فعالیت هفت هزار هنرستان در کشور

به گزارش وبلاگ شریان، مدیر کل آموزش های هنرستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: هفت هزار هنرستان در رشته های مختلف در کشور فعالیت می نمایند و با توجه به اینکه هرم شغلی در حال تغییر است تعدادی از هنرستان های وابسته را به دستگاه های اجرایی کشور اضافه کردیم.

فعالیت هفت هزار هنرستان در کشور

به گزارش وبلاگ شریان از سنندج،مصطفی آذر کیش مدیر کل آموزش های هنرستانی وزارت آموزش و پرورش شامگاه یکشنبه در سیمنار تاثیر آموزش های هنرستانی بر منطقه ویژه مالی بانه با موضوع تامین نیروی انسانی ماهر گفت: با رشد تکنولوژی به علت تغییرات سریع تکنولوژی و ایجاد مشاغل نو احتیاج به آموزش مادام العمر وجود دارد و ظهور اقتصاد دیجیتالی و ورود فناوری های نو تحولات زیادی در بازار کار ایجاد می نماید و احتیاج به آموزش های مادام العمر داریم.

آذر کیش اضافه نمود: 80 درصد نظام های آموزشی جهان در دوره مبه وسیلهه آموزش فنی و حرفه ای است و 80 درصد مشاغل جهان ریشه در آموزش های فنی و حرفه ای دارند و کاهش بیکاران و ارتقاع مهارت های علمی، کاهش حوادث ناشی از کار و کاهش آسیب های اجتماعی از ضرورت های جامعه است.

او گفت: اگر بخواهیم نیروی کار منطقه ویژه مالی بانه را به وسیله تربیت نیروی کار ماهر تامین کنیم لازم است که در همه بخش ها تغییرات ایجاد نموده و نیروی کار را به سمت مشاغل نو سوق دهیم.

مدیر کل آموزش های هنرستانی وزارت آموزش و پرورش اضافه نمود: تغییرات در انقلاب صنعتی چهارم بسیار سریع و گسترده بوده و قابل مشاهده است که کاهش کار در صنعت به وسیله انسان و احتیاج به تغییر مهارت برای حوزه دیگر از جمله این تغییرات است.

آذر کیش با بیان اینکه 48 درصد کارفرمایان و پیمانکاران در آسیا و اقیانوسیه در پی نیروی کار ماهری هستند که وجود ندارد، گفت: بر اساس گزارش بانک توسعه آسیا سهم آموزش های فنی و حرفه ای از 18 درصد تا 42 درصد افزایش یافته که نشان دهنده افزایش تقاضا برای این آموزش ها و افزایش سهم بودجه است.

او اضافه نمود: شرکت شهرک های صنعتی در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش هفت دفتر همکاری در هفت شهرک صنعتی ایجاد کرد و مقرر شد در تمام شهرک های صنعتی کشور دفتر همکاری آموزشی مهارتی راه اندازی کند.

مدیر کل آموزش های هنرستانی وزارت آموزش و پرورش بیشترین احتیاج آینده بازار کار را نیرو های ماهر و تکنسین عنوان نمود و گفت: تربیت نیروی کار ماهر برای منطقه ویژه مالی بانه قابلیت توسعه برای کل کشور را دارد.

آذرکیش اضافه نمود: در وزارت آموزش و پرورش 201 رشته مهارتی در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر تعریف شده است.

او یادآور شد: هدف اصلی این سمینار این است که آموزش ها را به محیط کار ببریم و در فرآیند آموزش مشارکت داشته باشند و این سمینار می تواند یک جهت گیری ملی را برای کشور رقم بزند.

مدیر کل آموزش های هنرستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از 700 شغل احتیاج به حداکثر دیپلم مهارتی دارد ادامه داد: بسیاری از مشاغل احتیاج به فردی دارد که گواهینامه مهارت مرتبط با آن کار را داشته باشد و احتیاج به تحصیلات دانشگاهی ندارد.

آذرکیش ادامه داد: زمانی که آموزش های هنرستانی متناسب با بازار کار باشد در افزایش ظرفیت بهره وری تاثیر گذار خواهد بود و آموزش های با کیفیت تر بوده و جذب فارغ التحصیلان را به همراه خواهد داشت.

او گفت: 36 درصد دانش آموزان کشور در هنرستان ها تحصیل می نمایند، اما در شهرستان بانه این مهم با 10 درصد از میانگین کشوری بیشتر محقق شده است که این نشان دهنده رشد آموزش های مهارتی در این شهرستان است.

مدیر کل آموزش های هنرستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هنرستان های وابسته یکی از ظرفیت های مهم در آموزش های مهارتی است اضافه نمود: در پایه دهم تحصیلی در کردستان 52 درصد دانش آموزان در بخش صنعت، 21 درصد در خدمات و 21 درصد در رشته های هنری تحصیل می نمایند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز گفت: مهمترین دغدغه دولت اشتغال و سرمایه گذاری و ارتقاء شرایط معیشتی مردم است که این همایش نیز در راستای دغدغه های دولت است.

برهان صلواتی اضافه نمود: تدوین برنامه اکوسیستم اشتغال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر شناسایی ظرفیت های واحد های تولیدی است و بسیاری از واحد ها زمینه برای توسعه دارند، اما نیمه فعال هستند.

او گفت: اقداماتی که دستگاه های اجرایی انجام می دهند احتیاج به حمایت های همه جانبه دارد و مشوق هایی برای افرادی که مهارت کسب کردند در نظر گرفته گردد.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فعالیت هفت هزار هنرستان در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت هفت هزار هنرستان در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید