تولید انرژی پاک با بومی سازی توربین های بادی در داخل کشور ممکن شد

به گزارش وبلاگ شریان، مزایای انرژی های تجدیدپذیر و همچنین جهت­ گیری کشور در حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت از جمله دلایل و ضرورت­ های تولید دوربین های بادی است.

تولید انرژی پاک با بومی سازی توربین های بادی در داخل کشور ممکن شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ شریان به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهمترین کارکرد توربین های بادی، تولید انرژی برق است به همین دلیل توربین های بادی همواره مورد توجه جوامع مختلف جهان واقع شده است.

تولید توربین ایران ساخت

فعالان فناور داخلی، در شرایطی دانش تولید توربین های بادی را به دست آوردند که نیاز داخل کشور، با واردات این محصول یا مونتاژ آن در کارخانه های داخلی صورت می پذیرفت.

توربین بادی 250 کیلووات ایران ساخت که جزو توربین های بادی میانه محسوب می شوند، در داخل کشور تولید و به بهره برداری رسید. توربینی که بحث طراحی و تولید آن به صورت کامل در شرکت صنایع پیشرفته هواخورشید مشهد به انجام رسیده است.

با هدف بومی سازی و ایجاد دانش فنی، مراحل طراحی، تامین تجهیزات، ساخت پره و فرآیند انتقال و نصب تماما در داخل کشور اجرا شده است.این توربین هم اکنون در سایت بادی بینالود نصب شده و برق حاصل از آن به شبکه سراسری کشور تزریق می شود.

ضرورت تولید توربین های وطنی

تا سال 2050 حدود 75 درصد کل ظرفیت نیروگاهی جهان فقط از طریق نیروگاه های بادی و خورشیدی تامین خواهد شد.از طرفی عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی سوخت فسیلی کشور، که به صورت خاموشی های مکرر در شهرهای مختلف منعکس شده است، ضرورت حرکت به سمت ایجاد تنوع در تامین انرژی را بیش از پیش نشان می دهد.

توربین بادی 250 کیلووات با بهره گیری از یک راه حل مقرون به صرفه برای ورود و حضور در این حوزه مجذوب کننده اقتصادی در آینده نزدیک است که مناسب استفاده در منطقه ها با سطح باد بالا است.

از جمله مزایای این توربین می توان به اقتصادی بودن آن در مقایسه با توربین های مگاواتی اشاره کرد.توربین 100 کیلووات برای تولید برق پراکنده از طریق مصرف کننده مقرون به صرفه است ولی توربین 250 کیلووات می تواند در تونل های بادی برای تولید برق انبوه مورد استفاده قرار گیرد. لذا بازار فروش برای توربین 250 کیلووات بسیار مناسب است.

دوستدار محیط زیست

مهمترین مزیت فنی این طرح با نمونه های خارجی، طراحی بومی متناسب با اقیلم ایران است که ملاحظات مربوط به زلزله و محدودیت های حمل و نقل و نصب را در نظر گرفته است. این طرح که مشابه داخلی ندارد، انرژی تولید سالانه آن معادل 976 مگاوات ساعت در سال است.

این توربین مزایای زیست محیطی بسیاری نیز دارد که از مهمترین آنها می توان به کاهش گازهای آلاینده، صرفه جویی حاصل از پیشگیری خسارات تولید گازهای آلاینده و صرفه جویی در سوخت اشاره کرد.

این طرح در زمان ساخت سبب اشتغال مستقیم 45 تا 50 نفر شده است. در مرحله کنونی نیز 3 نفر در نگهداری، تعمیر، دیتابرداری و تست های اولیه توربین مشغول به فعالیت هستند.

برای اجرایی شدن این طرح کلان ملی فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی 3 فاز، تسهیلاتی به ارزش 12 میلیارد ریال با حق تنفس، از طریق صندوق زیست فناوری پرداخت کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تولید انرژی پاک با بومی سازی توربین های بادی در داخل کشور ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید انرژی پاک با بومی سازی توربین های بادی در داخل کشور ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید