شکست بزرگ بی ام و با این طرح های ناامید کننده!

به گزارش وبلاگ شریان، همه ما بی ام و را به عنوان برندی می شناختیم که طراحی بی نظیر و خاص آن زبانزد خاص و عام بود. اما در چند سال اخیر، محصولات بی ام و زیبایی خود را از دست داده اند و به مذاق هواداران بی ام و خوش نیامده است.

شکست بزرگ بی ام و با این طرح های ناامید کننده!

به گزارش خبرآنلاین، در سال های گذشته، اگر کسی مثل شخص نگارنده، هوادار دو آتیشه محصولات مرسدس بنز بود و با خودرویی مثل بی ام و E 46 یا سری 6 روبه رو می شد، با وجود تعصبی که روی بنز باز بودنش داشت، اما باز هم دلش می لرزید و اقرار می کرد که این خودرو واقعا زیباست.

اصلا مگر می گردد که زیبایی این دو شاهکار باواریایی را انکار کرد؟ علاوه بر این دو خودرو، مدل های دیگری از بی ام و هم بودند که واقعا طراحی چشم نوازی داشتند.

اما ما در این مقاله هدف دیگری داریم؛ قصد داریم به این موضوع بپردازیم که طراحی بی ام و به کدام سمت در حال حرکت است؟ چه ویژگی هایی پیدا نموده که مورد قبول بسیاری از افراد نیست؟

بخش اول: مدل های شاخص سدان و کوپه

1. بی ام و سری 2 کوپه

چیزی که قلب بسیاری از هواداران بی ام و را به درد آورد، تغییر بسیار زیاد سری 2 کوپه بود.

در نمای جلویی شاهد این هستیم که دیلایت دو تایی همیشگی بی ام و تبدیل به یک دیلایت بزرگ شده و فرم چراغ B شکل شده است. شاید طراحی تهاجمی تری داشته باشد، اما آن مجذوب کنندهیتی که در کوچکترین کوپه بی ام و می دیدم، دیگر وجود ندارد.

خداروشکر در تازهترین نسل سری 2 کوپه شاهد استفاده از جلوپنجره های بزرگ کلیوی شکل نیستیم!

در قسمت پشتی که اشک بسیاری را درآورد، شاهد یک خنگی عجیبی هستیم! به صورت کلی چراغ پشتی نسل های سری 2 کوپه کوچک بود، اما حالا در این نسل به شکل خیلی بدی کوچکتر شده است.

2. بی ام و سری 4

به یکی از پرحواشی ترین خودرو های بی ام و رسیدیم. طراحی تند و تیز چراغ های جلو در کنار جلوپنجره بزرگ کلیوی، هواداران بی ام و را عصبانی کرد. آن قدر طراحی این جلوپنجره برای مشتریان و هواداران بی ام و آزار دهنده شده بود که بعضی از تیونر ها اقدام به معرفی جایگزینی برای این جلوپنجره کردند!

اما هر چه گذشت، طراحی این نسل از سری 4 قابل قبول تر شد و بعضی حتی از این طراحی مسرور شدند. دقیقا همین سبک طراحی در M 3 حضور دارد.

نمای پشتی با شکستگی ای که در چراغ و بدنه وجود داشت، طراحی قسمت جلویی را قابل تحمل می کرد و ظاهری اسپرت تر از آنچه در نسل های قبلی بی ام و سری 4 می دیدیم، به ما ارائه می دهد.

3. بی ام و سری 5

ایده آل ترین بی ام و حال حاضر در سگمنت سدان ها همین سری 5 است. سری 5 خودرویی است که بی ام و جرئت تغییرات زیاد روی این سری را نداشت؛ چون می دانست اگر مثل سری 2 و سری 4 تغییرش دهد، با واکنش بسیار منفی هواداران روبرو خواهد شد.

طراحی خشنی که در نسل F 10 می دیدیم، در نسل تازه هم رخ داد. شکل دیلایت ها از دایره تبدیل به L شد. جلوپنجره ها به هم متصل شده و کمی بزرگتر از نسل قبل شدند.

در نمای پشتی شاهد همان سبک و سیاق همیشگی سری 5 هستیم. طراحی اسپرتی که در کنار لوکس و خانوادگی بودن، به خوبی ترسیم شده است.

4. بی ام و سری 7

خب! غمگین ترین جای داستان اینجاست. من نگارنده هر بار که نسل قبل سری 7 را در خیابان می بینم، هم از یک طرف از زیبایی آن لذت می برم و هم از طرفی دیگر غصه این را می خورم که چرا همچین طراحی زیبایی باید اینطور نابود گردد؟!

سبک طراحی دو چراغ بیشتر در کراس اور ها و شاسی بلند ها به چشم می خورد. یکی از مصادیق و اولین نمونه های این طراحی، نیسان جوک بود که با وجود اینکه به نظری خیلی ها زشت بود، اما این سبک طراحی روی آن نشسته بود. البته یک استثنای بسیار بزرگی این وسط هست که نشان می دهد آن اوایل این سبک طراحی فقط به کراس اور ها اختصاص نداشت. این استثنا رولزرویس فانتوم کوپه است!

رولزرویس به صورت کلی خودرویی با ابعاد بزرگ است؛ در بخش جلویی هم به لطف مسطح و بزرگ بودن، دست طراح برای ایجاد همچین سبکی باز است. البته نکته ای که باید در نظر گرفت این است که بخش چراغ های این خودرو با توجه به زمان معرفی، بسیار ساده تر از بی ام و سری 7 تازه هستند و آن پیچیدگی و ظرافت چراغ های سری 7 را ندارند.

خلاصه اینکه این سبک دو چراغ روی کراس اور ها و شاسی بلند ها بهتر جواب می دهد، گرچه به تازگی بعضی شرکت ها مثل بی ام و روی سدان ها هم این سبک را ایجاد نموده اند.

سری 7 تازه با تاثیر پذیری از زیرمجموعه خود، یعنی رولزرویس، فرم و ابعاد بزرگتری نسبت به نسل قبل پیدا نموده و نکته جالب تر اینکه مانند خودرو های رولزرویس، مکعبی شکل شده است. همین اتفاق به این که این سبک طراحی روی بزرگترین سدان بی ام و اعمال گردد، یاری بسیاری نموده است.

چراغ دیلایت در فاصله بالاتری از سایر اجزا و هم سطح با جلوپنجره قرار گرفته است. کمی پایین تر به چراغ اصلی برمی خوریم که ای کاش فرم ساده مستطیلی نداشت!

اما جلوپنجره! خب متاسفانه این جلوپنجره بسیار بدتر از آن چیزی است که در سری 4 و M 3 می دیدیم. کلیوی و بزرگ بودن بیش از حد آن بسیار اذیت کننده است؛ به خصوص اینکه دور این جلوپنجره لاین چراغ قرار گرفته است و وقتی در شب چراغ های آن روشن می گردد، شبیه خوک می گردد!

کاربران فضای مجازی به شوخی شوفاژ های قدیمی را در کنار این جلوپنجره قرار می دهند!

متاسفانه بخش پشتی سری 7 التیام بخش اتفاقات نمای جلویی نیست! چراغ ها در قسمت بالاتری قرار گرفته اند و فضای بسیار زیادی در پایین آن، خالی و فاقد مجذوب کنندهیت است. ضمناً لوگوی بی ام و نسبت به قبل بزرگتر شده که علت این کار را واقعا نمی دانیم!

بعضی از رندر ها قبل از رونمایی این خودرو پیش بینی نموده بودند که دو چراغ عقب با یک نوار کرومی به هم متصل می شوند که کاش این اتفاق می افتاد.

برای اینکه کمی حالمان خوب بگردد و این اتفاقات را فراموش کنیم، بهتر است به خودرویی اشاره کنیم که به نظر نگارنده، زیباترین خودروی حال حاضر بی ام و است.

شما را به تماشا تصویر بی ام و سری 8 دعوت می کنیم که زشتی های سری 7 را بشورد و ببرد!

ای کاش سری 8 ادامه دهنده راه سری 6 بود؛ دقیقا مثل همان چیزی که درباره مرسدس بنز AMG GT 4-Door نسبت به CLS گفته می گردد.

5. بی ام و Z 4

زیبایی نسل قبل Z 4 به همگان اثبات شده بود. نسل تازه آن هم می خواست همین اتفاق را ادامه دهد، اما خب آن ظرافت بی نظیر نسل قبل را نداشت. سبک چراغ ها از افقی به عمودی تغییر پیدا کرد که متناسب با سلیقه هواداران بی ام و سازگاری نداشت. ابعاد جلوپنجره و سایر اجزا این بار خوب بود و انتقادی به آن وارد نبود. انگار که بخت با این نسل از Z 4 یار نبود.

در نمای پشتی با چراغ کوچکتر و باریک شده ای روبرو هستیم که در مجموع خوب و قابل قبول است، اما زیبایی نسل قبل را ندارد. در واقع مدل 2023 این خودرو در نوع خود زیبا و مجذوب کننده است، اما به علت اینکه بسیاری از مردم زیبایی نسل قبل را بیشتر دوست داشتند، از این نسل زیاد استقبال نکردند.

بخش دوم: مدل های شاخص شاسی بلند

1. بی ام و X 1

X 1تازه هم مانند آنچه برای سری 2 رخ داد، از طراحی معقول خود دور شده است. نمای جلویی فرم خنگ مانندی به خود گرفته و مجذوب کنندهیت و شبک بودن نسل قبل را از دست داده است. به صورت کلی خطوط طراحی و اجزای مختلف بدنه صاف و ساده شده و از ظرافت کمتری برخوردار شده است.

2. بی ام و X 4

X 4 از جمله محصولاتی است که حرکتی رو به جلو داشته است. با کوچکتر و منحنی تر شدن چراغ های جلو و بازی با طراحی جلوپنجره و قسمت پایینی سپر، همان چیزی را ارائه می دهد که واقعا انتظارش را داشتیم؛ نه اغراق آمیز و نه خیلی ضعیف.

تنها انتقادی که به بخش پشتی X 4 می توان وارد کرد این است که کاش گرافیک چراغ ها مانند X 6 از شکستگی و خمیدگی برخوردار بودند تا از این سادگی کمی دورتر گردد. گرافیک چراغ ترمز به شکل L مانند است و در قسمت سیاه بالای آن سایر چراغ ها قرار گرفته است.

3. بی ام و X 6

هنوز هم کرگدن باواریایی لقب برازنده ای برای X 6 است! طراحی فوق تهاجمی به همراه بدنه عضلانی ترکیبی است که برای رقبای دیگرش تهدید به شمار میرود. نکته جالبی که درباره طراحی چراغ های جلویی X 4 و X 6 به فکر می سد این است که با وجود کوچکتر شدن، باز هم زیبایی خود را حفظ نموده است و دیگر لازم نیست ابعاد بزرگی را در طراحی ببینیم.

طراحی نمای پشتی هیچ حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد و امیدواریم مدل های X 4 و X 6 و بعلاوه X 5 به این پیشروی خود ادامه دهند و اتفاقات ناخوشایندی را در طراحی در این مدل ها نبینیم.

4. بی ام و X 7

حرف از اتفاق ناخوشایند شد؛ بفرمایید این هم اتفاق ناخوشایند! واقعا استدلال و منطق سیاست بی ام و را متوجه نمی شویم! چرا خودرویی که برای اولین بار است وارد سبد محصولات بی ام و شده باید دچار این تغییرات بزرگ گردد؟!

اگر بی ام و دست به طراحی فیس اول X 7 نمی زد و فقط اصلاحاتی را در بخش پیشرانه و تکنولوژی اعمال می کرد، خیلی راضی تر بودیم تا اتفاقی که الان در فیس تازه رخ داده است!

البته نکته مثبتی که وجود دارد این است که همانطور که در نقد طراحی سری 7 تازه گفتیم، این سبک طراحی به SUV ها بیشتر می خورد که واقعا هم این رخ داده است.

چراغ دیلایت و چراغ اصلی طوری قرار گرفته اند که با ابعاد جلوپنجره هماهنگ اند و ضمناً اجزای دیگری هم در کنار چراغ اصلی قرار گرفته که آن را از سادگی دور می نماید.

خوشبختانه در نمای پشتی به جز تغییر در گرافیک چراغ ها اتفاق دیگری رخ نداده است.

اما به عنوان کلام آخر باید به خودرویی اشاره کنیم که سبک تازه طراحی محصولات بی ام و روی آن اعمال شده، ولی در عین حال زیبا و بسیار بسیار تهاجمی و اسپرت است.

منبع: فرارو

به "شکست بزرگ بی ام و با این طرح های ناامید کننده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست بزرگ بی ام و با این طرح های ناامید کننده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید