر به 2 درصد رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید