تحریم ها زنگ خطری برای درک ارزش فناوری بود

به گزارش وبلاگ شریان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت معتقد است در 15 سال اخیر که کشور دچار تحریم شده، ارزش فناوری را بیشتر متوجه شدیم و اینکه اگر نباشد، صنعت با مشکل روبرو می گردد.

تحریم ها زنگ خطری برای درک ارزش فناوری بود

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، گفت: اینکه چرا در صنعت نفت عقب ماندیم، یک علت اصلی و با قدمت طولانی دارد و آن هم این است که همواره به شرکت های خارجی وابسته بودیم، تحریم نبود و پول خرج می کردیم و آن ها هم تأمین می کردند؛ اما در 15 -10 سال اخیر که کشور با تحریم روبرو شد به نظر من یک زنگ هشدار و خطری بود که کشور را بیدار کرد تا متوجه ارزش فناوری گردد و بفهمیم که فناوری هم قابل تحریم است و اگر نباشد صنعت با مشکل روبرو می گردد.

وی با تأکید بر اینکه این مهمترین خدمتی بود که تحریم ها به ما کرد، اضافه نمود: در همه زمینه های صنعت نفت از لحاظ دانش بنیان شدن عقب افتاده ایم. در حوزه فرآیندها خیلی عقب افتاده ایم، در حوزه کاتالیست ها بعلاوه، در حوزه تجهیزات وضعیتمان بهتر است و شرکت هایی هستند که در این سال ها کوشش می کردند این تجهیزات را بسازند ولی در باقی زمینه ها چنین امکانی نداشتیم.

توفیقی با بیان اینکه نهضتی آغاز شده و امیدوار هستیم که این عقب ماندگی جبران گردد، گفت: به طور مثال فراوری کک اسفنجی که رونمایی شد بخشی از این نهضت است. محصولی که آنقدر با اهمیت و استراتژیک است که رئیس جمهور قبلی آمریکا، مستقیماً فروش و هرگونه ارائه خدمات در این زمینه به ایران را در سال 1398 تحریم کرد و ما توانستیم به دانش فنی آن دست یابیم.

رئیس پژوهشگاه نفت در پاسخ به اینکه آیا امکان بومی سازی دانش فنی پتروپالایشگاه ها در کشور وجود دارد یا خیر، گفت: مسأله پتروپالایشگاه ها این است که تمام کوشش پالایشگاه های ما به جای اینکه معطوف به بنزین، گازوئیل و سایر وخت ها باشد، خوراک های ورودی سایر پتروشیمی ها را تأمین نمایند. بنابراین به راحتی می توانیم یک پالایشگاه را به نحوی طراحی کنیم که هر محصولی می خواهیم از آن فراوری کنیم. مثلاً ممکن است ما بخواهیم فراوری بنزین را افزایش یا کاهش دهیم، یا مثلاً صنعت پتروشیمی ما بگوید ال.پی.جی یا نفتای بیشتری لازم دارم و ما می توانیم طراحی مان را طوری تغییر دهیم که متناسب با احتیاج باشد. بنابراین دانش فنی پتروپالایشگاه موضوع پیچیده و دارای فرایند جدیدی نیست.

وی بعلاوه در رابطه با دانش فنی پتروشیمی های PDH گفت: این دانش فنی هم پیچیده و مهم است و کشور به تازگی در این زمینه ورود نموده و قرار است چند پروژه آن با همکاری شرکت پژوهش فناوری پتروشیمی اجرا گردد.

توفیقی در انتها تأکید کرد که اعتقاد داریم در هر کاری ورود کنیم پیروز خواهیم بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تحریم ها زنگ خطری برای درک ارزش فناوری بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم ها زنگ خطری برای درک ارزش فناوری بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید