تغییر فرش قرمز جشنواره فجر

به گزارش وبلاگ شریان، صحبت از تغییر طراحی دکور، فضای بصری و فرش قرمز از سوی مسئولان جشنواره فیلم فجر واکنش های متعددی را در پی داشته است. این خبر را ابتدا یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی خاطرنشان کرد. او گفته که فرش قرمز در دوره های پیشین، بازنمایی از یک الگوی غربی بوده و قرار است که سال جاری اصلاح گردد.

تغییر فرش قرمز جشنواره فجر

به گزارش وبلاگ شریان، این مسئول جشنواره فجر و سازمان سینمایی می گوید که تشریفات فرش قرمز به شکل دیگری انجام می گردد و تغییر رنگ یکی از مواردی است که مطرح شده است. طبق گفته او، تغییر و تحول در ساختار برگزاری جشنوره فجر مشهود خواهد بود.

پس از انتشار صحبت های یزدان عشیری، بعضی از فعالان رسانه ای نیز مدعی شدند که مسئولان جشنواره چهلم فیلم فجر قصد دارند که رنگ قرمز فرش را به فیروزه ای تغییر دهند.

هر چند این ادعا هنوز به تایید و یا تکذیب سازمان سینمایی و جشنواره فجری ها نرسیده است.

اما با این حال سعید الهی، مدیر بخش فرهنگی جشنواره فیلم فجر هم تایید نموده است که محل اصلی جشنواره چهره تازهی به نسبت سال های گذشته پیدا خواهد نمود.

چرا تشریفات فرش قرمز برگزار می گردد؟

تغییر فرش قرمز جشنواره فیلم فجر از نظر ماهیت و طرح و رنگ با انتقاد هایی روبرو شده است. مخالفان این اقدام مسئولان جشنواره فجر که عموماً از فعالان رسانه ای و فعالان حوزه سینما هستند، می گویند که فرش قرمز اصولا جهت حرکت مهمانان رسمی و غیر رسمی تا محل برگزاری نشست را معین می نماید و در این جهت رسانه ها فرصت عکاسی و مصاحبه با آن ها را پیدا می نمایند.

از نظر آن ها اقدام مسئولان سازمان سینمایی در تغییر ساختاری این مراسم، نسنجیده و غیر کارشناسی است. اما در این میان بعضی از رسانه ها همانند تسنیم از این اقدام استقبال نموده اند.

در طرف دیگر نکته ای که احتمالا فراموش شده، این است که فرش قرمز پیش از آنکه آداب و مراسمی برای رویدادهای سینمایی باشد، یک تشریفات دیپلماتیک است.

این تشریفات دیپلماتیک در عصر تازه، حدود پنجاه سال پیش از مراسم های سینمایی در بعضی کشور ها به تثبیت رسیده است. چنانچه فرش قرمز هم اکنون هم جهت عبور دیدارهای دیپلماتیک است.

علاوه بر این، مفهوم ساختاری فرش قرمز همان معین کردن جهت برای افراد است. از همین رو فرش قرمز در راهرو بسیاری از واگن های قطار در دنیا پهن می گردد تا مسافران جهت حرکت خود تا رسیدن به کوپه را بپیمایند.

با این اوصاف به نظر می رسد که بیشتر مردم تشریفات فرش قرمز را با همین رنگ و ساختار می شناسند و تغییر آن شاید تنها هزینه بیشتری را تحمیل کند.

منبع: فرارو

به "تغییر فرش قرمز جشنواره فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر فرش قرمز جشنواره فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید