میلگرد چه کاربردی در پروژه ساخت و ساز دارد؟

به گزارش وبلاگ شریان، رپرتاژآگهی - افراد در زمان ساختمان­ سازی به لوازم و تجهیزات زیادی احتیاج دارند که استفاده هر یک از آنها در زمان خودش الزامی و کاربردی می­ باشد؛ از جمله میلگرد (Rebar) که در ساخت و ساز کاربرد بالایی دارد. بتن در برابر نیروهای فشاری از مقاومت بالایی برخوردار است، اما در برابر نیروهای کششی و چرخشی دارای نقطه ضعف است و کاربرد میلگرد در بتن به همین علت می ­باشد، زیرا آن را در برابر این نیروها مقاوم ­تر می­ کند. از موقعیت های بسیار مهم که افزایش مقاومت نیروهای کششی در بتن می­ تواند از ساختمان در برابر ترک و شکستن محافظت کند، زمان زلزله است.در واقع میله­ های فولادی، تقویت کننده بتن هستند و باعث می­ شوند تا ساختمان­ از استحکام و مقاومت لازم برخوردار گردد، به عبارت دیگر بدون میلگرد، بتن هیچ کاربرد و نقش مؤثری در دوام یک ساختمان ندارد و این مساله نشان دهنده اهمیت میلگرد برای اجرای پروژه های ساخت و ساز است.از آنجایی که میلگرد یکی از مصالح پر کاربرد برای ساخت و ساز است هر گونه افزایش یا کاهش قیمت میلگرد برای خریدار بسیار مهم است، برای روشن شدن نقش میلگرد در ساخت و ساز و چگونگی محاسبه قیمت میلگرد در ادامه با ما همراه باشید.

میلگرد چه کاربردی در پروژه ساخت و ساز دارد؟

انواع میلگرد در بازار

میلگرد نوعی میله فولادی در سایز و اندازه­ های مختلف برای جلوگیری از فروپاشی پروژه ­ها در سه نوع ساده، آجدار و میلگرد کلاف می­ باشد که متداول­ ترین و پرمصرف ­ترین نوع آن­ها در صنعت و ساخت و ساز، میلگرد ساده و آجدار است. میلگرد ساده سطحی صاف و بدون آج دارد که به خاطر خاصیت داکتیلیتی در خم­کاری و جوشکاری کاربرد دارد.میلگرد آجدار در انواع نیمه خشک و نیمه نرم، خشک و ترد، مرکب و دوکی شکل در عملیات ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه میلگردها از لحاظ جنس انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • میلگرد اروپایی
  • میلگرد کربن­ دار (میلگرد پایه سیاه)
  • میلگرد گالوانیزه
  • میلگرد فولادی ضدزنگ
  • میلگرد اپوکسی پوشش داده شده
  • میلگرد فایبرگلاس
  • میلگرد پلیمر

در ادامه هر یک از موارد فوق را به طور مختصر آنالیز خواهیم کرد.

میلگرد اروپایی

میلگرد اروپایی از جنس منگنز است به همین علت مقاومت کمتری در برابر خم شدن دارد، بنابراین در منطقه ها زلزله­ خیز یا جایی که باید ساختمان­ ها از ساختار محکم­ تری برخوردار باشند، استفاده نمی­ گردد به همین علت قیمت میلگرد اروپایی کمتر از انواع دیگر می ­باشد.

میلگرد کربن­ دار (میلگرد پایه سیاه)میلگرد کربن دار

در زمان فراوری هزینه کمتری نسبت به سایر انواع میلگرد دارد، بعلاوه میلگرد کربن دار در عین حال استحکام بالایی را برای ساختمان فراهم می­ کند اما استفاده از آن در جایی که دارای رطوبت و آب زیاد است توصیه نمی­ گردد، زیرا زنگ می زند و این موضوع باعث ترک خوردن بتن و شکستن آن می ­گردد.

میلگرد گالوانیزه

این نوع میلگرد در واقع میلگرد سیاه است که آن را با روکش گالوانیزه می پوشانند تا مقاومت آن در برابر زنگ­ زدگی بیشتر گردد که این افزایش مقاومت در حدود 40 برابر است. از این ­رو قیمت میلگرد گالوانیزه بیشتر از میلگرد کربن ­دار می ­باشد.

میلگرد فولادی ضد زنگ

با توجه به خصوصیات بسیار خوبی که میلگرد فولادی ضد زنگ از لحاظ استحکام و مقاومت در برابر خوردگی دارد برای بیشتر سازه­ ها و پروژه­ ها از جمله ساختمان، پل، بزرگراه ها و سایر سازه­ ها از آن استفاده می­ نمایند، قیمت میلگرد فولادی ضد زنگ نسبتا زیاد است و برای پروژه های خاص کاربرد دارد.

میلگرد اپوکسی پوشش داده شده

میلگرد اپوکسی پوشش داده شده نوعی میلگرد مدرن و مالی است که برای محیط هایی که خورندگی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع همان میلگرد کربن­ دار بوده که با اپوکسی روی آن را می ­پوشانند تا نقطه ضعف آن را از بین ببرند. پوشش های اپوکسی باید به طور کامل بر روی میله بچسبد و چنانچه نقطه­ ای از میله خالی از پوشش بماند، ممکن است دچار خوردگی و آسیب گردد. مقاومت در برابر زنگ­ زدگی میلگرد اپوکسی 1700 برابر بیشتر از میلگرد سیاه است.

میلگرد فایبرگلاس

میلگرد فایبرگلاس فوق ­العاده سبک است و در برابر زنگ ­زدگی مقاومت بالایی دارد، به طوری که هیچ وقت زنگ نمی­ زند و یک تقویت­ نماینده بی ­نظیر برای بتن می ­باشد، بالا بودن قیمت میلگرد فایبرگلاس می ­تواند از جمله نقاط ضعف آن باشد.

میلگرد پلیمر

این نوع میلگرد تقویت شده با الیاف شیشه و رزین پلیمر پلی ­استر است که این ماده استحکام بسیار بالایی را برای میلگرد فراهم می­ کند و مانع خوردگی میلگرد می ­گردد.

از نظر ظاهری فرقی با دیگر میلگردها ندارد، وزن کمتری دارد، تغییر شکل کمتری از خود نشان می ­دهد، از نظر مغناطیسی به صورت عایق عمل می­ کند اما این میلگرد علی­ رغم نکات مثبتی که دارد در مقاومت کششی بتن دارای ضعف است، از این ­ رو مقاومت ساختمان را در برابر زلزله به خطر می ­اندازد. بعلاوه قیمت میلگرد پلیمر بیشتر از میلگرد اپوکسی است.

چگونگی محاسبه قیمت میلگرد

همانطور که متوجه شدید در بازار انواع مختلفی از میلگردها برای خرید وجود دارد. این میله تقویت ­ نماینده درون سازه ­های بتنی قرار می­ گیرد به همین علت قابل مشاهده نیست و علاوه بر اینکه میلگرد باعث تقویت بتن­ می­ شوند از مقدار ضخامت آنها کم می­ نمایند که این موضوع باعث صرفه­ جویی در هزینه­ های ساخت و ساز می­ گردد.

بعلاوه فروش میلگرد در بازار بر اساس وزن دقیق میلگرد که با استفاده از فرمول محاسبه وزن مشخص می­ گردد صورت می­ گیرد. اما عوامل مختلفی هستند که بر قیمت میلگرد اثر می­ گذارند که باعث می­ شوند میلگردها قیمت پایدار و ثابتی نداشته باشند مانند نرخ دلار و ارز، سیاست ­های کنترلی دولت و تصمیم فولادسازان در تصمیم­ گیری، دستورالعمل ­های تنظیم بازار، مقدار عرضه و تقاضا، هزینه مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و … که همگی به نوعی باعث کاهش یا افزایش قیمت خرید میلگرد می­ شوند.با درک مطالب ارائه شده و دانستن تفاوت میان میلگردها و کارایی هر نوع میلگرد می­ توانید با آگاهی بهتری برای خرید اقدام کنید. بعلاوه برای ساخت یک سازه باید عوامل دیگری از جمله تعداد میلگردهای لازم برای ساخت را در نظر بگیرید، زیرا اگر تعداد میلگردهایی که می­ خواهید مورد مصرف قرار دهید کمتر از حد لازم باشد به مقاومت و استحکام سازه آسیب می ­زنید و اگر بیشتر از مورد احتیاج بخرید تنها هزینه ­های خود را بالا برده ­اید. بنابراین بهتر است محاسبه آن را به دست کسانی که در این زمینه تخصص دارند، بسپارید. بعلاوه کسانی که قصد خرید میلگرد برای ساخت انواع سازه ها را دارند، می­ توانند به وسیله مراکز معتبری که خرید و فروش میلگرد و آهن را انجام می ­دهند میلگردهای مورد احتیاج خود را تهیه نمایند تا بتوانند با قیمت مناسب و در جنس مرغوب محصولات خود را بخرند.

برترین مرجع برای خرید میلگرد

سایت سپاهان آهن از جمله سایت­ های معتبر در زمینه فروش آهن آلات در کشور می ­باشد که می ­توانید میلگردهای مورداحتیاج خود را به هر تعداد که احتیاج دارید از فراورینمایندگان این محصول به صورت کارخانه­ ای یا بنگاهی بخرید.

شما می ­توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد به سایت سپاهان آهن مراجعه کنید. از جمله مزایای خرید میلگرد ، انواع تیرآهن و دیگر آهن آلات از سایت سپاهان آهن میتوان به خرید بدون واسطه و دلال و به طور مستقیم، آسانی در خرید، تحویل درب محل پروژه، تنوع بالای محصولات، وجود اطمینان به علت وجود مکان فیزیکی و مشاوره رایگان برای خرید مناسب و داشتن نماد اعتماد الکترونیکی اشاره نمود. برای اطلاعات بیشتر و خرید انواع میلگرد و تیرآهن با شماره 03137474066 تماس بگیرید.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "میلگرد چه کاربردی در پروژه ساخت و ساز دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میلگرد چه کاربردی در پروژه ساخت و ساز دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید