بستنی برای بچه ها زیر سه سال

به گزارش وبلاگ شریان، از آنجا که بچه ها علاقه بسیاری به بستنی دارند، والدین باید بر حسب سن و شرایط جسمی و سلامت برای آنها بستنی مناسب را انتخاب نمایند.

بستنی برای بچه ها زیر سه سال بستنی با انواع شکل ها و مزه های مختلف مورد علاقه بزرگسالان و بچه ها بوده و هست. مادران نیز بستنی را جزو برنامه غذایی بچه ها در نظر می گیرند و اغلب این سئوال برایشان پیش می آید که بستنی برایشان مفید است یا نه؟ از چه سنی می توان به آنها بستنی داد؟ پزشکان توصیه می نمایند از دادن بستنی به صورت روزانه تا قبل از سن سه سالگی خودداری کنید؛ زیرا تا این سن دادن غذاهای چرب و قندی احتمال چاقی و اضافه وزن را در بچه ها افزایش می دهد. بعلاوه دادن بستنی قبل از سه سالگی، می تواند آسیب های جبران ناپذیری به دندان ها زده و موجب نرم شدن مینای دندان های شیری یا دایمی گردد و دندان ها را در معرض فرسایش تدریجی و پوسیدگی قرار دهد.

پس از آنجا که بچه ها علاقه بسیاری به بستنی دارند، والدین باید بر حسب سن و شرایط جسمی و سلامت برای آنها بستنی مناسب را انتخاب نمایند. بعضی از بچه ها به انواع مغزها مثل پسته، بادام و گردو عدم تحمل نشان میدهند و بعضی نیز نسبت به کاکائو و رنگ های شیمیایی حساسیت دارند که در این صورت والدین باید مصرف بستنی حاوی این مواد را قطع نمایند. ضمناً، بعد از سه سالگی بستنی نه به عنوان وعده های غذایی بلکه جزیی از غذاهای تکمیلی و به عنوان دسر باید در نظر گرفته گردد. دو تا سه قاشق مرباخوری بستنی ساده که خیلی سرد نباشد کافی است، اما حتی این اندازه هم برای بچه های که استعداد چاقی دارند، توصیه نمی گردد.

جالب است بدانید اندازه کالری انواع بستنی ها فرق دارد. بنابراین بر حسب وزن کودک باید نوع مناسب بستنی را انتخاب کرد. زیرا بستنی های معمولی چون از شیر، شکر، تخم مرغ و اندازهی خامه درست شده اند، در هر 100 میلی لیترشان، 100 کیلوکالری دارند. اما بستنی های میوه ای و یخی به دلیل داشتن میوه، آب و شکر کالری کمتری دارند. نکته مهمی که باید در اینجا به آن اشاره نمود، این است که باید از مصرف بستنی های فله ای و حاوی مواد رنگی و شیمیایی یا میوه های نامطمئن به خصوص در این سنین خودداری گردد.

محققان آمریکایی به این نتیجه دست یافتند که مصرف پنج ماده غذایی می تواند باعث افزایش هوش بچه ها گردد. اولین ماده غذایی ماهی سالمون یا ماهی آزاد است. این ماهی منبع غنی از پروتئین و اسیدهای چرب چون امگا 3 است. این مواد می تواند سیستم عصبی را تقویت نمایند.

دومین ماده غذایی سیب زمینی شیرین است. بهتر آن است که ابتدا سیب زمینی را به ورقه های نازک بریده و با دارچین آن را دودی کنید. این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ است و می تواند با فعال کردن عصب ها، قدرت تفکر را بالا ببرد.

تخم مرغ سومین ماده غذایی است. بهتر است روز را با تهیه املت خوشمزه با تخم مرغهای تازه شروع کنید. تخم مرغ های خانگی منبع غنی از چولاین که باعث توسعه فعالیت مغزی و حافظه می گردد، هستند و برای بچه ها بسیار مفید است. چولاین نوعی ویتامین حلال در آب بوده و جزو گروه ویتامین های ب است.

توت فرنگی و قره قاط نیز جزو چهارمین مواد غذایی مفید و مغذی برای بچه ها هستند. می توانید با مخلوط کردن این میوه ها با ماست، یک دسر خوشمزه برای بچه ها تهیه کنید. این میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که ادراک، حافظه و ارتباط ذهنی را در کودک تقویت نموده و باعث رشد فکری و قدرت تمرکز می گردد.

پنجمین ماده مغذی برای بچه ها حبوبات است. حبوباتی چون لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، عدس، لپه و سایر حبوبات منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که باعث خون سازی در رگها و تقویت سلول های عصبی می شوند. می توانید از این حبوبات در سالاد، سوپ و یا آش های مختلف بهره ببرید.

والدین و به خصوص مادران همواره به خاطر علاقه زیادی که به بچه ها خود دارند زیاده روی می نمایند. به خصوص در سال هایاول زندگی که بچه ها نوپا در حال تجربه زندگی و یادگیری مهارتهای فردی هستند مادران با وسواس زیاد سعی می نمایند مبادا برنامه غذایی روزانه کودک را از یاد ببرند و یا برای آموزش مهارت های بهداشت فردی کودک خود کم بگذارند. اما این افراط هیچ یاریی به فرزند شما و خود شما نخواهد کرد. در این مطلب به نقل از وب ام دی به اشتباهاتی که ممکن است والدین در برخورد با بچه ها نوپای خود انجام دهند، اشاره می کنیم. به شما والدین عزیز پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید تا از اشتباهات احتمالی خود مطلع شوید.

درست است که باید در برنامه غذایی، غذاها و خوراکی های مورد علاقه آنها را قرار دهید اما بهتر است غذاهای تازه هم درست کنید. بیشتر بچه ها از این که پدر و مادر غذاهای تازه را با لذت می خورند، تقلید نموده و تشویق به خوردن مواد غذایی سالم می شوند. اگر استقبال نکردند، غذای آنها را با کمال میل بخورید و اگر این کار تکرار شد، نگران نباشید. بچه ها ممکن است دهها بار یک غذا را پس بزنند و سپس به خوردن آن تمایل پیدا نمایند. اگر عادت دارند ذره ذره غذا بخورند هم جای نگرانی نیست زیرا بیشتر بچه ها این طور هستند. نکته این جاست که تا زمانی که چیزی برای خوردن وجود دارد، نگران نباشید.

گهواره فقط برای امنیت کودک نیست بلکه عادت خوب خوابیدن را به کودک یاد می دهد. زمانی که کودک به موقع به تخت منتقل نگردد ممکن است در خوابیدن دچار مشکل گردد و به تخت شما پناه بیاورد. والدینی که خود را مجبور می نمایند کنار تخت کودک بمانند تا وی به خواب برود فقط خود را اذیت می نمایند زیرا نمی دانند الگوی نادرست خواب را خودشان به وجود آورده اند. بنابراین دقت کنید زمانی که کودک توانست خودش را از گهواره بیرون بکشد، او را به تخت منتقل کنید برای بیشتر بچه ها دو تا سه سالگی برترین زمان است.

بعضی از والدین برای این کار عجله می نمایند، زیرا فکر می نمایند وقتش رسیده است و بعد از پیروز نشدن کودک تنبیه های خشنی در نظر می گیرند. کارشناسان می گویند بچه ها خاتمه دست شویی رفتن را یاد می گیرند فقط نباید عجله کرد. بهتر است چند ماه اول فقط به نحوه استفاده از آن و استفاده پدر و مادر از آن بسنده گردد. اندک اندک به او یاری کنید از آن استفاده کند.

منبع: آشپزی و تغذیه بچه ها، فاطمه تقدسی نیا، صص224-220، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396

منبع: راسخون

به "بستنی برای بچه ها زیر سه سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بستنی برای بچه ها زیر سه سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید