مهارت های تراشکار ، هر آنچه که یک تراشکار باید بداند

به گزارش وبلاگ شریان، تراشکارها وظیفه فراوری قطعات فلزی و مونتاژ آنها برای ساخت ابزار، ماشین آلات صنعتی و اجزای ماشین را بر عهده دارند. آنها مشخصات مونتاژ را مطالعه می نمایند تا کارآمدترین ترتیب فرآیندهای موردنیاز برای پروژه های خاص را انجام دهند. اما مهارت های یک تراشکار حرفه ای به این ها ختم نمی گردد؛ این متخصصان بعلاوه هر جزء بزرگ و کوچک را مقدار گیری می نمایند تا اطمینان حاصل نمایند که در طراحی نهایی، به درستی در کنار هم قرار می گیرند. آنها مسائل احتمالی را با درک مشخصات ماشین و نقشه ها، قبل از فرآیند فراوری شناسایی می نمایند.

مهارت های تراشکار ، هر آنچه که یک تراشکار باید بداند

تراشکارها کارگران متخصصی هستند که عمدتاً در صنعت فلزکاری مشغول کارند. با این حال، تراشکاری به طور گسترده برای طیف وسیعی از مواد دیگر به جز فلز، از جمله پلاستیک، سرامیک، چوب و سنگ هم استفاده می گردد. بعلاوه مهارت های تراشکاری در فراوری محصولات صنایع دستی و آثار هنری هم استفاده می گردد.

وظایف تراشکار

تراشکارها، معمولاً بسیاری از وظایف زیر را انجام می دهند:

  • نگهداری تجهیزات
  • میزان گیری دقیق
  • همکاری با ماشین کاران
  • مونتاژ اجزای فلزی
  • پرداخت قطعات تمام شده

اگرچه وظایف واقعی یک اپراتور تراش ممکن است با توجه به درجه اتوماسیون ماشین خاص مورداستفاده متفاوت باشد، اما هدف اساساً یکسان است: رساندن قطعه کار به شکل و ابعاد موردنظر مطابق با مشخصات ذکرشده در نقشه فنی. آن ها برای دستیابی به این هدف، اپراتور ابتدا قطعه کار (معمولاً یک بلوک فلزی، چوبی یا پلاستیکی) را بر روی دوک نصب می نماید و آغاز به برش ناهموار قطعه کار می نماید، سرعت چرخش را در صورت لزوم تنظیم می نماید و ابزار برش مناسب را انتخاب می نماید. پس از اتمام چرخش خشن، می توان عملیات تکمیل را انجام داد. یک سری آنالیز های کنترل کیفیت به وسیله اپراتور با استفاده از تجهیزات میزان گیری انجام می گردد تا اطمینان حاصل گردد که قطعه تمام شده با مشخصات تحمل مربوطه مطابقت دارد.

اپراتورهای ماشین تراش بعلاوه وظیفه تمیز و مرتب نگه داشتن ماشین و محل کار خود و انجام عملیات تعمیر و نگهداری جزئی بر روی ماشین تراش را بر عهده دارند. در بعضی موارد، اپراتورها بعلاوه ممکن است ملزم به انجام کارهای تعمیر جزئی بر روی ماشین تراش یا ابزار در صورت خرابی باشند.

مهارت های اساسی تراشکار

برای آغاز کار تراشکاری معمولاً مدرک دیپلم دبیرستان یا مدرک فنی حرفه ای با تمرکز بر مهارت های فنی و مکانیکی لازم است. مهارت های ضروری تراشکار شامل آشنایی با انواع اصلی عملیات تراشکاری (مانند تراش صورت، تراش مخروطی، تراش سیلندر، برش نخ، تراش پروفیل، تراش داخلی و تراش خارجی) و آگاهی از ابزارهای مختلف برش موجود و زمان استفاده از آنهاست. بخشی از دانش مکانیکی هم مهم است؛ اپراتورها باید بدانند که دستگاه تراش چگونه کار می نماید تا بتوانند در صورت خرابی های جزئی، تعمیرات را انجام دهند.

یکی دیگر از احتیاجهای ضروری برای اپراتورهای تراش، آشنایی با خواص مواد در حال برش است، زیرا این امر به آنها یاری می نماید تا کار تراشکاری دقیق را انجام دهند. در نهایت، برای اپراتورهای CNC و ماشین های تراش اتوماتیک، دانش IT و الکترونیک هم لازم است.

اپراتورهای مشتاق تراش علاوه بر یادگیری اصول تئوری تراشکاری، احتیاج به کسب تجربه عملی هم دارند. این امر با گذراندن یک دوره کارآموزی زیر نظر یک ماشین کار خبره قابل دستیابی است. در نهایت، تراشکاران باید با بهداشت و ایمنی مربوطه در مقررات محل کار آشنا باشند و اطمینان حاصل نمایند که همواره از تجهیزات حفاظت فردی صحیح استفاده می نمایند.

موقعیت شغلی تراشکاری در ایران و دنیا

به صورت کلی، حرفه های صنعتی در تمامی دنیا موقعیت های شغلی خوبی دارند. صنعت گران به راحتی می توانند با توجه به نوع دانششان در رشته خود موقعیت های شغلی مناسبی را پیدا نمایند. تراشکاری نیز از این قاعده مستثنا نیست، اگر مدرک دانشگاهی در رشته های مرتبط با تراشکاری نظیر مهندسی متالوژی داشته باشید و همینطور کار با دستگاه های قالب و تراش را بلد باشید، خیلی زود می توانید گلیم خودتان را از آب بیرون بکشید. در کشورهایی نظیر کانادا یا آلمان از متخصصان حرفه تراشکاری به خوبی استقبال می گردد.

برترین آگهی های استخدام تراشکار را ببینید

منبع: بلاگ دیوار

به "مهارت های تراشکار ، هر آنچه که یک تراشکار باید بداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت های تراشکار ، هر آنچه که یک تراشکار باید بداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید