انتها حواشی واردات کامیون های کارکرده

به گزارش وبلاگ شریان، پایان بعد از اختلاف نظر هایی که در رابطه با جریان ترخیص کامیون های حداکثر سه سال کارکرده دپو در گمرک وجود داشت، طبق مذاکرات اجرا شده بین گمرک ایران و وزارت راه و شهرسازی در رابطه با نحوه ترخیص آن به توافق رسیدند.

انتها حواشی واردات کامیون های کارکرده

به گزارش ایسنا، براساس مصوبه هیات دولت در سال 1397 به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، امکان واردات کامیون های حداکثر سه سال کارکرده فراهم شد و در ادامه شرایط واردات این کامیون ها در سال گذشته تعیین و از سوی وزارت صمت به گمرک ایران ابلاغ شد.

نقدها وزیر و واکنش گمرک

با این وجود، طی مدت اخیر بار ها مسایلی در رابطه با ترخیص کامیون های وارداتی مطرح و وزیر راه و شهرسازی هم از دپوی آن ها در گمرک انتقاد کرده بود، ولی در سوی دیگر مسئولان گمرک تاکید داشتند که در گمرک مسئله ای برای ترخیص کامیون ها نیست بلکه موضوع اسقاط کامیون و صدور مجوز مربوطه و سایر بروکراسی های مراجع ذیربط، مانع از ترخیص کالا شده است، در عین حال که باید مجوز های مربوطه از جمله محیط زیست و سازمان ملی استاندار هم صادر می شد.

پیشنهادات گمرک برای ترخیص کامیون ها

در پی این جریان در 11 تیرماه بود که ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- طی نامه ای به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ضمن اشاره به موانع پیش روی ترخیص چهار پیشنهاد را جهت تسریع در واردات این کامیون ها اسم کرد.

معاون فنی گمرک در پیشنهادات خود مطرح کرده بود که شماره شاسی کامیون های اسقاطی پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری به ناجا اعلام شود.

همچنین در صورت بروز هرگونه مغایرت در مشخصات، در صورت صدور مجوز های قانونی با رعایت سال ساخت و بخشنامه های ابلاغی، با درج مشخصات صحیح در سوابق گمرک، بدون استعلام مجدد نسبت به ترخیص کالا اقدام شود تا مراتب در زمان شماره گذاری مورد بررسی قرار بگیرد.

یکی از مواردی که باعث عدم ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک بود تاخیر در صدور و ارسال کد رهگیری بانک بود که در این خصوص هم پیشنهاد شد در صورت تایید و پذیرش موضوع از طریق وزارت راه نسبت به ترخیص فوری کامیون ها اقدام و ارائه کد رهگیری به زمان شماره گذاری موکل شود.

راهداری پاسخ داد و شرایط اعلام شد

این در حالی است که به فاصله ای کوتاه سازمان راهداری در رابطه با پیشنهادات گمرک نظر خود را اعلام و بایکدیگر به توافق رسیدند که در در اهم آن ارائه گواهی اسقاط به بعد از ترخیص کامیون ها موکل شد.

بر این اساس اعلام قائم مقام سازمان راهداری به معاون فنی گمرک ایران، مقرر شد که اعلام اسقاط به گمرک پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری انجام شود و عوارض گمرکی از طریق گمرک به صورت 100 درصد دریافت و پس از ترخیص و با اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مبنی بر اسقاط کامیون فرسوده، تخفیفات مربوطه برگشت داده شود.

همچنین برای ترخیص کامیون های وارداتی واردکننده باید تاییدیه استاندارد ایمنی و کیفیت از سازمان ملی استاندارد، استاندارد آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست و خدمات پس از فروش از شرکت ارائه دهنده اخذ و به سازمان راهداری ارائه شود.

در رابطه با کد رهگیری بانک جهت تامین و تائید منشا ارز هم تاکید شده که کد ساتا به صورت سیستمی از بانک مرکزی به گمرک اعلام و ارسال شود و این فرآیند به صورت سامانه ای بوده و صرفا به گمرک اعلام می شودو سازمان راهداری و ناجا از این کد اطلاعی ندارند از این رو اخذ کد ساتا همچنان از طریق گمرک صورت خواهد گرفت.

منبع: فرارو

به "انتها حواشی واردات کامیون های کارکرده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها حواشی واردات کامیون های کارکرده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید