80 درصد معیشت مردمان آقداش به وسیله گلیم بافی تامین می گردد

به گزارش وبلاگ شریان، ایسنا/ براساس سخنان یک کارشناس صنایع دستی، 80 درصد معیشت مردمان آقداش به وسیله گلیم بافی تامین می گردد.

80 درصد معیشت مردمان آقداش به وسیله گلیم بافی تامین می گردد

اکرم رضایی در خصوص معرفی روستای آقداش و هنر گلیم بافی این روستا اظهار کرد: روستای آقداش در 8 کیلومتری شهرستان کلات واقع شده است. این روستا آخرین روستای بخش مرکزی شهرستان کلات با حدود 170 خانوار است که حدود 250 بافنده گلیم در این شهرستان مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: تفاوت گلیم آقداش با گلیم سایر منطقه ها در طرح هایی است که بافته می شود. اصولا طرح هایی که ما بکار می بریم کاملا متفاوت با بقیه منطقه ها است و شاخص بودن کار بسیار مهم است. طرح هایی که در گلیم هایمان بکار می بریم همگی اصیل بوده و درصدد آن هستیم تا گلیم آقداش را به ثبت جغرافیایی برسانیم تا به وسیله بعضی مورد سواستفاده قرار نگیرد.

این کارشناس صنایع دستی در خصوص آمار فرش های فراوری شده در این منطقه مطرح کرد: در حال حاضر در روستای آقداش بالغ بر 2000 تخته فرش در سال فراوری می شود. این گلیم ها در ابعاد 60 در 90 سانتیمتر، 1 در 2 متر ، 1.20 در 1.08، 3 در 2.5، 1.20 در 3 و 1.5 در 3 متر فراوری می شود.

داستانهایی زیبا پشت طرح ها و نقشه های گلیم بافی آقداش

رضایی گفت: تاریخ گلیم بافی آقداش به 200 الی 300 سال قبل باز می شود. ساکنان شهرستان آقداش در ابتدا قالی می بافتند و به مرور زمان به سمت گلیم بافی روی آورند. جالب اینجاست که نقشه گلیمی که در این روستا بکار می رود کاملا ذهنی بوده و از هیچ طرح یا هیچ فردی اقتباس نشده است. اصولا در طول این مدت هیچ استادی به ساکنان این روستا گلیم بافی آموزش نداده است.

وی افزود: در گلیم بافی این روستا بالغ بر 40 طرح مورد استفاده قرار می گیرد که تمام آنها ذهنی بافته می شوند. این نقشه ها تماما از داستانهای عاطفی، خانوادگی، عاشقانه و حتی طبیعت الهام گرفته و تمامی اسامی، به وسیله گلیم بافان انتخاب شده است.

این کارشناس صنایع دستی توضیح داد: مردم روستای آقداش علاقه زیادی به بافت گلیم دارند و این حرفه در شرایط خشکسالی که اوضاع بدی را برای کشاورزان رقم زده است یاری خوبی به لحاظ مالی برای آنان بوده است. شغل اصلی در این روستا دامداری و کشاورزی است، اما معیشت حدود 80 درصد ساکنان آقداش به وسیله بافت گلیم می گذرد. در این روستا بیشتر دختران و زنان در سنین مختلف و با تحصیلات متفاوت مشغول به بافت گلیم هستند، به عبارتی این کار به حرفه ای فراگیر در روستا تبدیل شده است.

اصطلاحاتی چون رج در بافت گلیم آقداش مطرح نیست

وی افزود: همانطور که گفته شد روش بافت گلیم در شهرستان آقداش با دیگر منطقه ها بسیار فرق دارد. بعلاوه بافت گلیم خاص آقداش با فراوری فرش می تواند متفاوت باشد؛ چراکه در آن هیچ گره ای بکار نمی رود و به هیچ عنوان نمیتوان از اصطلاحاتی چون رج و سرشماری برای آن استفاده کرد.

رضایی در خصوص رنگ های مورد استفاده در این گلیم ها گفت: رنگهایی که در گلیم آقداش بکار می فرایند اصیل و طبیعی هستند که از جمله آنها میتوان به قرمز روناسی، آبی، زرد، سبز، سرمه ای لاکی، کرمی و سفید اشاره نمود. هر کدام از این رنگها از نوعی ماده طبیعی گرفته می شوند، برای مثال رنگ سبز از پوست گردو و رنگ زرد از نوعی گیاه که به زبان ترکی آن را زلر می نامیدند، گرفته می شود. بافندگان در این روستا اصولا صفر تا صد کار را خودشان از جمله ریسیدن مواد اولیه فراوری گلیم، تاب دادن و رنگ کردن انجام می دهند.

وی در خصوص بازارهای فروش این نوع گلیم تشریح کرد: متاسفانه به خارج از کشور صادرات نداریم و میتوان گفت تا امروز هیچ نهاد و شخصی از ما در این راستا حمایت ننموده است. گلیم آقداش تا 6 سال پیش در سطح کشور مطرح نبود و در طول این مدت کوشش کردیم تا این نوع گلیم در استان و حتی کشور به خوبی معرفی شود.

این کارشناس صنایع دستی افزود: در گذشته اما گلیم آقداش بیشتر در سطح نمایشگاه های استانی و محلی دیده می شد، اما اخیرا شرکت در نمایشگاه های شهرهای مختلف از جمله تهران باعث شناخته تر شدن این نوع گلیم شده است. البته فضای مجازی در سالهای اخیر برای معرفی گلیم این منطقه بسیار یاری نموده است.

رضایی در خصوص فروش گلیم های آقداش تشریح کرد: قبل از دوران کرونا فروش بسیار خوبی داشتیم و در سفر به شهرستان های مختلف به راحتی از 100 گلیم بالغ بر 96 گلیم به فروش می رسید. بعلاوه در این سالها به واسطه فروش قابل توجه گلیم ها و استقبال زیاد سعی کردیم با ایجاد تغییراتی از جمله تغییر در ابعاد از رنگهای شادتر و طرح های بروزتر استفاده کنیم.

دختران روستای آقداش در هفت سالگی باید کار گلیم را فراگرفته باشند

وی در خصوص توسعه این حرفه و حمایت های اجرا شده از آن گفت: این حمایت ها تا امروز بالاتر از چند وام 5 یا 10 میلیون تومانی نبوده است. هیچ اقدام به خصوصی تا امروز برای گلیم آقداش و بافندگان این حوزه انجام نگرفته است. در این روستا تمام دختران تا رسیدن به سن هفت سالگی کار بافت گلیم را فرا می گیرند در غیر این صورت برای آنها عیب بزرگی بحساب می آید؛ با این وجود تعداد زیادی بافنده در این روستا مشغول به کار هستند و تعداد زیادی گلیم بافته شده برای فروش وجود دارد.

منبع: همگردی

به "80 درصد معیشت مردمان آقداش به وسیله گلیم بافی تامین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 درصد معیشت مردمان آقداش به وسیله گلیم بافی تامین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید